درمان کمردرد با یوگا ۲

kamar21

دیسک آسیب دیده
زمانیکه ستون فقرات به علت درد بی حرکت شود، بافتهای نرم اطراف کوتاه شده و امکان تحرکاتی که یک ستون فقرات عادی به کمک دیسکهای سالم و اسفنجی دارد از بین می رود. چنانچه در منطقه ی بافتها کشش ایجاد کنیم رباطهای اطراف دیسکها هم می بایست کشیده شوند. هرگاه بخشی از ستون مهره ها سفت و خشک شود دیسک ها هم شروع به جمع شدن و از بین رفتن می کنند و به این ترتیب از قد بیمار کاسته می شود.

kamar22

این امر موجب تغییر شکل مفاصل می شود چون اینها همگی در مجارت یکدیگر قرار دارند. ممکن است مفاصل جمع شده و درد و ناراختتی بیشتری ایجاد کند و از آنجا که دیسکها ضخامت سابق را ندارند رباطهای اطراف کشیده می شوند و دیگر قادر نخواهند بود به درستی مفاصل را نگه دارند. به این ترتیب احتمال آسیب مفاصل بیشتر می شود. ماهیچه های بزرگ در دو سوی ستون فقرات هم از نگهداشتن تک تک مهره ها معذورند چراکه این وظیفه ی ماهیچه های داخلی است که هر مهره را به مهره ی مجاور متصل کنند. گرفتگی ماهیچه های بزرگ – که معمولا درد کمر از آنها شروع می شود – کارکرد ماهیچه های داخلی را دچار مشکل کرده و سلامت ستون فقرات را به خطر می اندازد

kamar23

خود من تجربه ی آسیب کمر پی در پی را دارم. یکبار در حال اسکی کردن روی استخوان لگن افتادم و بار دیگر از پله ها پرتاب شدم. از آنجا که به درستی از ستون مهره هایم استفاده نمی کردم (به دلیل موقعیتهای نامطلوب و ضعف عضلات) ، بافتهای نرم ستون فقراتم دچار آسیب شد. حدود دو سال بعد با برداشتن اجسام سنگین آسیب را بیشتر کردم. شش سال بعد شرکت در بازی طناب کشی مرا نیازمند یک تا دو هفته استراحت کرد. شش سال بعد کمرم در اثر کشاندن چرخ دستی دچار آسیب شد و بعد از آن برای ماهها درد کشنده ی ناشی از دسیک آسیب دیده را متحمل شدم.هشت سال بعد زمانیکه داشتم شلوارم را می پوشیدم درد دیسک دوباره به سراغم آمد

kamar24

در دوره ای که به علت بیماری ناگزیر از ماهها استراحت بودم، ضعف بدنی از یک طرف و درد در ناحیه ی رباطها پیش از قاعدگی ( سندرومی وجود دارد که در دوران بارداری و قاعدگی در وضعیت رباطها تغییر ایجاد می کند ) از سوی دیگر باعث شد که یک جا به جایی کوچک، ضربه ی نهایی را هم به کمرم وارد آورد. بی تحرکی طولانی مدت به ضعف سیستم عضلانی خصوصا عضلات داخلی ستون مهرهها منجر شد. دیسک و مفصل آسیب دیده ی من بیش از پیش ضربه پذیر شد و به این ترتیب یک خم شدن رو به جلو ( البته بعد از یک حمام گرم) عامل بدبختی من شد.

آسیب دیدگی اولیه ی دیسک

kamar25

آسیب دیدگی اولیه ی دیسک در نتیجه ی ضربه و یا تکان شدید در ستون مهره ها ایجاد می شود. وارد آمدن ضربه به لگن دیسکهای قسمت پایین و ضربه به سر، دیسکهای ناحیه گردن را دچار آسیب دیدگی می کند. خود مهره دچار افتادگی نمی شود اما این اتفاق ممکن است برای نوکلیوس( بافت نرم داخلی) بیفتد. وجود یک مهره ی سیاه در آزمایش ام .آر. آی نشانی از این اتفاق است.
درد رشته های عصبی 

