چطور می توانیم عادت هایمان را تغییر دهیم؟

پاسخ متداول این است که عادت ها قابل تغییر نیستند، چون هرگز ریشه کن نمی شوند. اما اگر بتوانیم ذهن را هماهنگ و شفاف کنیم، بسیاری از عادت هایی که در زندگی ما شکل گرفته اند، به شکل موثری مدیریت می شوند. عادت ها برای پر کردن خلاءیی که ما در خود احساس می کنیم، بروز می یابند. چرا مردم به سمت الکل یا مواد مخدر می روند؟ فقط برای اینکه سرحال شوند؟ خیر

در حقیقت نوعی پس زدن است. دوری از چیزی، رد کردن موضوعی، احساس خلاء و کمبودی…

چیزی درست نیست و افراد نمی دانند چگونه با آن مقابله کنند. آنها می خواهند آن را فراموش کنند. می خواهند در فضای دیگری باشند. بنابراین به سمت موضوعات دیگر می روند. هر چیزی که بتواند وضعیت عصبی، مغز، افکار و رفتارشان را تغییر دهد. حتی مستی. هر چیزی که کمک کند در حالت ذهنی متفاوتی قرار بگیرند. عادت در واقع پاسخ ما به شرایطی است که قادر به مواجهه مناسب، صحیح، مثبت و سازنده با آن نیستیم. از نظر یوگا، اگر ذهن روشن، شاد و شفاف نگه داشته شود، عادت ها به راحتی مدیریت می شوند. اگر ذهن وارد فضای تاریک و مبهمِ دلسوزی برای خود و عصبانیت شود، عادت ها شروع به شکل گیری می کنند تا فرد از حس دلسوزی و عصبانیت فرار کند. مثبت بودن یکی از راه های غلبه بر عادت های مخرب است. اتصال با قدرت های ذهن، راه دیگری برای مبارزه با عادت هاست. هنگامی که در شرایطی، عادت ها بروز می کنند، ذهن ضعیف می شود‌. اگر ذهن به اندازه کافی قوی و قدرتمند باشد، عادت ها را می توان تغییر داد. افرادی با ذهن قوی وجود دارند که می توانند یک تصمیم قطعی بگیرند. مثلاً  «از امروز دیگر سیگار نخواهم کشید» و دیگر حتی به آن فکر نمی کنند. افراد دیگری هم هستند که برای ترک سیگار برنامه ریزی می کنند، اما دستشان همیشه به سمت سیگار می رود. اگرچه ذهن تصمیم گرفته است به سیگار نه بگوید، اما دست ها و حواس هنوز به سمت آن می روند، با این توجیه که فقط یکی بیشتر، آخری….

این حالت، عدم وجود اراده است. ذهنِ ضعیف شده، مخزنی برای عادت های مخرب می شود و ذهنِ قدرتمند، فرد را قادر می سازد ویژگی های مثبت مختلفی در وجود خود بکارد و آنها را به عادت تبدیل کند. عادت های حواسی شامل سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و استفاده از مواد مخدر و… می شوند. یک عادت ذهنی با یک خواسته آغاز می شود «من به x نیاز دارم» اگر این خواسته بتواند به یک خواسته مثبت تر و سازنده تر تغییر کند، عادت مخرب بروز نخواهد کرد. بنابراین مثبت نگری و قدرت، موجب پیروزی شما بر عادت های مخرب می شود.

از آموزه های سوآمی نیرانجاناندا سارا سوآتی

سپتامبر ۲۰۱۸، گنگادارشان، مونگر.

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*