اغذیه مناسب فصل سرما

ریشه‌ها:

شلغم، چغندر، هویج، سیب زمینی، سیر و پیاز موادی هستند که در زیر خاک رشد می‌کنند وعموماً دارای مواد غذایی و املاح فراوانی هستند، وجه مشترک تمام آنها دارا بودن آنتی بیوتیک طبیعی است. از این رو برای سرماخوردگی، معالجه سینه درد، سرفه و سایر عوارض سرماخوردگی مفید است. شلغم اگر با کمی لیموترش و نمک دریا خورده شود، بدن را گرم و در مقابل هوای سرد مقاوم می کند.  

سبزیجات:

اسفناج، چنانچه در طب سینوی آمده، طبیعت آن گرم ولی گرما بَرَنده است. یعنی اگر مصرف شود، عوارض گرمیِ غذاهای پر کالری را خنثی می‌کند. اسفناج را می‌توان در آش، سوپ، بورانی، خورش و غذاهای دیگر مصرف کرد.

کلم، گل کلم، تره فرنگی و کدو حلوایی، طبیعت گرم دارند و به صورت خام در سالادها و پخته در انواع سوپها و غذاهای دیگر می‌توانند مصرف شوند. این اغذیه گیاهی نیز علاوه بر اینکه سبب افزایش سوخت و ساز شده و گرمای مناسبی در سیستم بدن ایجاد می‌کنند، خشکی و عفونتهای دستگاه تنفس و حنجره را بهبود می‌بخشند.

آش وسوپ:

در یک رژیم غذایی خوب فصل سرما، انواع آش و سوپ جایگاه خود را همیشه حفظ می‌کنند. آش که همیشه ترکیبی از غلات کاملاً پخته شده، سبزی و گاه ریش‌ ها است، مناسب‌ترین پیش غذا و گاهی غذا برای زمستان است. به دلیل سرد بودن طبیعت سبزی و غله، پیاز یا سیر یا نعنای خشک را در روغن تفت می‌دهند و به آش اضافه می‌کنند. استفاده از این روش دیرینه علاوه بر اینکه طبیعت این غذای اصیل را معتدل م‌ کند، به مزه آن نیز می‌افزاید. آش‌ها به دلیل دارا بودن سبزی و غلات دارای املاح و ویتامین زیادی هستند، همچنین خونساز و استحکام بخش استخوان‌ها بوده و برای تقویت عمومی دستگاه‌های بدن مناسب هستند.

سعی کنید در این فصل همیشه از تنوع آش و سوپ به عنوان پیش غذا و غذا استفاده کنید چون حداقل اثر مثبت آنها نرم کردن سینه و بهبود کار دستگاه گوارش و روده‌ها است.

میوه ها: 

پرتقال، نارنج، لیموترش، لیموشیرین، گریپ فروت و کیوی دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند. می‌توان به جای میوه، از آب میوه هم استفاده کرد. از لیموترش و نارنج به عنوان چاشنی غذا و سالاد می‌توان استفاده نمود، آنها ضد سرماخوردگی تصفیه کننده خون و خنثی کننده عوارض منفی چربی‌ها، شیرینی‌ها و غذاهای پر کالری هستند که در این فصل زیاد مصرف می‌شوند.

میوه‌های دیگر این فصل عبارتند از ازگیل، خرمالو و خرما که دارای قند و ویتامین B و املاح هستند.

خشکبار:

برگه زردآلو و هلو – آلو و آلوچه – کشمش، انجیر و توت. آنها در واقع میوه‌هایی هستند با املاح و قندهای فراوان‌تر. میوه‌ها وقتی خشک می‌شوند آب موجود در سلول‌های آنها تحت تاثیر نور خورشید تبدیل به قند می‌شود. در این روند طبیعی که بشر عصر کشاورزی، بیش از ۸ هزار سال است که آن را کشف کرده، مواد مغذی داخل میوه به طرز باور نکردنی زیادتر می‌شود، از این رو از آنها نه تنها به عنوان تنقلات، بلکه در آش‌ها، خورش‌ها و به صورت خیس شده در دسرها نیز می‌توانید استفاده کنید.

مغزهای چرب:

گردو، بادام، کنجد، پسته و فندق دارای چربی‌های اشباع نشده (HDL) هستند و این چربی‌ها خودشان ضدکلسترول(LDL)  بوده و دارای پروتئین، املاح و ویتامین کافی هستند و می‌توانند با مصرف معتدل جایگزین گوشت شوند. این مواد در فصل سرما، به عنوان یک منبع غذایی مفید و تولیدکننده انرژی شناخته می‌شوند.

یوگادارما: هر چند که به معرفی مواد غذایی مناسب برای فصل سرما پرداختیم ولی لازم به ذکر است که هر فرد با توجه به طبع و شرایط بدن خود (مثلا تجویز پزشک معالج) مصرف کننده است. حفظ تعادل برابر است با سلامتی.

همچنین ببینید

توصيه به اهالی پياده‌روی

پياده‌روي در زندگي صنعتي اكنون يك ضرورت مهم به‌شمار مي‌آيد. اگر شما نيز پياده‌روي مي‌کنيد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*