یوگا علم بسیار پیچیده ای در ارتباط با سلامتی است.

salamati01

یوگا علم بسیار پیچیده ای در ارتباط با سلامتی است که می تواند تأثیر عمیق و بنیادی بر تندرستی و سلامتی عمومی داشته باشد. یوگا به معنای وحدت و یگانگی است و هدف اصلی آن متحد کردن جسم، ذهن و روح است. با اینکه افراد نسبت به مفهوم اسطوره ای یوگا دچار تردید هستند، اما ارزش تمرینات بدنی و تکنیک های تمرکزی یوگا در حدی است که باعث می شود، روزانه هزاران نفر از افراد به سمت یوگا گرایش یابند.
یوگی ها سال هاست دریافته اند که تمرینات مناسب یوگا در جهت پرورش عضلات و خسته کردن افراد طراحی نشده است ، بلکه این تمرینات باعث کشش طبیعی عضلات بدن و تحریک جریان انرژی در تک تک سلول های بدن ما شده ، به طوری که منجر به بازیابی کامل سلامتی می شود
بسیاری از افراد به منظور حفظ تناسب اندام و داشتن ظاهری مناسب به سمت یوگا گرایش می یابند.عده دیگر به خاطر مسائل و مشکلاتی که در ارتباط با سلامتی دارند یوگا انجام می دهند. رفع درد ، تنش یا هر هدف و منظوری ، یوگا می تواند وسیله ای برای رسیدن افراد به اهدافشان و آنچه که می خواهند یا حتی بیشترباشد وبرای درک تأثیر و کارکرد یوگا در زندگی لازم است که افراد آن را خودشان شخصا تجربه کنند.
 

salamati02


یوگا چشمان ما را به روی خودمان، احساساتمان و ارزش ها و البته سلامتی مان باز می کند. از طریق تمرینات منظم یوگا افراد یکباره متوجه تغییراتی نه تنها در جسم خود ، کشش طبیعی عضلات و آرامش جسم می شوند ،بلکه ذهن آرامش یافته و خود را نیازمند جستجوی صلح درونی می یابند، چرا که طبیعت و سرشت واقعی انسان آرامش درون می باشد. افراد آگاهانه یا نا آگاهانه به دنبال خودشناسی هستند و یوگا این امکان را فراهم می کند. خودشناسی به افراد کمک می کند تا دلایل مشکلات احتمالی سلامت خود را نه صرفآ بر ا ساس مشاهدات پزشکی، بلکه به صورت درونی و ریشه ای تشخیص دهند. بدن ابزار دست ماست و هیچکس بهتراز خود ما از آن شناخت ندارد .زمانی که قادر شویم حس های خود را بشناسیم ، یوگا سلامت ما را تامین و حفظ می کند

salamati03

در این زندگی پر شتاب و پر مشغله ما حتی تشخیص نمی دهیم که ممکن است دچار مسائل و مشکلاتی در ارتباط با سلامتی خود باشیم. آنقدر مشغله داریم که حتی نمی توانیم به علائم بدنمان که سعی دارند به ما بگویند که مشکلی وجود دارد، توجه کنیم. ما حتی به خودمان اجازه بیمار شدن نمی دهیم چرا که اینگونه احساس می شود که این نشانه ضعف محسوب می شود و می تواند باعث کاهش سرعت، در دنیای مادی شود
خیلی از مردم این روزها از سردردهای ناشی از تنش و نگرانی، مسائل گوارشی و مشکلات سوء هاضمه، بی خوابی و کم خوابی رنج می برند که به نظر من کلیه این شرایط به سادگی و تنها با برداشتن گامی به عقب وکشیدن یک نفس عمیق قابل بهبود هستند.
بدتر از اینها، اینکه حتی بچه ها هم از سنین خیلی کم با مشکلات مشابه مواجه می شوند. مطالعات زیادی نشان داده است که تن آرامی (ریکلسیشن) در شاواسانا( وضعیت جسد) در بهبود وضعیت تصلب شرائین، خستگی مزمن، آسم، رگ های واریسی و مشکلات قلبی کمک کننده است.
در حال حاضر، افسردگی به دلیل شرایط اقتصادی طوریکه که خیلی از مردم مشاغل خود را از دست می دهند و متعاقبآ پولی جهت پرداخت مخارج ماهیانه خود نخواهند داشت ،به میزان قابل توجهی رایج شده است. در چنین شرایطی یوگا می تواند به عنوان راهی برای مقابله با افسردگی مؤثر باشد.

