نکات مهم تغذیه ای برای دیابتی ها

رسم مهمان نوازی از عادات دیرینه ما ایرانی هاست. همیشه تمام سعی مان را می کنیم تا بهترین ها را برای مهمان های مان مهیا کنیم، اما گاهی تیرمان به خطا می رود و بلای جان آنها می شویم …

میزبانی از مهمان های دیابتی شاید سخت به نظر برسد، اما اگر اصول کلی را که آنها باید در رژیم شان رعایت کنند بدانید، این کار برای تان سخت نخواهد بود. کافی است بدانید چه زمانی بهترین ساعت غذا خوردن برای دیابتی هاست و کدام خوراکی ها با وجود هوس برانگیز بودن شان می توانند جان آنها را تهدید کنند تا بهترین میزبان برای مهمان بیمارتان باشید.

خاله خرسه نباشید
مواد قندی که به سلامت دیابتی ها آسیب می زنند تنها شامل شیرینی، قند و شکر نیستند بلکه میوه ها و مواد غذایی مثل خرما که ما تصور می کنیم کاملا بی ضرر هستند هم در این گروه جا می گیرند. پس این قانون ساده را هنگام خرید مواد غذایی و آماده سازی آنها برای مهمان دیابتی تان در نظر داشته باشید؛ هرماده غذایی که در ابتدا شیرینی طعمش در دهان حس می شود برای دیابتی ها چندان مناسب نیست و بهتر است در این مهمانی بی خیال سرو این خوراکی ها شوید.

گاهی برای دیابتی ها هم سخت است تا خودشان را در مقابل خوراکی و شیرینی های خوشمزه کنترل کنند. مراقب باشید شما مشوق و مبلغ آنان در امتحان کردن شیرینی جدید نباشید. شیرینی های رژیمی شکر کمتری دارند اما چربی آنان همچنان زیاد است و مبتلایان به دیابت باید مراقب باشند مقدار زیادی از آنها را مصرف نکنند.

کدام نوشیدنی بهتر است؟
مصرف مایعات برای دیابتی ها بسیار مفید است. اگر دیابتی ها از آب کافی استفاده نکنند، تا ۳۰ درصد احتمال بالا رفتن قند خون شان افزایش می یابد. مصرف روزانه هشت لیوان آب برای دیابتی ها توصیه می شود. اگر مهمان دیابتی دارید، نباید از شربت و نوشابه یا آبمیوه های صنعتی استفاده کنید، از آب خنک استفاده کنید. شیر هم به علت وجود کلسیم، منیزیم، ویتامین D و پتاسیم برای دیابتی ها مفید است. می توانید شیرکاکائو با شکر کم برای مهمان تان سرو کنید. اگر هم اهل چای هستید، با خیال راحت برای مهمان تان دم کنید. چای سیاه حاوی پلی ساکارید است و جذب شکر را کاهش می دهد.

سالاد درست کنید
لازم نیست برای مهمان دیابتی تان انواع دسرها را آماده کنید؛ خرید های سوپرمارکتی را فراموش کنید و به میوه فروشی بروید تا میزی پر از سبزیحات متنوع آماده کنید. در سالادتان از برگ های سبز مثل بروکلی و سبزیجات نارنجی مثل هویج استفاده کنید. کمی خلاقیت و اضافه کردن حبوبات یا نخود فرنگی می تواند سفره شما را رنگین تر کند.

برای دسر هم می توانید از کدو تنبل استفاده کنید. سس مایونز هم سر سفره نیاورید؛ سس رژیمی، با کمی ادویه و سبزی های خشک چاشنی خوبی برای سالاد خواهد بود. از شنبلیله در سالادتان استفاده کنید. شنبلیله حاوی پسیلیوم است و به کنترل قند خون کمک می کند. سرکه سیب هم می تواند چاشنی خوبی برای سالاد دیابتی ها باشد.

diyabet01

ساعت را کوک کنید
برای دیابتی ها بهتر است در زمان معینی غذای شان را میل کنند. اگر قصد دارید مهمان های دیگری را هم دعوت کنید، حتما قبل از مهمانی به آنها یادآوری کنید دیر نکنند. حتی اگر بخواهید غذای این مهمان ویژه را زودتر سرو کنید، ممکن است او حس خوبی نداشته باشد. فراموش نکنید، او هم دوست دارد سر میز همراه شما غذایش را میل کند.

غیر از غذای اصلی، خوردن میان وعده مناسب هم برای دیابتی ها اهمیت دارد. اگر فرد دیابتی قرار است مدت نسبتا طولانی مهمان شما باشد، علاوه بر غذای اصلی باید میان وعده نیز برایش تدارک ببینید. اگر شب هم قرار است مهمان شما باشد، بهتر است آخرین میان وعده نزدیک ساعت خواب او باشد تا از افت قندش در شب جلوگیری شود.

