این ۱۶ عادت دندان ها را فاسد می کند

dandan02

درنگ: شاید شما هم یک سری عادت داشته باشید که به مرور زمان موجب خرابی داندان‌هایتان شود. پس بهتر است آنها را بشناسید و هر چه سریع تر ترکشان کنید.

۱ دندان قروچه : ساییدن دندان‌ها به هم یا دندان قروچه براثر فشار عصبی و مشکل بد خوابیدن ایجاد می‌شود. خوداری از جویدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و آسیب ناشی از دندان قروچه را کم می‌کند. بهتر است شب‌ها موقع خواب از محافظ استفاده کنید.

۲ جویدن یخ : جویدن یخ می‌تواند باعث شکستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شود. اگر یخ سفت را بجوید، باعث تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و درد دندان می‌شود. خوردن غذاهای داغ و یا غذاهای سرد ممکن است درد دندان را تشدید کند. بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.

۳ جویدن مداد : اثر جویدن مداد همانند جویدن یخ است و باعث شکستن و یا خرد شدن دندان‌ها می‌شود. هنگامی که می‌خواهید چیزی را بجوید، آدامس‌های بدون قند را انتخاب کنید. آدامس‌های بدون قند باعث ترشح زیاد بزاق می‌شوند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند.

۴ مکیدن انگشت : معمولاً کودکان بعد از بیرون آمدن دندان‌های دائمی، انگشتان خود را می‌مکند. این انگشت مکیدن در ۵ تا ۶ سالگی ظاهر می‌شود و باعث لق شدن و انحراف دندان‌های کودک از جای خود شده و این انحراف دندان‌ها می‌تواند مشکلات تنفسی و جویدنی را برای کودک به وجود آورد.

dandan01

۵ مکیدن لیموترش : افرادی که لیموترش می‌مکند، خود را در معرض خطر مشکلات دهانی و دندانی قرار می‌دهند. لیمو دارای مقدار زیادی اسید است و این اسید باعث تضعیف مینای دندان و زبری سطح آن می‌شود.

۶ جویدن ناخن : جویدن ناخن نه تنها ظاهر دست را زشت می‌کند، بلکه باعث بیرون آمدن دندان از محل خود، شکستن دندان و تخریب مینای آن می‌شود.

۷ با شیشه شیر خوابیدن : اگر موقع خواب، به کودک خود یک شیشه آبمیوه، شیر و یا شیر خشک بدهید و او در حین خوردن آن بخوابد، دندان‌هایش پوسیده خواهد شد. پس بهتر است قبل از خواب کودک شیشه شیر را از او بگیرید و او را به این کار عادت بدهید.

۸ سخت مسواک زدن : مسواک زدن بخشی از بهداشت دهان و دندان است اما نباید سفت و محکم مسواک بزنید چون باعث از بین رفتن مینای دندان، تحریک لثه‌ها، حساس شدن دندان‌ها نسبت به سرما و گرما و حتی ایجاد سوراخ‌هایی در دندان می‌شود.

۹ بازکردن چیزی با دندان : دندان ابزاری برای خرد کردن و یا بازکردن وسایل نیست. به جای دندان می‌توانید از قیچی و یا دربازکن استفاده کنید. از دندان‌ها باید فقط برای جویدن غذا استفاده کنید.

dandan03

۱۰ ورزش کردن بدون محافظ دهان : موقع انجام ورزش‌هایی مثل بوکس، هاکی و ورزش‌هایی که با صورت شما در تماس هستند باید از محافظ دهان و دندان استفاده کنید. این محافظ یک قطعه پلاستیکی است و از دندان‌های بالایی محافظت می‌کند.

۱۱ خوردن آب نبات سفت و شیرینی چسبنده : قند موجود در آب نبات باعث به وجود آمدن پلاک‌های چسبنده بر روی دندان‌ها می‌شود. سپس باکتری‌های موجود در پلاک دندان، قند را تبدیل به اسید می‌کنند و این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. همه مواد شیرین باعث پوسیدگی مینای دندان می‌شود. اما برخی از آنها بیشتر مضرند. مثل سوهان، گز، پاستیل و آب نبات شل بنابراین بعد از مصرف شکلات، آب نبات و شیرینی حنماً دندان‌های خود را مسواک بزنید. اگر بعد از خوردن این نوع شیرینی‌ها، چیزی مقل کرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار زیادی بزاق ترشح می‌شود و این بزاق اسید را از بین می‌برد.

۱۲ نوشابه های گازدار و انرژی زا : فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نیست. اگر یک لیوان نوشابه گازدار بنوشید، بیشتر از ۱۱ قاشق چایخوری قند مصرف کرده‌اید. همچنین نوشابه‌ها حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک هستند که این دو اسید باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شوند. نوشابه‌های رژیمی هر چند بدون قند هستند، ولی مقدار زیادی شیرین کننده مصنوعی دارند که این شیرین کننده‌ها، دارای اسید هستند و برای دندانها مضرند. نوشابه‌های انرژی‌زا هم دارای مقدار زیادی قند هستند و در دهان اسید به وجود می‌آورند که این اسید هم به مینای دندان حمله می‌کند. بهتر است در حین ورزش و برای جلوگیری از کم آبی بدن از آب دارای املاح استفاده کنید.

۱۳ آبمیوه صنعتی :آبمیوه های صنعتی دارای آنتی اکسیدان هستند ولی بیشتر آنها قند زیادی دارند. بنابراین اگر آبمیوه می خرید توجه کنید که قندی به آن افزوده نشده باشد. همچنین میتوانید آبمیوه خریداری شده را با مقداری آب رقیق کنید.

۱۴ چیپس سیب زمینی : غذاهای نشاسته ای مثل چیپس، توسط باکتری های موجود در پلاک دندان، شکسته شده و به اسید تبدیل می شوند و این اسید ظرف مدت ۲۰ دقیقه به دندانها حمله می کند. بنابراین بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی و یا دیگر غذاهای نشاسته ای، حتماً بین دندانهای خود را با نخ دندان تمیز کنید.

۱۵ کشیدن سیگار : سیگار و دیگر محصولات دخانی، لکه هایی را بر روی دندانها به جا می گذارند و موجب بروز بیماری های لثه و افتادن دندانها می شوند. ضمن آنکه تنباکوی موجود در دخانیات باعث سرطان دهان، لب و زبان می شود.

۱۶ نوشیدن مشروبات الکلی : اسید موجود در مشروبات الکلی، مینای دندان را از بین می برد و لکه هایی را روی سطح دندان به جا می گذارد.

 

 

 

همچنین ببینید

درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا

اگر دل درد و دل پیچه، نفخ شکم، اسهال و یبوست امان شما را بریده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*