نشانه هایی که فشار و استرس شما را لو می دهند

با داشتن استرس زیاد و مداوم در زندگی، هر روز خودتان را کمتر از روز قبل دوست خواهید داشت و بیشتر شبیه به انسانی با تن خسته و کوفته تبدیل خواهید شد. فکر کردن به اینکه استرس شما را خواهد کشت، تمایل بیشتری به استقامت در شما ایجاد می­ کند. پس بهتر است برای غلبه بر استرس، نشانه ­های آن را بشناسید.

۱٫ خسته ­اید

اگر با وجود استراحت کامل شبانه هر روز به سختی بیدار می‌شوید، شاید از نظر بالینی خسته­اید. جین پرنات اهرمان، متخصص سلامت رفتاری در کلینیک کلولند موسسه ولنس می­گوید: «استرس موجب تخلیه انرژی
می­شود، چون به طور پنهانی تمام سیستم­ های بدن را تحریک می­کند. زمانی که بدن احساس کند زیاد کار
می­کند، حتی خواب کافی شبانه هم برای شارژ دوباره آن در روز کافی نیست. استرس را در زندگی کاهش دهید؛ بدنتان از شما تشکر می کند.»

۲٫ نمی­توانید بخوابید

با وجود خستگی همیشگی، زمانی که استرس دارید منجر به مشکلات فراوان در هنگام خواب می­شود. بیخوابی مربوط به استرس ریشه در متوقف نشدن افکار (وظایف زندگی) دارد و با عدم توجه بدن تحریک شده به ساعت خواب همراه است. و البته زمانی که نمی­توانید بخوابید، در روز بیشتر احساس خستگی می­کنید و موجب افزایش فشار استرس می­شود.

۳٫ همیشه مریض هستید

اگر در خوابیدن مشکل دارید، بیماری هم به دنبال آن خواهد آمد. بدنی که در طول این دوره پر استرس کار زیادی کرده، فرصتی برای بهبودی از چنگال هر نوع بیماری کوچک یا مریضی وارد شده را ندارد. لذا دوران سختی برای جنگیدن حتی با خفیف­ترین سرما را خواهد داشت. مطالعات نشان می­دهد که هنگام استرس ۳۰ درصد سیستم محافظتی بدن‌تان متوقف می شود. کسب سلامتی روانی انگیزه مطلوبی برای فرار از کار است، اما بعضی اوقات این کار برای به­دست آوردن ذهن وجسم سالم لازم است. 

۴٫ حواس پرت هستید

استرس درست مانند بشقابی است که یک مرتبه غذای زیادی را در خود جای می‌دهد. با وظایف مهم کار و زندگی که در سرتان می‌چرخند، یادآوری و حفظ همه جزئیات کار سختی است. اگر خودتان را در موقعیتی یافتید که دیگر نمی­توانید کلید، قرار ملاقات­های فراموش شده و جلسات دوره‌ای‌تان را به یاد آورید، این می‌تواند به­خاطر استرس بیش از حد باشد. نگذارید استرس از این فراتر برود و به دنبال درمان آن باشید.

۵٫ سردردهای مزمن و بدن‌درد دارید

همانطور که قبلا گفتیم هنگام استرس بدن شما در حالت غیر عادی قرار می گیرد. این رنج نه تنها بر تمرکز و توجه شما، بلکه با ایجاد فشاری فیزیکی بر بدن شما تاثیر می­گذارد. بدن شما مکانیزم نبرد یا گریز طبیعی دارد که ریشه آن در روزهای اولیه زندگی بشر و نیاز به فرار از درنده ها است. این روزها که نگران حمله ناگهانی شیر و خرس نیستیم، بدن به همین شکل به استرس حاصل از کار و ابعاد گوناگون زندگی واکنش نشان می دهد. در مورد ماساژ شانه‌ها بعد از یک روز طولانی چه نظری دارید؟ به هر حال بدنتان بعد از ۸ ساعت فشار کاری و سرو کله زدن با دردسرها و مشکلات گوناگون، به اندکی استراحت نیاز دارد. 

۶٫ نسبت به مسایل جنسی بی­تمایل می­شوید

هنگامی که دچار استرس هستید و مشکلات فراوانی در سر شما وول می‌خورند، تمایل جنسی‌تان کاهش پیدا می­کند. شاید ناامید شده­اید و به فکر چاره هستید، اما وقتی وضع بدتر می­شود که خودتان را در حالت عدم تمرکز و بی­حوصلگی ببینید. با ورزش می‌توانید از استرس دور شوید.

۷٫ بسیار احساساتی می شوید

لوئیس همن، روانشناس ساکن سانتا کروز توضیح می­دهد: «با استرس بیش از حد، بخش پیشین مغزتان مهار شده و طبق انتظار تیره می­شود. این توضیح می‌دهد که چرا استرس باعث می‌شود شما تنها با ریختن یک لیوان شیر روی میز، واقعا گریه کنید یا اینکه تنها با یک ضربه دست به سینه‌تان تا حد نهایت خشمگین می‌شوید. زمان کودکی و بیدار ماندن تا دیر وقت که باعث خنده ناخودآگاه می‌شد را به یاد آورید. همان مفهوم تکرار
می­شود. بدن شما به قدری از استرس خسته است که حتی کوچکترین چیزی به طرز مسخره­ای موجب رنجش شما می­شود. شما یک فرد بالغ هستید و استرس باعث می‌شود که به خاطر یک تنه ناخواسته در پیاده رو به فرد دیگری بپرید و پرخاش کنید، این اصلا جالب نیست.

۸٫ مشکلات گوارشی دارید

استرس و فشار روحی زیاد منجر به ناراحتی جسمی می­شود. حالت تهوع هنگام قرار گرفتن در پارکینگ بزرگ محل کارتان پاسخی مستقیم در برابر مشکلات ناشی از استرسی است که کل روز را درگیر آن بوده‌اید. اما موضوع تنها به سرو صدای شکم‌تان ختم نمی‌شود. استرس می­تواند منجر به مشکلاتی در سیستم گوارشی (مانند استفراغ و …) شود.

۹٫ احساس سبکی سر و سرگیجه دارید

همه رمز تنفس عمیق برای آرام شدن هنگام استرس را می­دانند. این کار تذکری برای تنفس مناسب هنگام حملات ترس است. زمانی که این غریزه بر شما غلبه کرد با هر تنفس کوتاه خودتان را مملو ازاکسیژن کنید. وگرنه احساس گیجی و لرزیدن، و به دنبال آن فقدان هوشیاری را خواهید داشت. هنگامی که استرس سراغ‌تان می‌آید، هیچگاه نفس‌تان را حبس نکنید. همیشه خودتان را برای وضعیت طوفانی آماده نگه‌دارید تا کمترین آسیب را به ذهن و جسم‌تان وارد کنید.

۱۰٫ استفاده مداوم از مکانیسم‌های مقابله‌ای

بعد از روزهای سخت کاری شاید بخواهید به خانه رفته و لیوانی نوشیدنی الکلی نوشیده و تلویزیون ببینید. شاید نوشیدن یک یا دو لیوان نوشیدنی در خانه و زمان استراحت برای برخی خالی از اشکال باشد. ولی نوشیدن دائمی برای آرام شدن، شما را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند. بدشانسی زمانی است که صبح روز بعد با استرس بیشتری نسبت شب قبل از خواب بیدار می‌شوید. اگر از دارو و الکل برای کاهش استرس استفاده می کنید، به کمک فوری برای درمان نیاز دارید.

همچنین ببینید

درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا

اگر دل درد و دل پیچه، نفخ شکم، اسهال و یبوست امان شما را بریده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*