«یوگا با صندلی» سطح ایمنی شاگرد را ارتقا می بخشد: وضعیت عقاب

طی چند دهه اخیر محبوبیت یوگا رشد سریعی داشته است. متخصصین تخمین زده‌اند که امروزه تنها در ایالات متحده آمریکا – بدون احتساب بقیه نقاط جهان- تعداد افرادی که به طور مرتب تمرین‌های یوگا را انجام می‌دهند میلیون‌ها نفر است. با تداوم همه‌گیر شدن بیش از پیش کلاس‌های یوگا افراد بیشتری پی به فوائد بیشمار ارتقا بخش سطح زندگی به‌واسطه انجام دادن تمرین‌های منظم وضعیتهای یوگا، تمرین‌های (پرانایاما)، و فنون تن‌آرامی (ریلکسیشن) خواهند برد. توانائی بودن در آرامش کامل از مهارتهای بسیار اساسی است که منجر به سلامت جسمانی و روانی می‌شود.

در دنیای «وظیفه- محور» ما که مملو است از فهرست  «باید انجام دهم» های بی‌پایان، بسیاری از ما حتی قادر نخواهیم بود که برای ده یا پانزده دقیقه در روز رها باشیم و در آرامش کامل بسر بریم! عدم توانائی در برقراری آرامش یک عامل بازدارنده جدی در دستیابی به یک سیستم ایمنی قوی و سلامت روانی خوب است. یک مجموعه کامل از تمرین‌ وضعیتهای یوگا به‌همراه تمرین‌های تنفسی و فنون تن‌آرامی کمک خواهند کرد که قوای بدنی، هماهنگی، تعادل، انعطاف‌پذیری و همچنین توانائی کسب آرامش عمیق در بدن ارتقا یابند. برای کسانی از ما که از لحاظ جسمانی نسبتاً در وضعیت سلامت بسر می‌بریم انجام دادن اشکال متعارف وضعیتهای یوگا دشوار نیست.

اما گروه‌های خاص بیشماری از فراگیران یوگا هستند که به وسایل کمکی  و یک مجموعه از حرکات تعدیل شده وضعیتهای یوگا نیاز دارند تا بتوانند بطرز موثر و ایمن مبادرت به انجام دادن یک دور کامل از تمرین‌ها کنند. گروهی از فراگیران به تعلیمات ویژه یوگا از قبیل وضعیت‌های تعدیل شده و مجموعه وسایل کمکی  نیاز دارند که می‌توانند سالمندان، یا کسانی که از یک مشکل جسمی مزمن رنج می‌برند باشند و یا آنانی که در دوران نقاهت از یک جراحت و یا یک آسیب دیدگی هستند که متعاقباً توازن و تعادل آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. تمامی این قبیل از فراگیران با بهره‌گیری از یک صندلی کمکی درخلال کلاس‌های یوگا به‌خوبی می‌توانند از فوائد یک دور کامل تمرین‌های یوگا استفاده کنند.

کلاس‌های آموزش «یوگا با صندلی» که مفرح، ایمن و جذاب است در نوع خود یک هنر است .در کلاس‌های «یوگا با صندلی» با ارئه صندلی کمکی به افرادی که احتمال افتادنشان هست و آنهائی که توازن تعادل بدنی آنها به گونه‌ای بهم ریخته است فرصت بهره‌مندی از یک دور تمرین‌های یوگا فراهم آورده می‌شود که به‌واسطه ایمنی و ثبات صندلی حاصل می‌گردد و در نهایت می‌تواند آنها را به تعادل برساند. مجموعه گسترده‌ای از وضعیتهای یوگا هستند که می‌توان آنها را تعدیل کرد و با کمک صندلی انجام داد بدون آنکه حتی ذره‌ای از ثمربخشی آنها کاسته شود.

برای مثال حرکتهای بالاتنه در بسیاری از وضعیتهای دشوار ایستاده در یوگا با یاری از یک صندلی می‌تواند به‌طرز موثرتر و ایمن‌تری انجام شود. یک مجموعه از وضعیتهای متوالی ایستاده از قبیل وضعیتهای جنگجو، ایستاده خم به‌جلو و وضعیت عقاب را می‌توان به‌گونه‌ای تعدیل نمود که با کمک یک صندلی انجام شود. وضعیت عقاب یا «گارود آسانا» به‌طور معمول به‌طور ایستاده روی یک پا انجام می‌شود. این حرکت دشوار باعث بهبود وضعیت تعادل، هماهنگی و قدرت در سرتاسر پاها می‌شود. همچنین با انجام دادن این حرکت همراه با نگاهی خیره و متمرکز به‌جلو منبعث از نگاه یک عقاب، کلیه تنش‌های موجود در عضلات سرتاسر بازوها، قسمتهای فوقانی بدن، شانه‌ها و گردن نیز رها می‌شود.

با آموزش این حرکت تعدیل شده به شاگردان خود در حالی که روی یک صندلی راحت نشسته‌اند، علاوه بر اینکه باعث خواهید شد که از تنش‌های موجود در عضلات سرتاسر بازوها، شانه‌ها، گردن و قسمتهای فوقانی پشت رهائی یابند بلکه همچنین به آنها خواهید آموخت که چگونه قابلیت تمرکز خود را نیز با خیره ماندن به یک نقطه در افق تقویت نمایند. از شاگردان خود بخواهید درحالی که کف پای خود را روی زمین قرارداده‌اند روی صندلی خود راحت بنشینند، سپس آنها را به سمت و سوی انجام دادن حرکت دستها در وضعیت عقاب همراه با تنفس هدایت نمائید. آنها را وادارید با یک دم دستهای خود را در حالی که کف دستها رو به بیرون است به بلندای شانه بالا بیاورند.

با یک بازدم آنها را وادارید که دست راست بالا آمده خود را دور دست چپ بالا آمده خود بپیچانند و کف هر دو دست خود را در حالیکه در موازات شانه‌هایشان قرار دارند به‌هم بفشارند. به آنها یادآور شوید که در طول سه تا پنج نفسی که در حرکت تعدیل شده وضعیت عقاب قرار دارند، نگاه خود را خیره به یک نقطه ثابت در افق نگهدارند. با بازدم بعدی از آنها بخواهید که از حرکت بیرون آمده و دقایقی مکث کنند تا انرژی بسیار زیاد حاصله از این حرکت را در سرتاسر قسمتهای فوقانی پشت، گردن، شانه‌ها و دستهای خود احساس کنند. سپس زمانی که آمادگی لازم را داشتند حرکت تعدیل شده وضعیت عقاب را در سمت دیگر بدن خود یعنی سمت چپ نیز انجام دهند.

مترجم : ناهید مهرکیش

ویراستار: فروزنده شاملو

©Copyright 2015 – Virginia Iversen / Aura Wellness Center – Publictions Division

همچنین ببینید

چیدمان سفره هفت سین

چند پیشنهاد برای هفت سین امسال گندم، برنج و سکه نشانه ثروت و مکنت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*