پیشگیری از سرطان سینه: آنچه باید همه خانم‌ها بدانند

اکثریت پزشکان ماموگرامی منظم را برای همه خانم‌های بالای ۴۰ سال پیشنهاد می‌کنند.

بیماری‌های زیادی ایجاد ترس می‌کنند، مثل سرطان سینه
یکی از هر هشت زن در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شوند: دکتر باربارا لوی، معاون مدیر سیاست سلامت دانشگاه امریکایی زنان و زایمان می‌گوید، «همه ما کسانی را می‌شناسیم که به سرطان سینه مبتلا شده باشند.»

اما تا چه اندازه باید از این بیماری ترس داشته باشیم؟ و آیا می‌دانیم چطور باید از آن پیشگیری کنیم؟
برای کشف پاسخ این سوالات، مجله سلامت تحقیق گسترده‌ای روی ۷۵۳ نفر انجام داد. نتیجه تحقیق کاملاً غافلگیرکننده بود: حتی زنان بسیار باهوشی مثل شما هم سوءتعبیرهای زیادی درمورد این بیماری دارند. در زیر برداشت شما درمورد سرطان سینه و نکاتی که پزشکان می‌خواهند بدانید و همچنین خبرهایی که ممکن است زندگیتان را متحول کنند را مطرح می‌کنیم.

نتیجه غافلگیرکننده ۱: ۶۳ درصد از زنان تصور می‌کنند که سابقه خانوادگی بزرگترین عامل خطر در ابتلا به سرطان سینه است.

آنچه باید بدانید: اکثریت خانم‌هایی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند هیچ سابقه خانوادگی نداشته‌اند.

درواقع، جدا از زن بودن، سن شما مهمترین عامل خطرساز است.

دکتر سوزان بول‌بال، رئیس بخش جراحی سینه در یک مرکز پزشکی در نیویورک می‌گوید: «هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت‌های بدن پیرتر می‌شوند، و خطر ابتلا به بیماری نیز بیشتر می‌شود.»

در سن بالا، قرارگیری در معرض استروژن نیز بیشتر بوده است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. این توضیح می‌دهد که چرا احتمال تشخیص سرطان سینه در دهه ۳۰ سالگی ۱ به ۲۳۳ و در دهه ۶۰ سالگی ۱ به ۲۹ می‌شود.

با این تفاسیر، راه‌های ساده‌ای برای کمک به مراقبت از خودتان وجود دارد. و با اینکه سن عامل خطرساز مهم‌تری است، داشتن سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار این بیماری شده باشد (یا حتی سرطان‌های تخمدان، پروستات و لوزالمعده)، پزشکتان را در جریان بگذارید تا آزمایشات زودتر برایتان انجام شود و از پزشکتان بخواهید درصوت لزوم تست ژنتیک یا داروهای پیشگیری برایتان استفاده شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۲: ۴۰ درصد از زنان می‌گویند سرطان سینه سرطانی است که بیشتر از سایر سرطان‌ها نگرانشان می‌کند.

آنچه باید بدانید: سرطان سینه، اگر زود تشخیص داده شود، کاملاً قابل‌درمان است.

بااینکه سرطان سینه متداول‌ترین سرطان درمیان خانم‌هاست، اما سرطان ریه سرطانی است که هرساله جان بیشترین تعداد خانم‌ها را می‌گیرد. خطر مرگ از سرطان ریه ۱ به ۲۰ و سرطان سینه ۱ به ۳۶ است.

دلیل آن این است که درمقایسه به ریه و سایر سرطان‌هایی که درمان سختی دارند (مثل سرطان تحمدان). سرطان سینه بخاطر ماموگرام‌ها و تست‌های مختلف، در مراحل زودتر و قابل‌درمان‌تری تشخیص داده می‌شود (به همین دلیل برای زنان بالای ۴۰ سال خیلی مهم است که به صورت منظم تست ماموگرام انجام دهند).

اما چرا سرطان سینه اینقدر ترس‌آور است؟ شاید به این دلیل که این سرطان خیلی بیشتر در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

نتیجه غافلگیرکننده ۳: ۳۹ درصد از زنان می‌گویند مهمترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، تست معاینه ماهیانه‌ای است که توسط خود فرد انجام می‌شود. به عبارت دیگر، تصور زنان بر این است که این تست از ماموگرام مهمتر است.

آنچه باید بدانید: براساس اعتقاد ۷۳ درصد از پزشکان، ماموگرام مهمترین راه تشخیص است.

درمورد اینکه این تست چند وقت یکبار باید انجام شود، ۸۵ درصد از پزشکان اعتقاد دارند که بعد از ۴۰ سالگی می‌بایست سالی یا هر دو سال یک بار انجام شود.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ روی ۶۰۰،۰۰۰ زن بین ۴۰ تا ۵۰ سال انجام گرفت، مشخص شد که انجام ماموگرام خطر مرگ به واسطه سرطان سینه را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

اما چرا خانم‌ها تصور می‌کنند که تست معاینه سینه که خودشان ماهیانه انجام می‌دهند مهمتر است؟ برای سالها، متخصصین زنان و زایمان براساس راهبردهایی که توسط مهمترین موسسات سلامت مثل انجمن سرطان امریکا، از ما می‌خواستند که معاینات سینه را برای تشخیص وجود توده‌های سرطانی در خانه انجام دهیم.

اما این گروه‌ها دیگر دست از پیشنهاد دادن این روش برداشته‌اند. تحقیقات زیادی صحت این معاینات را دچار تردید کرده‌اند مثل تحقیقی که نشان داد که میزان مرگ‌ومیر به واسطه سرطان سینه در زنانی که هر ماه معاینه سینه را انجام می‌دادند نسبت به آنهایی که انجام نمی‌دادند، هیچ تفاوتی نداشته است.

این معاینات شخصی قابل‌اعتبار نیستند و به جای آن هرازگاهی سینه‌هایتان را بررسی کنید و اگر متوجه مشکل یا تغییری شدید حتماً با پزشکتان درمیان بگذارید.

نتیجه غافلگیرکننده ۴: ۴ درصد از زنان می‌گویند وزن بیشترین تاثیر را در خطر ابتلا به سرطان دارد.

آنچه باید بدانید: سنگین‌وزن بودن تا حد زیادی احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۰ درصد بالا می‌برد.

تحقیقی که نشان داد زنانی که بعد از سن ۱۸ سالگی ۱۰ تا ۱۵ کیلو وزن اضافه کرده بودند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی داشته‌اند. درواقع، افزایش وزن یک عامل خطرساز مهم است که ۷۸ درصد از پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند برای مقابله با سرطان سینه، حتماً وزنشان را کاهش دهند.


این پیامی است که ممکن است درمورد خیلی از شما باشد: ۳۲ درصد از زنان می‌گویند که برای پایین آوردن خطر ابتلا به سرطان سینه با رژیم‌غذایی و ورزش وزنشان را کاهش داده‌اند. حتی رفتن به پیاده‌روی هم می‌تواند خطر ابتلای شما را کاهش دهد، پس از همین امروز برای محافظت از سینه‌هایتان وارد عمل شوید.

همچنین ببینید

درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا

اگر دل درد و دل پیچه، نفخ شکم، اسهال و یبوست امان شما را بریده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*