درمان کمردرد با یوگا ۱

kamar01

چرا هشتاد درصد مردم در دوره هایی از زندگی شان دچار کمردرد می شوند و عده ی زیادی هم از کمردرد مزمن رنج می برند؟ درد مثل علامت هشدار داشبورد اتوموبیلمان است. زمانیکه این علامت روشن می شود به دنبال علت می گردیم و آب و روغن اتوموبیل را چک می کنیم. درغیر این صورت اتومیل خراب می شود. به همین ترتیب برای بدنمان هم خوب نیست که درد را نادیده گرفته و یا با انوع مسکن ها فراموشش کنیم. این مثل این است که چراغ هشدار را قطع کنیم. ما باید دلیل هشدار را پیدا کنیم.

درد و آسیب

kamar02

تا جاییکه می دانم تنها یک دلیل برای کمر درد وجود دارد و آنهم آسیب است اما نه ضرورتا آسیبی که از افتادن یا بلند کردن جسم سنگین و یا ورزش ناشی شده باشد. ممکن است بسیاری از ما بدون اینکه متوجه باشیم در گذشته آسیبی به کمرمان وارد کرده باشیم. دررفتگی ها و رگ به رگ شدن ها بدون اطلاع ما هم واقع می شوند. این آسیب های کوچک حرکت صحیح ستون فقرات را با مشکل مواجه کرده و ناحیه ی آسیب دیده را دچار درد و التهاب می کنند.
درد کمر همواره با سختی در حرکت همراه است. تعیین دقیق نقطه ی آسیب دیده گاهی سخت است چراکه اطراف آن هم ممکن است مناطق آسیب پذیر زیادی باشند. التهاب ایجاد شده تولید باکتری می کند و به این ترتیب محیطهای اطراف هم درگیر شده و بخش بزرگی از کمر درد خواهد کرد

kamar03

امروزه کمر درد به دلیل الگوی زندگی ما و نوع بکارگیری بدنمان به دردی شایع بدل شده. در طول یک روز عادی استفاده های محدودی از کمرمان می بریم و معمولا ازموقعیتهایی استفاده می کنیم که در قوت بخشی به کمرمان بی تاثیرند و معمولا شروع این عادتها از دوران مدرسه ( معمولا بچه ها پشت میزقوز می کنند) و یا در خانه ( بر صندلی های نرم لم می دهیم در حالیکه ستون فقراتمان را گرد کرده و گودی کمرمان را بیشتر می کنیم) است.
اگر یک بخش کوچک از ستون مهره ها را در نظر بگیریم ( شکل ۱ ) خواهیم دید که این بخش متشکل از یک مفصل استخوانی در هر طرف ستون مهرها و یک دیسک است که با قرار گرفتن در میان دو مهره ی مجاور آنها را از یکدیگر جدا کرده و باعث انعطاف ستون فقرات می شود. فواصل بین مهره ها برای تحمل وزن طراحی شده. در یک موقعیت خمیده ، به جای اینکه فشار از میان دیسکها رد شود به مفاصل استخوانی که وظیفه ای در تحمل وزن ندارند وارد می آید. این امر رفته رفته به دردهای موضعی مفاصل و بافتهای اطراف بدل شده و کاهش مواد مایع به علت درد، به متورم شدن ناحیه آسیب دیده منجرخواهد شد. به این ترتیب پروسه ی بهبود طولانی تر شده، جای زخم باقی مانده و بافتهای اطراف سخت و ضعیف می شوند.

kamar04

با این وجود همه ی دردهای کمری از مفاصل نشات نمی گیرند و ممکن است بافتهای نرم ( مثل تاندونها و غضروفها و رباطها) و ماهیچه و یا عصبهایی که از ستون مهره ها خارج می شوند هم در ایجاد درد سهیم باشند.
عدم انعطاف
ستون فقرات سالم منعطف است و ضربه های ناشی از سقوط و بلند کردن اجسام سنگین را مدیریت می کند. عادتهای غلط، انعطاف مفاصل را از بین برده و قدرت آنها را در برابر حرکات و تکانهای ناگهانی کاهش می دهد. زمانی که به کمرمان ضربه ای ناگهانی وارد می شود و یا برخلاف عادت کمرمان را حرکت می دهیم بافتهای نرم ستون فقراتمان آسیب می بینند.

kamar05

دیسک ها از شبکه های متقاطع رباطها تشکیل شده اند که از یک مهره به مهره ی دیگر می رسند. اگر این بافتها دچار آسیب شوند حرکتشان با مشکل رو به رو می شود. محدودیت حرکت در یک مهره، مهره های بالا و پایینی را به حرکت جبرانی وادار کرده که نتیجه ای جز فرسایش و درد در بر نخواهد داشت. به این ترتیب مفصلی خواهیم داشت که خاصیت ارتجاعی و انعطافش کاهش یافته و احتمال آسیبش فراوان است.
مفاصل هر طرف از ستون مهرها بیش از تحملشانشان کار خواهند کرد. فشارها و ضربه های پی در پی مفاصل را خسته کرده و به این ترتیب ماهیچه های مجاور دچار گرفتگی می شوند تا این مفاصل را از حرکت بازدارند. بی توجهی ما به این خستگی مفصل و گرفتگی ماهیچه ، منجر به افزایش اسپاسم شده و دو استخوان را برای متوقف کردن کامل حرکت به کمک می طلبد
اسپاسم

kamar06

چنانچه ماهیچه های مجاور مفصل آسیب دیده دچار گرفتگی شدید و مزمن شوند به دیسک فشار وارد آمده و متورم می شود ( پرولاپس) (شکل ۲) به خصوص زمانیکه رباطهای متقاطع بیرون از دیسک دچار کشیدگی شده باشند و دیسک در اثر موقعیت نامناسب و یا تحمل کاری فراتر از طاقت به جهت محدودیت حرکتی مفصل دچار آسیب شود. از بین رفتن گرفتگی ماهیچه دسیک را به جایگاه و کارکرد اولیه اش باز خواهد گرداند.

kamar07

 

مترجم:علیرضا محلو
ویراستار:فروزنده شاملو
منبع:yogamag.net
Yoga and the Management of Back Pain

موسسه علمی یوگای نوا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*