salamati04


عمومی ترین روش درمانی پیشنهاد شده توسط پزشکان جهت افسرگی مصرف داروهای ضد افسردگی است. از دیدگاه یوگا این مواد در واقع یک ابزار یا وسیله هستند، نه خوب هستند ، نه بد. چیزی که خیلی مهم است در ارتباط با خود مصرف این دارو ها می باشد که باید عاقلانه و صرفا در زمان نیاز باشد . برخی افراد بدون اینکه خود متوجه باشند، دچار افسردگی هستند. حتی عده ای از افراد – چه زن ،چه مرد – ممکن است که به دلیل کمرویی یا نداشتن شهامت دیدن ضعف خود یا اینکه چون معتقدند قادر به گرفتن کمک نیستند از درمان ممانعت می کنند. از آنجا که استرس تأثیر بسیاری در افزایش افسردگی دارد، بخشی از تأثیر گذاری یوگا توانایی ثابت شده آن در کاهش تنش، افزایش روحیه و کمک به پایین آوردن سطح هورمون استرس / کورتیزول می باشد. به راحتی می توان گفت یک وضعیت مناسب یوگا و تنفس عمیق می تواند روحیه ی افراد را سریعاً تحت تأثیر قرار دهد. از دیگر تأثیرات مفید یوگا به اعتقاد یوگی ها، رهایی از تنش های عضلانی است که این به نوبه خود می تواند با استرس و افسردگی مقابله کند.
ثابت شده است که بعضی افسردگی ها ممکن است به طور عمده ریشه بیولوژیک داشته باشند. یوگی ها اغلب سؤال می کنند از استرس چه چیزی می توانیم بیاموزیم؟ 
یوگا نه تنها عکس العمل ما را در مقابل استرس متعادل می کند، بلکه تلاش برای رفتن به اعماق درون و جستجوی سایر نواحی نا شناخته زندگی ما از قبیل ارتباطات، کار، توانایی گذراندن زمان برای خود که نیاز به شناسایی دارد، از پیامدهای یوگا می باشد. برای افرادی که یوگا را به عنوان راه رهایی از افسردگی انتخاب می کنند، داشتن ایمان، شکیبایی و تعهد به انجام دادن تمرینات بسیار مهم است. اعتقاد و ایمان به یوگا یعنی این که شما معتقد باشید و ببینید که هر کاری را که انجام می دهید مؤثر واقع می شود.

salamati05 

به نظر می رسد که وضعیت ویژه ای مانند خم به عقب که از لحاظ درمانی خاص افرادی است که از افسردگی رنج میبرند. زیرا انرژی که اغلب باعث اضطراب و آشفتگی ذهنی می شود برای رفتن به وضعیت خم به عقب مصرف شده و احساسی از آرامش به ارمغان می آورد. جهت معرفی تعدادی وضعیت ها ی یوگا ، وضعیت سگ سر پایین با ایجاد احساس استحکام ،برای احساسات و عواطف بسیار مناسب می باشد و وضعیت ایستادن روی سر جهت مقابله با خستگی مفرط که اغلب ناشی از افسردگی است، مناسب است. از دیدگاه یک یوگی، وضعیت های وارونه فعال ،مانند ایستادن روی سر و ایستادن روی شانه و وضعیت های وارونه احیاکننده مانند پاها روی دیوار، جهت افزایش و توسعه ی ثبات عاطفی مفید هستند. از نظر یوگی ها، انجام منظم تمرینات/ وضعیت های وارونه بویژه زمانی که ماه ها یا سال ها انجام شوند، می تواند تأثیر قابل توجهی در آرامش، سکوت ذهنی و ثبات روحی داشته باشد.
یکی از ایده های بی کی اس آینگر برای دانش آموزانی که دچار افسردگی هستند، این است که تنش / فشار را در قسمت بیرونی چشم هایشان حفظ کنند. او گاهی از دانش آموزان می خواست که سعی کنند، کناره ها /گوشه های چشم ها را به سمت شقیقه ها و گوش ها حرکت دهند، در حالی که در حال انجام دادن یک وضعیت چالش بر انگیز هستند. نغمه سرایی/سرودخواندن هم یک تمرین جالب برای افرادی است که افسردگی دارند. اما مانند هر چیز دیگر، از آنجا که همه ی ما منحصر به فرد هستیم، هرموردی نیاز به تجربه شخصی دارد. ممکن است روشی که برای فردی مؤثر است، برای فرد دیگر تأثیرگذار نباشد.

