یوگا و سرطان

saratan01

در مدرسه یوگای بیهار، بیمارانی که از انواع سرطان و تورموهای شدید رنج می برند، تحت نظر قرار گرفته اند. بسیاری از بیمارانی که در مراحل آخر برای درمان می آیند، قبلا تحت معالجه با امواج رادیوتراپی، جراحی و یا شیمی درمانی قرار گرفته اند بعضی افراد تنها با یک تشخیص اولیه می آیند و معالجات مرسوم روی انها صورت نگرفته است . عده ای دیگر، بدون اینکه هیچ تشخیصی درباره انها داده شده باشد با علائم سرطان در مراحل اولیه یا مرحله آخر به اشرام می ایند. نتایجی که در ارتباط با سرطان بدست آورده ایم حاصل سالها تجربه درزمینه یوگا درمانی است که همسو با علم پزشکی است :
۱- سرطان در مراحل پیشرفته اش ، به طور کلی یک بیماری کشنده است، هرچند به طور قطع استثنائات قابل توجهی نیز وجود دارد. با این وجود متوجه شده ایم که با تمرینات یوگا ممکن است از میزان پیش بینی شده رشد سرطان به طور قابل ملاحظه ای جلوگیری شود و افراد بیشتر از حد انتظار مرسوم زندگی کنند.

saratan02

تمرینات مداوم یوگا موجب بهبودی علائم سرطان می شود. گاهی اوقات به طور موقت یا دائمی تمام شواهد بالینی و آزمایشگاهی مبتنی بر سرطان از بدن بیمار کاملا ناپدید می شود. با این وجود متوجه شده ایم که بهبودی بیماری بعد از تشدید علائم، سخت تر صورت می گیرد.

۲- سرطان در مراحل اولیه اش، اغلب تا حد زیادی قابل درمان است .

پیروز یا قربانی‌:
تفاوت بین یوگا درمانی و علم پزشکی در ارتباط با سرطان چیست؟

saratan03

در وهله اول ، اگرعلائم سرطان بارز نباشد ، هرگز به دنبال سرطان مخفی در بدن نمی گردیم. زیرا امروزه باور افراد بر این است که تشخیص سرطان اغلب به مثابه تحمیل کردن حکم مرگ است . همچنین، متوجه نقش حیرت انگیز ذهن آموزش ندیده و

تربیت نشده بشری در به بار آوردن مرگ خود بطور شده ایم که به طور ناآگاهانه، مطابق پیشگوئی ها یا انتظارات صادقه خود و به طور کلی ترس از خانواده و دوستان و اجتماع زندگی می کند .
این ذهن و قدرت های ذاتی آن است که بین تسلیم یا پیروز شدن بر سرطان، تنها دشمن انسان و تنها دوست اوست. این ذهن است که تعیین می کند که شخصی ، پیروز و فاتح یا قربانی بیرون می آید. توانائی های پنهان ذهن در بیماران سرطانی به طور خاص با درمانهای یوگائی پرورش داده می شود. ما بر اساس علایم پزشکی خاص، از آساناها ( حرکات یوگا) ، پرانایاما ( تمرینات تنفسی ) ، ریلکسیشن ( تن آرامی)، تمرکز و کریاها استفاده می کنیم .
از لحاظ علمی ثابت شده است که ذهن می تواند میزان سطح هورمون در خون و واکنش های ایمنی بدن را تغییر می دهد. مشاهده شده که میزان شمارش گلبولهای سفید (لنفوسیت ها) خون در ساعات تصویرسازی های خاص در یوگا نیدرا افزایش می یابد . گام بعدی، شناخت و تصدیق کردن تاثیر مستقیم مکانیسم های های ذهنی در پیشرفت سرطان و همچنین در خنثی کردن آن است .

کاهش میزان خود سم زدایی: 

saratan04

نکته دوم در یوگا درمانی، تاکید عمده بر پاکسازی و احیای کریاهای هاتایوگا است. این امر به حذف مواد زائد تجمع یافته و سموم حاصل از متابولیسم در مجرای گوارشی و جریان خون کمک کرده وبه اصلاح عدم تعادل فیزیولوژیکی که باعث پیشرفت سرطان می شود و شرایط مزمن، مخرب دیگر در سیستم ایمنی بدن می گردد. متاسفانه این جنبه توسط علم پزشکی مدرن نادیده گرفته می شود در حالیکه وضعیت یبوست مزمن که نزدیک به سم زائی است اغلب به عنوان یک شرایط نرمال در طول سالها تحمل می شود. این ممکن است به دلیل رشد علم پزشکی در شرایط آب و هوایی اروپا باشد، که دارای رژیم غذایی با چربی اشباع شده فراوان و پروتئین های حیوانی و تفاله (مواد زائد) کم هستند که منجر به یک وضعیت تقریبا عمومی یبوست شده است. این یک دلیل عمده برای شیوع بسیار زیاد سرطان روده بزرگ در جوامع اروپائی است .

saratan05

می توانید ساخته شدن مواد زائد و سمی در یک کلون یبوست مزمن بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال را تصور کنید؟ این امر زمینه ای نامعلوم نه تنها برای سرطان بلکه برای بیماریهایی نظیر دیورتیکلوز، بیماری کبدی- صفراوی، لنفوم و سایر بیماری های سیستم لنفاویک ، تظاهرات پوستی پسوریازیس ، لنفوگرانولوم و غیره است. به همین دلیل به طور معمول افرادی که دارای اختلالات گوارشی و یبوست و سم زیاد در بافت هستند، شانکاپراکشالانا (پاکسازی کامل روده ای ) انجام می دهند .
ادله ما درباره این عقیده حاکی اند این واقعیت است که این تمرین با تصحیح شرایط قبل از سرطان، درصد سرطان روده را در آینده کاهش خواهد داد و به نظر می آید که نقاط اولیه در حال پیشرفت سرطان را در نطفه از بین خواهد برد. با در نظر گرفتن پویایی سلول سرطانی ، “سرطان های موضعی” با توجه به علائمشان ، احتمالا
۵ سال قبل از شناسایی بدخیمی فعال در حال رشد هستند.

 

مترجم: لیلا آزادی
ویراستار: مینا خراسان فردی
منبع: yogamag.net
The Role of Yoga in Cancer Therapy
دکتر سوامی کارماناندا ساراسواتی، لیسانس پزشکی، لیسانس جراحی (سیدنی)

موسسه یوگای علمی نوا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*