با روی باز استقبال کنید
گاهی رفتار و گفتار نامناسب شما ممکن است سبب رنجش مهمان تان شود و تمام زحمات به باد برود. از طرفی تنش روانی و ناراحتی هم نقش مهمی در کنترل قند خون دارد. اگر مهمان تان به تازگی دچار این بیماری شده است، احتمالا چهار مرحله تا پذیرش بیماری را طی خواهد کرد؛ در مرحله اول، او دچار شک و ناباوری می شود. مرحله دوم، انکار و نپذیرفتن بیماری است؛ شخص ممکن است با نوعی لجبازی این پیغام را برساند که دیابتی نیست و پزشکان اشتباه تشخیص داده اند. در این مرحله نیازی به بحث و به رخ کشیدن اطلاعات علمی تان نیست. اگر قصد دارد با تغذیه نامناسب به شما ثابت کند که بیمار نیست، لحظات مهمانی را برایش تلخ نکنید و تنها سعی کنید خوراکی های نامناسب را از دم دستش جمع کنید.

مرحله سوم چانه زنی است؛ این مرحله برای خیلی از افراد با دعا و راز و نیاز است. مرحله چهارم نیز، پذیرش است که در این مرحله فرد بیماری خودش را می پذیرد و قبول می کند با دیابت هم می تواند زندگی باکیفیتی داشته باشد. دانستن این مراحل به شما کمک خواهد کرد تا مهمان دیابتی تان را بهتر درک کنید تا به مرحله پذیرش برسد، سر به سرش نگذارید، اگر با شما بحث می کند یا نمی تواند واقعیت را مانند شما ببیند، گناهکار نیست و قصد آزار شما را ندارد.

فقط روی مبل ننشینید
اگر قرار است مهمان دیابتی تان یک یا چند روز مهمان خانه تان باشد، پیاده روی یا قدم زدن را در برنامه تان قرار دهید. اگر مهمان دیابتی تان کودک است با فراهم کردن اسباب بازی های مناسب او را سرگرم کنید تا برای مدت طولانی پای تلویزیون ننشیند. انجام حرکات ورزشی برای دیابتی ها بسیار مهم و ضروری است. پس اگر با مهمان تان رودربایستی ندارید اجازه دهید در چیدن میز غذا و کارها به شما کمک کند.

غذای اصلی را سالم بپزید
بهتر است برای طبخ غذا از روغن کمتری استفاده کنید و در صورت طبخ برنج، آن را با مواد یا حبوبات دیگر مثل عدس مخلوط کنید. اگر هم ماکارونی درست می کنید، آن را دم نکنید؛ حرارت زیاد حین دم کردن ماکارونی، پیوند های بین نشاسته موجود در ماکارونی را از بین برده و قند خون را سریع تر بالا می برد. طبخ ماهی هم پیشنهاد خوبی برای مهمان دیابتی است؛ زیرا ماهی پر است از اسید های چرب ضروری که به دیابتی ها برای تنظیم انسولین خون کمک می کند. بهتر است نان های سبوس دار را هم در سبد نان تان قرار دهید.

خلاق شوید
می توانید شیرینی هایی که شکر ندارند را در خانه درست کنید. بهتر است آبمیوه درست نکنید، زیرا آبمیوه ها به علت جداشدن فیبرشان قند بالاتری نسبت به خود میوه های طبیعی دارند. می توانید تکه هایی از میوه ها مثل توت فرنگی، لیمو، طالبی و انواع دیگری از آنها را در پارچ بیندازید و در یخچال بگذارید تا طعم دار شوند و با سرو کردن آن در لیوانی زیبا از طعم و خواص آن لذت ببرید. در فصل گرم تابستان می توانید چای سبز را با لیمو، نعنا و یخ در یخچال قرار دهید و نوش جان کنید.

مهمان را معذب نکنید
لازم نیست برای اینکه به او نشان دهید رسم مهمان نوازی را خوب بلدید به او گوشزد کنید چقدر تغییر در دستور غذایی تان ایجاد کرده اید، چون ممکن است احساس کند باعث زحمت تان شده است. بعضی بیماران دیابتی در مقابل بیماری شان احساس ضعف کرده و تصور می کنند توان مراقبت از خودشان را در مقابل این بیماری ندارند. مراقب باشید باتوجه زیاد این حس را به او منتقل نکنید. اگر احتیاج به همدردی شما داشته باشد، خودش حرف را به میان می آورد و اگر مایل نیست راجع به بیماری اش صحبت کند، مدام سر صحبت را باز نکنید؛ او نیاز به همدلی شما دارد، نه همدردی. سعی کنید با صحبت های تان انرژی مثبت به او بدهید تا بداند فردی قوی است، دیابت بیماری خطرناکی نیست و تنها با توجه و مراقبت می تواند زندگی سالمی داشته باشد.

نگارش : نیلوفر جامه‌بزرگی در مجله سیب سبز

همچنین ببینید

درباره میوه‌ها بیشتر بدانیم – بخش دوم

قند میوه خوب است یا بد؟ بیشتر حجم میوه‌هایی که خورده می‌شود را آب تشکیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*