salamati06


همه ی ما بارها این اصطلاح را شنیده ایم: ما همان چیزی هستیم که می خوریم. البته این درست است ، چون ما برای داشتن شرایط مناسب جسمی نیاز به غذا داریم. در یک کلام ساده، یک رژیم غذایی یوگی طبیعی ترین رژیمی است که بر اساس یک غذای مغذی،سبک وتازه از قبیل: میوه ها،غلات وسبزیجات طراحی شده است و دلیل/هدف آن قابل انعطاف و لاغر نگه داشتن جسم وپاک و هوشیار نگه داشتن ذهن به منظورگرفتن بهترین نتیجه از تمرینات است.یوگی ها طرفدار یک رژیم غذایی گیاهخواری هستند. زیرا در وهله اول آنچه در اختیار ما قرار میگیرد و به طور خالص در طبیعت تولید می شود. برای یوگی ها گوشت، ماهی و یا گوشت طیور دردرجه دوم اهمیت به لحاظ تغذیه ای قرار می گیرد. زیرا گوشت حیوانات سرشار از توکسین ها می باشد و منجر به ایجاد بیماری ها می شود. اغلب یوگی های هندی لبن گیاهخوارانی هستند، یعنی گوشت نمی خورند، اما شیر و فراورده های لبنی مصرف میکنند. خیلی از مطالعات نشان می دهند که یک رژیم گیاهخواری متعادل ، فوق العاده سالم است و کلیه ی عناصر تغذیه ای ضروری برای بدن را تأمین می کند
طبق آمار، احتمال وقوع حملات قلبی، سکته، بیماری های کلیوی و سرطان در گیاهخواران کمتر است و آنها کمتر از سایرین از مشکلات ناشی از چاقی مفرط رنج می برند.
گیاهخوار بودن یک انتخاب شخصی و ارادی است که که به خود فرد مربوط است. اما به عنوان گام نخست تلاش برای خوردن گوشت کمتر بد نیست. بهتر است افراد سعی کنند به سمت غذاهای سالم تر و طبیعی تر گرایش یابند که شامل میوه تازه، سبزیجات، غلات ، حبوبات، مغزها و بذور است. و از غذاهای فرآوری شده نظیر آرد سفید، چربی های هیدروژنه، شیرینی جات، طعم دهنده/ شیرین کنندهای شیمیایی/ صنعتی، قهوه ی زیاد، چای، الکل، سیگار و داروهای دیگر به مقدار خیلی زیاد امتناع ورزند. گیاهخوار شدن به این معنی نیست که اصلا نباید گوشت خورد ، بلکه یافتن روشی جدید از زندگی است. یک رژیم غذایی ایده آل برای هر شخص رژیمی است که باعث ایجاد حس واقعی سلامتی، راحتی و توانمندی در جسم و ذهن شود و باعث شود افراد فعالیت جسمانی طبیعی داشته باشند و تاب و تحمل انجام دادن تمرینات جدی و پر قدرت و همچنین نیازهای روزمره زندگی را دارا باشند.

salamati07

 چیزی که بیش از همه مرا به یوگا علاقه مند می کند، سادگی و چند کاربردی بودن آن است. هر فردی می تواند به هر میزان، در کمترین اندازه یا بیشترین حد دلخواه، یوگا را انجام دهد، اما در هر صورت احساس خوبی خواهد داشت.
همه ی افراد در هر سنی می توانند یوگا را انجام دهند. کلاس های یوگا برای بچه ها، زنان باردار، میانسالان، افراد آسیب دیده و زخمی وجود دارد و همگی می توانند به فعالیت یوگا مبادرت ورزند. یکی از بهترین کارهایی که زنان می توانند برای خود انجام دهند، یوگا در دوران بارداری است. یوگا به آنان در گذراندن دوران بارداری و وضع حمل و آنچه در ارتباط با سلامتی وشرایط آنان می باشد کمک می کند و محیطی مثبت برای کودک در حال رشد درست از همان ابتدا فراهم می کند
یوگا می تواند منبع عظیمی از استقامت باشد و به زنان کمک کند تا مادران با محبت و فداکارتری باشند. همچنین شروع یوگا از سنین کودکی بهترین پایه ریزی را در زندگی به کودکان می دهد. کودکان به طور طبیعی انعطاف پذیرتر بوده و حس تعادل و توازن دارند. آنها کنجکاو وعاشق تقلید کردن از دیگران هستند، خصوصاً زمانی که قرار است وضعیت حیوانات مختلف در یوگا را اجرا کنند. مراقبه از سنین پایین می تواند کمک فوق العاده زیادی به تمرکز کودکان داشته باشد.
برای افراد میان سال هم، هیچ وقت انجام دادن یوگا دیر نیست. ما فقط به همان سن و سالی هستیم که احساس می کنیم. جسم ما از قدرت بازسازی و احیای باور نکردنی برخوردار است و با تمرین یوگا بعد از مدت کوتاه افراد خواب بهتری خواهند داشت، پر انرژی تر شده و نگرش آنان به زندگی مثبت تر خواهد شد.
تأثیر یوگا در زندگی من چه بوده است : من به عنوان مادر فرزند خردسال، استرس زیادی داشتم، خیلی خسته می شدم و هیچ زمانی برای انجام کارهای خودم نداشتم. از زمانی که یوگا می کنم هر روز قبل از همه بیدار می شوم و ۴۰ دقیقه تمرینات (یوگا) و ۱۵ دقیقه ریلکسیشین یا تنفس انجام می دهم .
من همیشه ورزش می کرده ام، اما هرگز تشخیص ندادم که ورزش کردن چقدر می تواند برای من ارزش داشته باشد و حس خوبی در من ایجاد کند. من اگر نتوانم صبح ها یوگا انجام دهم همیشه سعی می کنم در طول روز به هر نحوی شده مقداری وقت برای خودم ذخیره کنم، حتی اگر ۵ دقیقه ایستادن روی سر و ۵ دقیقه ایستادن روی شانه ها باشد به همراه دختر کوچکم که اغلب باعث خنده ی او می شوم .

