متوقف كردن ورزش، چه آثاري روی بدنتان خواهد داشت

احتمالا شما هم به دلایل مختلفي مثل بي انگيزه شدن، مهماني هاي پشت هم، صدمه و آسيب و يا تداخل برنامه هايتان، مجبور شده باشید در روال تمرین منظمتان ايجاد وقفه نماييد. چنین شرایطی آن هم در حالی‌که  قبلاً روال تمریناتتان منظم بوده است، بیش از حد تصورتان بدن، ظاهر و احساس‌تان را دست‌خوش تغییر خواهد کرد.

ترك ورزش به مدت چند روز

چند روز ورزش نکردن آسیب زيادي به شما نمی‌رساند. اگر سابقه تمرین منظم دارید، بدن شما از این فرصت برای ترمیم و بازسازي بافت‌های آسیب دیده استفاده خواهد کرد در نتیجه شما قوی‌تر از قبل به میدان باز می‌گردید. اما یک نکته: اگر در این مدت علاوه بر ورزش نکردن، غذای ناسالم و نوشیدنی‌های الکلی بخورید، احساس ورم و پف کردگی خواهید داشت.

یک هفته

به مرور، با تحلیل رفتن و کوتاه شدن فیبرهای عضلاني، احتمالاً با عضلاتی نرم‌تر و شل مواجه می‌شوید. بدن شما در چنين شرايطي، برای نگهداري و حفظ بافت‌های عضلانی شروع به ذخیره آب اضافی می‌کند ولی اگر دوباره به تمرینات منظم‌تان برگردید، متوجه تغییرات قابل توجهي در نوع و شدت ورزش و حتی دویدنتان نمی‌شوید و طی چند جلسه می‌توانید عضلات‌تان را به فرم قبلي برگردانید.

چند هفته

تناسب اندام شما در این حالت در سراشیبی قرار خواهد گرفت. با کاهش تعداد میتوکندری‌ها که نقش تامين سوخت سلولي را به عهده دارند، توان استقامتی و قدرتتان، که از عوامل مهم در آمادگی بدنی هستند را از دست می‌دهید. تا آنجا که احتمالا بالا رفتن از پله نیز شما را سريع خسته مي کند.

یک ماه

درصد قابل توجهي از قدرت و بافت عضلانی شما از بین خواهد رفت و به جای عضله سازی و بالا بردن وزن عضله، به حجم چربی بدن‌تان اضافه می‌شود. ممکن است بیشتر از پيش دچار استرس بشوید و با اختلال در روند زندگی ۲۴ ساعته، خواب آرام شبانه برايتان به یک چالش تبدیل شود.

چند ماه

سوخت و ساز بدنتان كند و تنبل می‌شود. در این حالت،علاوه بر اینکه کالری بسیار کمی می‌سوزانید، خیلی زود هم خسته می‌شوید. در نتیجه کارکرد بالای قلبتان، ضربان قلب، به سرعت بالا می رود و ريه ها نمی‌توانند اکسیژن مصرفی لازم را جذب کنند.

یک سال

علاوه بر افزایش قابل توجه چربی بدن، از دست  رفتن توده عضلانی و متابولیسمی كند و تنبل، اكنون در معرض ابتلا به بیماری‌هایی نظير فشار خون بالا، کلسترول، دیابت نوع ۲، بی‌خوابی و افسردگی نیز خواهید بود. با این حال ورزش نکردن به طور قطع، منجر به افزایش وزن برايتان نخواهد شد

منبع: کانال رسمی اطلاع رسانی ورزش یوگا تهران

تاریخ: ۲۳/۱۰/۱۳۹۹

همچنین ببینید

چیدمان سفره هفت سین

چند پیشنهاد برای هفت سین امسال گندم، برنج و سکه نشانه ثروت و مکنت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*