درمان کمردرد با یوگا ۵

حرکاتی که نمی بایست انجام شود

kamar51

افرادی که سابقه ی کمردرد دارند حرکات زیر را به جهت خطراتی که برایشان خواهد داشت نمی بایست انجام دهند.
دراز و نشست: چنانچه دچار خمیدگی ستون فقرات ( لوردوسیس ) هستید رباطهای بین مهره ای آسیب پذیری خواهید داشت. در این حالت چنانچه با زانوان خم روی زمین دراز کشیده و بالاتنه را بالا بکشید به طور ناگهانی وزن زیادی را بر لگن بار می کنید. به این ترتیب فشار وارده به استخوانها برای بدتر کردن آسیب قبلی کافی خواهد بود.
انجام بخش دوم از تمرین یک تا سه پاوان موکتاسانا برای افرادی که کمر قوسی شکل دارند خطرناک است. در این حرکت عضله های منقبض کننده لگن ( چنانچه هنوز قوی باشند ) ستون فقرات را دچار قوس بیشتری می کنند. تا زمانیکه قوس کمرتان از بین نرفته و عضلات شکمی تان قوی نشده از بالا بردن و صاف کردن همزمان هر دو پا اجتناب کنید.
کشش های گردن: از چرخاندن سر و پرت کردن آن به عقب برای دیدن سقف خودداری کنید. ( بهتر است در چنین مواقعی برای جلوگیری از کشش بیش از حد فک های بالا و پایین را به هم بچسبانید)

kamar52

دو تمرین هالاسانا ( وضعیت گاو آهن) و ساروان گاسانا ( پل سرشانه) هم به دلیل فشاری که بر گردن و ستون مهره ها وارد می آورند می توانند خطرناک باشند.
خم شدن به جلو و تاب خوردن اگر از درد قسمت پایینی کمر رنج می برید.
درصورتیکه از درد قسمت پایینی کمر رنج می برید. تمرین های گاتمایاک مرو واکاسانا ( چرخش قوی کمر ) و الگوی چهارم از تریکون آسانا که عبارت است از چرخش به سمت پای مخالف و الگوی دوم که در آن دستها کشیده در کنار گوشها قرار می گیرند( به دلیل فشاری که به ستوان مهره ها وارد می آورند ) حرکات خطرناکی بشمار می روند.
دراز کشیدن به پهلو و بالا آوردن هر دو پا.

kamar53

شالاباسانا ( وضعیت کامل درخت اقاقیا ) و یا وضعیت ستاره ( با دستهای بالای سر) دهانوراسانا ( وضعیت کمان ) را می توانید با قراردادن زانوها بر روی زمین انجام دهید.

kamar54

تمرین ویگراسانا ( وضعیت ببر ) اگر پایتان را در زاویه ی ۱۵ درجه صاف کنید ایرادی ندارد. بیشتر شدن درجه، فشار فراوانی به ستون مهره ها در زمان انجام سریع حرکات وارد می آورد.

kamar55

تمرین پاچیموتاناسانا ( وضعیت کشش کمر ) به جهت ایجاد کشش در همسترینگ توصیه نمی شود
درصورت آسیب دیده بودن زانو از حرکات اسکوات و واجراسانا خودداری کنید.

kamar56

مترجم:علیرضا محلو

ویراستار:فروزنده شاملو
منبع: سایت بیهار
موسسه یوگای علمی نوا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*