سلامت عاطفی با یوگا کودکان

kodak01

یوگا مجموعه‌ای کهن ازوضعیتهای فیزیکی بدن، تکنیک های تنفسی و تمرینات آرامبخش است که موجب ارتقاء سلامتی در سطوح مختلف می شود. یوگای کودکان هم از این مشخصه مستثنی نیست. تمرینهای روشمند یوگا فواید اثبات شده فیزیکی، ذهنی و روحی را برای فراگیران خود به همراه دارند. کلاسهای ویژه کودکان موجب می شوند کودکان ونوجوانان احساس بهتری هم از جهت فیزیکی و هم احساسی داشته باشند.

kodak02

البته تمرین آساناهای یوگا بطور مستمرباعث می شود فرد جوان خودرا قویتر، سبکتر و انعطاف پذیرتراحساس کند. دربُعد عواطف و احساسات، افزایش حس مدیریت خود و احترام به خود نتیجه سطح جدید درک و تعادل جسمی خواهد بود. این افزایش حس مدیریت و احترام به خود از لحاظ عاطفی و احساسی نقش بسیار مهمی درکمک به فرد جوان برای رسیدن به آرزوهایش ایفا می کند. مهارت درانجام وضعیتهای یوگا، اعتماد به نفس لازم برای ادامه سفردر جهان خارج را به فرد جوان اعطا می کند.

kodak05

کلاسهای ویژه کودکان با کاهش هیجان و فروکاستن علائم افسردگی موجب ارتقاء سلامت عاطفی آنها می شود. امروزه بسیاری از کودکان از فشارهای دائمی خانوادگی، اجتماعی و آکادمیک رنج می برند. موفقیت در جهان پررقابت امروز،درپی چالشهای توانفرسا و مکررحاصل می شود. این احساس فرساینده که دائما فرد را از لحاظ زمان و انرژی درفشار قرار می دهد باعث می شود که مقدارزیادی کورتیزول و آدرنالین به جریان گردش خون وارد شود. چنانچه این هورمونهای استرس به مقدار زیاد و برای مدت طولانی در خون باقی بمانند موجب بروزاحساس عدم تعادل، هیجان و افسردگی میشوند. انجام مرتب تمرینات یوگا به کودک کمک می کند سطح هیجان و اضطراب خود را پائین آورده آرام بگیرد؛ همچنین موجب توقف و کاهش احساس فرسودگی می شود.

kodak03

امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان بابیش فعالیADHD ))دست به گریبانند. علائم این نابسامانی عبارتند از عدم تعادل شیمیائی مغز، فعالیت بیش از اندازه سیستم عصبی و عدم توانائی درتمرکزبر امور مهم. انجام تمرینات آسانای یوگا این انرژیهای انباشته شده را آزاد می‌سازد.

kodak04

انجام مرتب تمرینات پرانایاما همراه با آساناهای یوگا به تعادل سیستمهای عصبی سیمپاتیک و پاراسیمپاتیک کمک کرده، منجر به احساس آرامش و بهتر بودن می شود. تمرکزی که لازمه تمرینات سرزنده یوگاست توان کودک را در ایجاد تمرکزدر انجام دادن کار افزایش می دهد. این قدرت دهارانا یا تمرکز را با انجام تمرین تفکر(مدیتیشن) کوتاه مدت در پایان کلاس یوگای کودکان میتوان تقویت کرد. اینها بعضی از راههائی است که میتوان از طریق انجام تمرینات مداوم یوگا برای کاهش علائم ADHD و سلامت و بهبود مداوم وضع عاطفی کودک از آنها بهره برد.

مترجم:رویا مرادی

ویراستار: سارا اشیان

منبع:  Aura Wellness Center(موسسه علمی یوگا نوا)

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

یک دیدگاه

  1. خیلی جالب بود.

    ممنون از مطالب خوبتون…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*