??تاثیر تنفس عمیق بر استرس??

خلاصه  گزارش پزشکی «مرکز درمانی کلیولند اوهایو در آمریکا» را در رابطه با نفس عمیق کشیدن و منافع روحی، روانی، و جسمی آن را می‌خوانید.

منافع کوتاه و دراز مدت جسمی، روحی، و روانی حاصل از تنفس عمیق را هرگز نادیده نگیرید. نفس عمیق کشیدن به طور آرام و درست، منافع زیادی دارد و آرامش حاصل از آن وصف ناپذیر است و نتایج به دست آمده از این تحقیق حیرت آور.

قلب، ریه‌ها، سیستم مصونیت بدن، حس و حال و حوصله شما همگی می‌توانند در اثر نفس عمیق‌، آرام و درست و از کیفیت خوب و بهره‌وری بهتر و بیشتری برخوردار شوند.

شما اگر هر روز پنج تا ده دقیقه وقتتان را با تمرکز لازم و حضور ذهن صرف تنفس عمیق بکنید، به نتایج خوبی که در این گزارش آماده است خواهید رسید.

کلینیک پزشکی کلیولند اخیراً نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌های انجام گرفته روی ۳۰۰ نفر داوطلب را اعلان کرده. طبق گزارش منتشر شده در روزنامه رسمی، در این آزمایش افراد داوطلب برای مدتی از طریق اینترنت در یک برنامه تحت عنوان برنامه مدیریت و کنترل استرس‌ها از طریق مدیتیشن و تنفس عمیق شرکت کرده‌اند.

مشاهدات نشان داده، حدود بیست پنج درصد از میزان استرس افراد شرکت کننده در این آزمایش کم شده. این نتیجه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وقتی از شدت استرس‌ها کم بشود، افراد می‌توانند توجه و کنترل‌های لازم را در مورد بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت، سردردهای مزمن، افسردگی، خشم و عصبانیت‌های آنی، کم خوابی یا بیخوابی، و عوارض سالمندی به کار ببرند.

اگر شما فکر می‌کنید که نسبت به حالت و روش تنفس معمول خود به ندرت توجه کرده‌اید، شما تنها نیستید. خیلی از مردم این مشکل را دارند.

وقتی تنفس شما به طور آرام و صحیح انجام نگیرد، حدود یک سوم ظرفیت ریه‌های شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در این حالت شما بعضی اوقات به طور خمیده یا به صورت قوز کرده راه می‌روید یا می‌نشینید، رانندگی می‌کنید، پشت میز کامپیوتر می‌نشینید، و سرانجام در این حالت‌ها قسمت پایین ریه‌ها کاملاً به کار گرفته نمی‌شود و دم و باز دم به طور کامل انجام نمی‌گیرد.

یک نکته مهم دیگر اینکه، ریه‌های شما خانه یا مرکز صدها مویرگ کوچک خونی است که کمک می‌کند اکسیژن هوا از طریق دمیدن هوا به داخل جریان گردش خون برسد و گاز کربنیک موجود در ریه‌ها از طریق باز دم به بیرون خارج شود.

«تنفس معمولی یا سطحی» موجب می‌شود شما از تأثیر آرام گرفتن اعصاب در اثر فعال شدن عضلات بین ریه و قسمت پایین شکم (دیافراگم) بهره صحیح و لازم را نبرید.

«تنفس عمیق و درست» با بالا و پایین رفتن اجزای مرتبط با عمل تنفس عمیق، به شما کمک می‌کند سیستم گردش خون با اکسیژن انرژی دهنده پر بشود و جریان واکنشی انرژی آرامش بخش برای بدن فعال شود.

شاید به همین دلیل باشد که تجربه‌های مفید مربوط به تمرین تنفس عمیق همواره با «مدیتیشن و یوگا» ثابت کرده فشار خون پایین می‌آید، علائم نفس تنگی بهبود پیدا می‌کند، تشویش و اضطراب و درد سینه آرام می‌گیرد، و افراد مبتلا به دیابت قادر هستند قند خونشان را کنترل کنند.

مدارک حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد آرام نفس کشیدن می‌تواند تولید امواج آلفا در مغز را بهبود بخشد و شما را در حالت ریلکس و هوشیار و آرام قرار دهد.

منبع: کانال رسمی اطلاع رسانی ورزش یوگا تهران

تاریخ: ۲۴/۱۰/۱۳۹۹

همچنین ببینید

چیدمان سفره هفت سین

چند پیشنهاد برای هفت سین امسال گندم، برنج و سکه نشانه ثروت و مکنت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*