? ‌‌‌‌‌ یـوگـــــــا و تنـــــدرستــــــی ?

آساناها، وضعیت‌های فيزيکی یوگا هستند که موجب کند شدن روند پيري در بدن، کاهش وزن، تقويت عضلات، افزايش انعطاف ستون‌فقرات، تقویت اعصاب، متوقف ساختن بيماري‌ها، رفع يبوست و سوء هاضمه و . . . 
مي‌شوند.

آساناهای یوگا یکسری حرکات ورزشی و فيزيکي هستند که با انجام آنها بدن قادر می‌گردد الگوی حرکتي حقيقي خود را به‌دست آورده، سطح آگاهي را افزايش داده و آرامش و تمرکز را تجربه کند.

با پاکسازي و سم‌زدايي بدن و بيداري کانال‌هاي انرژي توسط انجام مستمر و پیوسته آساناها سلامت بدن توسعه مي‌يابد.

آساناهاي يوگا را مي‌توان به سه دسته کلي تقسيم کرد: مقدماتي، متوسطه، پيشرفته که هر يک از اين تقسيم‌ها نيز به مراحل و دسته‌هاي جزئي‌تري تقسیم مي‌شود و البته اين تقسيم‌بندي به منظور ايجاد هماهنگي در كل سيستم بدن صورت می‌گيرد.

تمرين‌های مقدماتي: این تمرين‌ها مخصوص كساني است كه آشنايي با آساناهاي يوگا ندارند و یا بيمار بوده، يا به دلیل ضعف جسماني قادر به انجام آساناهاي متوسطه و یا پیشرفته نیستند.

تمرين‌های مقدماتی که شامل حرکات پاوان موكت آساناها (گرم كردن بدن و باز كردن انرژي‌هاي قفل شده)،  تقويت چشم، ايجاد آرامش، حرکات آماده‌سازي براي نشستن درحالت مراقبه و … می‌شود. 

تمرين‌های متوسطه: اين تمرين‌ها نسبت به گروه اول مشكل‌ترند و كساني مي‌توانند گروه تمرين‌‌های متوسطه را انجام دهند كه مبتدي و مقدماتي را انجام داده و از انسجام نسبي بدن برخوردار شده باشند. اين گروه از تمرين‌ها نیاز بیشتري به تمركز، استواري و هماهنگي تنفس دارند.

از اين تمرين‌ها مي‌توان به وضعیت‌ها و تمرين‌های خم  به جلو، تعادلي و … اشاره نمود.

تمرين‌های پيشرفته: تمرين‌های پیشرفته مختص افرادي است كه روي سيستم عصبي و عضلاني خود كنترل پيدا كرده و در تمرين‌های گروه متوسطه مهارت لازم و کافي را كسب كرده باشند.

در هاتا يوگا آساناها به شش دسته‌ي كششي، انقباضي، تعادلي، پيچشي، معكوس و مركب تقسيم مي‌شوند.

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*