تکنیک های قوی پرانایاما برای جلوگیری از ریزش مو

بخش دوم: پرانایاما

استرس یکی از عوامل اصلی ریزش مو است و بهترین راه برای درمان آن حرکت پرانایاما در یوگا و مدیتیشن است. مدیتیشن و پرانایاما به کاهش سطح استرس و درمان اضطراب کمک می‌کنند و جریان خون را در سرتاسر بدن بهبود می‌بخشند.

کاپالبهاتی پرانایاما یک تمرین تنفسی قوی است که به مغز کمک می‌کند اکسیژن بیشتری دریافت کند و به این صورت عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشد و سموم را از بدن دفع می‌کند. هم‌چنین این حرکت یوگا  برای افرادی که از دیابت یا چاقی رنج می‌برند بسیار مفید است.

به حالت پادماسانا و یا لتوس و در حالت چهارزانو بنشینید. حالا نفس‌تان را با قدرت در درون ریه‌ها حبس کنید و آرام بیرون دهید. این حرکت را به مدت پنج دقیقه بی‌وقفه انجام دهید. در ابتدا ممکن است ادامه این حرکت حتی برای یک دقیقه سخت باشد، ولی با تمرین مداوم می‌توانید تا پنج دقیقه این حرکت را ادامه دهید.

بهاستریکا پرانایاما نوع دیگری از حرکات پرانایاما یوگا  است که به از بین بردن صفرای اضافی، بلغم و ورم بدن کمک می‌کند. هم‌چنین خون و سیستم عصبی را تصفیه می‌کند و به این ترتیب رشد مو را هم بهبود می‌بخشد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، حرکت بهاستریکا پرانایاما تمرینی موثر و عالی برای آب کردن چربی‌های شکمی است.

طی این حرکت لازم است مشت خود را گره کنید و کنار شانه‌ها قرار دهید. حالا با قدرت نفس بکشید و همزمان دست­های‌تان را بالا ببرید و سپس با یک بازدم آن‌ها را پایین بیارید.

آنولوم ویلوم (Anulom Vilom) حرکتی دیگر در یوگا  است که به نادی شودان پرانایاما
 (Naadi Shodhan Pranayama) نیز معروف است. حرکت آنولوم ویلوم حرکتی بسیار ساده است که به سالم ماندن ریه‌ها کمک می‌کند و رادیکال‌های آزاد ناشی از استرس را از بین می‌برد و جریان خون را در سرتاسر بدن بهبود می‌بخشد. هم‌چنین این حرکت یوگا  سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد و با تغذیه‌ی پوست سر، موهایی سالم را برای شما به ارمغان می‌آورد. تنفس منظم و دائم سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و از این رو احساس آرامش بیشتری به شما می‌دهد.

برای انجام این حرکت لازم است به حالت لوتوس بنشینید و شست‌تان را روی یکی از سوراخ‌های بینی‌تان قرار دهید و دو انگشت دیگر خود را گره کنید و با انگشت چهارم سوراخ دیگر بینی‌تان را ببندید. سپس به نوبت انگشتان‌تان را از هر کدام از سوراخ­ها بردارید و نفسی عمیق بکشید. این حرکت یک حرکت چرخه‌ای به شمار می­آید. برای شروع چرخه دوم از همان بینی که عمل بازدم را انجام دادید، عمل دم را آغاز و روند تنفس را تکرار کنید.

هشدار! افرادی که فشارخون بالا، ناراحتی قلبی و یا فتق دارند این حرکت را انجام ندهند.

منبع: thefitindian و مجله ایرانگان

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*