kamar26

رشته های عصبی که در اطراف ستون مهره ها قرار دارند نقش موثری در احساس درد دارند. چنانچه متورم شدن دیسک یا بافتهای اطراف مفاصل و یا تغییر در وضعیت استخوانها به این رشته ها فشار وارد آورد، بیمار متحمل درد فراوانی خواهد شد.
درد حاد
اگر در مرحله ی درد حاد هستید ورزش به شما توصیه نمی شود. این مرحله را به استراحت و سپس ایجاد تغییر وضعیت مفاصل اختصاص می دهیم. وقتی می گویم استراحت منظورم این نیست که جلوی تلوزیون لم دهید و یا کتاب بخوانید بلکه منظور استراحتی عمیق است به همراه تمرینات نیدرا و پرانا نیدرا به علاوه ی مدیتیشن با حرکات آگاهانه رو به جلو و یا در امتداد ستون مهره ها به همراه نفسهای عمیق و زمزمه های مخصوص. درمانهای تکمیلی هم البته موثر خواهند بود (همچون شکسته بندی، فیزیوتراپی و یا کارهای مشابه). در پایان تمام این دوره های درمانی نوبت به تمرینات ورزشی مخصوص می رسد. در این پروسه می توانیم از ماساژ نواحی آسیب دیده و یا تمریناتی همچون " گهواره لگن " هم بهره ببریم.اگر از داروهای مسکن استفاده می کنیم تا زمان رفع اثر داروها حرکات بدنی اینچنینی را انجام نخواهیم داد.
درد مزمن

kamar27

درد مزمن ممکن است پایدار باشد و یا اینکه در محدوده های زمانی معینی سربزند. همچنین این درد ممکن است در اطراف بدن دور بزند و یا اینکه همواره یک نقطه را درگیر کند. به هر حال منشا این درد یکی است ( درد داخلی) ممکن است کبد باشد ( که در این صورت معمولا درد در ناحیه ی تیغه ی کتف راست احساس می شود) و یا اینکه درد ماهیانه باشد( که معمولا قبل و در طول دوره ی عادت ماهیانه شدت میابد). در اینصورت انجام تمرینات مناسب جهت تقویت کبد و غدد درون ریزتوصیه می شود. ایجاد چرخش و خم شدن از پهلوها برای تقویت کبد و سوریا نماسکارا ( درود بر خورشید) برای سیستم داخلی از جمله ی این تمرینات است.
صرف نظر از حاد یا مزمن بودن درد باید تمریناتی هم جهت حفظ و هماهنگی روحیه در زمان بیماری داشته باشیم. معمولا تحمل درد، ما را نسبت به خودمان حساس تر می کند.
در هر درد جسمانی موارد زیر هم نهفته است:
عکس العمل روحی: قضاوت ( مثلا " درد خوب " وقتیکه ماساژ می گیریم. و " درد بد " زمانیکه ناتوان از انجام برخی امور می شویم)، خاطرات و مقایسه ها
عکس العملهای عاطفی: تنفر، خشم، آزار دیدن
عکس العملهای فیزیکی برای محافظت از محدوده ای که دچار " درد بد " شده است
به همین ترتیب زمانیکه دچار درد عاطفی همچون غم و خشم می شویم عکس العملهای روحی و فیزیکی هم به دنبال آن خواهند آمد.

kamar28

درد کمر معمولا بازتاب یک باور و وضعیت عمیق نیمه آگاه و یا ناخودآگاه است. نویسنده هایی همچون لویس های حتی تا این حد دقیق شده اند که چگونه درد در هر ناحیه از کمر بازتاب یک مسئله در زندگی است. زمانی به این مسئله ایمان آوردم که با مردی آشنا شدم که ﻣﻮﻟﺘﯽ ﭘﻞ اﺳﮑﻠﺮوزﯾﺲ( تصلب چندگانه) او را از مهره ی دوازدهم قفسه ی سینه به پایین دچار مشکل ساخته بود.پدرش بسیار از کارهای او ناراضی بود. حرکات نامناسب او باعث ورود آسیب به حلقه ی دوازدهم از قفسه ی سینه و اولین مهره ی کمری شده بود. به اعتقاد من اولین قدمی که این فرد می بایست در راه بهبودی خود بر دارد چگونگی برخورد با انتقاداتی است که پدرش نسبت به او دارد.
قبل از بررسی وجوه روانی و عاطفی درد و چگونگی برخورد با آن بهتر است کمی در رابطه با موقعیت ها و الگوهای عدم تعادل صحبت کنیم. انجام منظم تمرینات هاتا یوگا به کنترل الگوهای حرکتی ای که می تواننند برای کمر آسیب زا باشند کمک می کند.

 

مترجم:علیرضا محلو
ویراستار:فر.زنده شاملو
منبع: سایت بیهار

Yoga and the Management  of Back Pain 

موسسه یوگای علمی  نوا 

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*