درباره میوه‌ها بیشتر بدانیم – بخش اول

چقدر میوه بخوریم؟

فرد بر اساس وضعیت بدنی و رژیم غذایی که برای او تعریف شده است می‌تواند بین ۲ تا ۵ واحد میوه در طول روز مصرف کند. هر واحد میوه، ۱۰۰ گرم میوه تازه است که بعد از پوست گرفتن و جدا کردن قسمتهای غیر قابل مصرف به دست می‌آید. تقریبا هر ۱۰۰ گرم میوه تازه براساس نوع میوه و میزان قند موجود در آن بین ۵۵ تا ۷۰ کالری، انرژی دارد. این میزان مصرف، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند مضاف بر این که می‌تواند تامین کننده ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد زنگی باشد که بدن را در برابر سرطان محافظت می‌کند. می‌توان این میزان میوه را یک جا یا با فاصله زمانی مناسب مصرف کرد. می‌توان آن را با دیگر مواد خوراکی ترکیب کرد تا طعم و مزه جدیدی فراهم کند. بنابر این اگر این میزان میوه تازه را با سبزی‌های خام یا پخته ترکیب کنیم به دلیل پایین بودن میزان کالری سبزی‌ها، می‌توان میزان بیشتری از آن را مصرف کرد بدون آن که نگران کالری بالای میوه‌ها باشیم.

چربی اشباع یا چربی غیر اشباع؟

ما با مصرف روزانه این مواد خوراکی علاوه بر آن که از مواد مغذی آنها بهره می‌بریم، از عطر شامه‌نواز و فرح‌بخش آنها هم می‌توانیم در درمان‌های تکمیلی استفاده کنیم. معمولا اولین طعمی که با خوردن میوه‌ها در دهان ایجاد می‌شود، شیرین است؛ شیرینی طبیعی که لذتبخش و تحریک کننده مصرف دوباره آن است. خوردن این شیرینی‌های طبیعی، ما را از خوردن شیرینی‌های مملو از چربی‌های اشباع شده مصنوعی که کام را شیرین کرده و زندگی را تلخ، رها می‌کند؛ شیرینی‌هایی که مملو از چربی‌های اشباع و غیراشباع هستندکه هم باعث چاقی می‌شوند و هم باعث ایجاد کلسترول و دیگر ناراحتی‌های جسمی. درحالی که شیرینی میوه‌ها می‌تواند میل به مصرف قند و شیرینی را کنترل کند و اگر به اندازه خورده شوند هم می‌توانند ذائقه‌مان را عوض کنند و هم در تامین سلامت و تثبیت آن در بدن نقش داشته باشند.

انبه برای چه افرادی ممنوع است؟

انبه یکی از میوه‌های غنی و یکی از منابع خوب تامین کننده بتاکاروتن بدن به شمار می‌رود که در تقویت نیروی جسمی و تامین پروویتامینA  نقش مهمی ایفا می‌کند. این میوه می‌تواند در تامین پتاسیم و منیزیم مورد نیاز بدن هم نقش مهمی داشته باشد. انبه و کیوی جزو میوه‌هایی به شمار می‌روند که قند نهفته آنها بالاست و برای افراد دیابتی که محدودیت مصرف قند و شیرینی دارند خیلی مناسب نیستند البته نباید هیچ وقت هیچ نوع ماده غذایی از میزان مصرف افراد در طول روزحذف شود.

چه رنگ و چه مزه‌ای؟

رنگهای مختلف میوه‌ها هرکدام پیام نوعی از سلامت را برای بدن به همراه دارند. رنگهای قرمز، سبز و زرد یا هر کدام از طعم‌های ترش، شیرین و ملس که ناشی از مواد شیمیایی طبیعی است از طریق داروخانه طبیعت در اختیار بشر قرار داده می‌شود. با استفاده بجا و به اندازه از میوه‌ها می‌توان به تقویت نیروی دفاعی بدن کمک کرد و با پرهیز از مواد خوراکی که به ظاهر شیرین هستند و در باطن، جان‌ستان از بیماری‌های بعدی ناشی از آن دوری کرد.

آب لیمو تازه و آب آشامیدنی، مناسب فصل گرما هستند. این مخلوط علاوه بر آن که عطش را کم می‌کند، می‌تواند الکترولیتهایی که به دلیل تعریق دچار نوسان شده‌اند را تامین و تنظیم کند.

چه زمانی میوه نخوریم؟

خوردن هیچ نوع میوه‌ای برای افراد به هیچ عنوان ضرر ندارد مگر آن که بد، بی‌موقع، بی اندازه و بلافاصله بعد از غذا یا خیلی خنک مصرف شود. ما معمولا عادت داریم بعد از خوردن غذاهای چرب و سنگین بلافاصله میوه مصرف کنیم که این عادت اصلا صحیح و مناسب نیست، چون باعث ایجاد نفخ در معده می‌شود و در هضم غذا به ویژه چربی‌ها، اختلال ایجاد می‌کند. یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بعد از مصرف غذا با خوردن میوه‌ها ایجاد شود، ترش کردن است.

میوه‌های مجاز برای دیابتی‌ها

انبه، کیوی، انگور و انجیر به دلیل قند پنهانی که دارند، جزو میوه‌هایی هستند که برای افراد دیابتی با محدودیت مصرف توصیه می‌شوند. بهتر است این افراد تا می‌توانند از سیب، گلابی، گیلاس و آلبالو به عنوان میوه‌های اصلی به میزان بیشتر استفاده کنند چون به نسبت آبی که دارند حاوی میزان قند کمتری هستند.

از رنگ میوه چه می‌فهمیم؟

رنگها می‌توانند نشان دهنده ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی باشند که در تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع رادیکال‌های آزاد، نقش دارند. به دلیل وجود آب فراوان در میوه‌ها، این مواد می‌توانند به عنوان تامین کننده بخشی از نیاز بدن به آب موثر باشند. آبمیوه‌های طبیعی هم می‌توانند این نقش را ایفا کنند به شرط آن که طبیعی و رقیق شده باشند نه آبمیوه‌های مصنوعی. بهترین حالت گرفتن آب میوه در منزل و استفاده بلافاصله آن است.

زمان مناسب میوه خوردن

خوردن میوه مثل دیگر وعده‌های غذایی آداب خودش را دارد که نخستین آن زمان مصرف آن است. بهترین ساعتی که برای خوردن میوه پیشنهاد می‌شود در ساعات میان وعده است یعنی درفاصله صبحانه تا ناهار بین فاصله ناهار تا شام و بعد از شام و قبل از ساعت خواب.

خوردن میوه به همراه صبحانه و شبها قبل از خواب بهترین زمان مصرف میوه است که علاوه بر خواص غذایی مطلوب بر بدن، طراوت و شادابی ویژه‌ای به همراه می‌آورد.

همچنین ببینید

درباره میوه‌ها بیشتر بدانیم – بخش دوم

قند میوه خوب است یا بد؟ بیشتر حجم میوه‌هایی که خورده می‌شود را آب تشکیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*