بامیه بخورید افسرده نشوید

bamie

بامیه قند و چربی خون را کاهش میدهد

تشابه اسمی، میان خوراکیها هم وجود دارد و البته مثل هر تشابه اسمی دیگر گاهی مصداق این بیت میشود که: میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است.

یکی از تشابه اسمیهای معروف در خوراکیها بامیه است. خیلیها با شنیدن کلمه بامیه یاد افطارهای ماه رمضان و شیرینی لذت بخش بامیههای تازه و خوشمزه شربت چکان و ترد افتاده و دهانشان آب میافتد و البته ضررهای بسیار آن هم که معمولاً نادیده گرفته میشود. بامیه گیاهی یکساله از خانواده پنیرک یا Malvaceae است با خاصیتهای بسیاری که البته به خاطر کم طرفداری، جای زیادی در سبد غذایی خانوارها ندارد. بامیه با نام علمی Hibiscus از جمله گیاهان بوتهای است که از میوه و دانه آن استفاده میشود و میوه آن سرشار از فلانوئیدها، ویتامینهای A , C , B6 است و یک منبع خوب تامین اسیدفولیک، کلسیم، روی و منیزیم برای بدن است.

از نظر پزشکی مصرف بامیه که معمولاً به صورت خورشتی و کباب شده آن است در اختلال و التهاب گوارشی، (از جمله زخم ورم معده، روده تحریک پذیر، یبوست) کمک به کاهش قند و چربی خون، کمک به درمان عفونتهای مجاری تنفسی فوقانی و افسردگی موثر است. همچنین باید گفت : طبق مطالعات مختلف موسیلاژ و فیبر موجود در بامیه، میزان قند خون را تنظیم میکند و به انتشار باکتری مفیدی به نام پروبیوتیک در بدن، کمک میکند. بامیه همچنین در کاهش کلسترول خون موثر است. با این توجه که مثل داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

متخصصان تغذیه میگویند که پروتئین و روغن دانههای بامیه پروتئین درجه یک گیاهی محسوب شده و به خاطر داشتن مقادیر فراوان اسیدفولیک مصرف آن به همه به ویژه خانمهای باردار توصیه میشود.

توصیههای پزشکی :

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیمهای هضمی آن، بامیه باید با حرارت کم یا بخار ملایم پخته شود. برای سرخ کردن آن نیز میتوانید از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی استفاده کرد.

منبع : مجله طلوع زندگی

همچنین ببینید

توصيه به اهالی پياده‌روی

پياده‌روي در زندگي صنعتي اكنون يك ضرورت مهم به‌شمار مي‌آيد. اگر شما نيز پياده‌روي مي‌کنيد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*