salamati08


بعضی روزها به هردلیلی به واقع احساس خستگی کرده یا غمگینم . در حیاط خانه ام می ایستم ، چشم هایم را می بندم و چند نفس عمیق می کشم و زندگی ناگهان در نظرم روشنتر می آید. از فواید بزرگ یوگا برای من این بوده که توانستم عضلات بدنم را پرورش دهم، کاری که قبلآ هیچ وقت نتوانسته بودم انجام دهم و همچنین برای کاهش اضافه وزن دوران بارداری ام برنامه ریزی کردم. هر زمان که احساس سفتی و خشکی در بدنم میکنم ، برای کشیدگی ستون فقراتم و احساس جریان یافتن انر ژی در بدن سلام بر خورشید انجام می د هم . به واقع ا ز خودم شگفت زده می شوم که چه و ضعیت هایی را می توانم انجام دهم و اینکه چقدر بدنم انعطاف پذیر شده است. همچنین نسبت به وضعیت جسمی خودم و تنفسم در ارتباط با استرس وافسردگی آگاه ترهستم. خودم را آرامتر، پر شورتروخوشحال تر، می بینم و عمدتا از هر کاری که انجام می دهم راضی و خرسند هستم .
اگر بگویم که من روزهای سخت یا پر استرس ندارم ، صادق نبوده ام. اما مهترین مسئله این است که ابزاری یافته ام که به کمک آن چگونگی دست و پنجه نرم کردن با مسائل را آموخته ام
از آنجا که شروع به دیدن مردم به نگرش متفاوتی از گذشته کردم، اغلب ارتباطات من تغییر کرده است. حتی ارتباط من با طبیعت بیشترشد.ساده زیستی را پیشه کردم
دیگر پول خودم را صرف چیزهایی که فکر می کنم باعث می شوند احساس بهتری داشته باشم، نمی کنم.
برای این که خوب به نظر بیام و احساس خوبی داشته باشم، نیازی به لباس های فانتزی ندارم. جدای از یک مادر فداکار بودن، همسری با محبت و دختری که والدینش را بی قید و شرط دوست دارد، شده ام . من کسی هستم که عاشق یوگا شده ام و فهمیده ام که یوگا آن چیزی است که من همیشه می خواستم انجام دهم. من واقعاً آرزودارم که یک مربی خوب یوگا باشم. در نتیجه می توانم باعث شوم انسانها خوشحال تر و سالم تر باشند و نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند. مورد من، تنها یک نمونه است. یوگا می تواند شما را به مسافتهای دور ببرد، اگر شما وقعا به آن اعتماد داشته باشید. چنانچه افراد بیشتری می توانستند یوگا را شروع کنند، مسلماً زمین جایگاهی سالم تر و خوشحال تر برای بودن و زندگی کردن می شد
Yoga is a Very Complex Science of Health
March 1st, 2010

مترجم:مرضیه مرادی 
ویراستار:فروزنده شاملو
Aura Wellness Cent

موسسه یوگای علمی نوا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*