وضعیت های موثر یوگا برای درمان طبیعی ریزش مو

بخش اول: آسانا

داشتن موهایی بلند و پر پشت آرزوی هر خانمی است، اما به ندرت این آرزو محقق می‌شود. یک سری عوامل درونی و خارجی مثل استرس، عادت‌های غذایی ناسالم، به هم ریختگی و اختلالات هورمونی، بیماری‌، رنگ مو، محصولات حالت دهنده‌ی مو، دارو، اختلالات ژنتیکی و استعمال دخانیات منجر به ریزش مو می‌شوند. درمان‌های طبیعی فراوانی برای شوره و ریزش مو وجود دارند و یوگا یکی از ایمن‌ترین و موثرترین درمان‌های طبیعی است که نتایج آن به سرعت قابل مشاهده است.

یک سری وضعیت­های پایه‌ای یوگا معروف به آسانا و پرانایاما وجود دارند که گردش خون را تسریع می‌بخشد و در نتیجه به سر خون‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد. هم‌چنین این تمرین­های یوگا عمل گوارش را بهبود و استرس و نگرانی را کاهش می‌دهند. همه‌ی عواملی که ذکر شد از عوامل اصلی ریزش مو به شمار می‌روند. این روش طبیعی هم‌چنین مصرف اکسیژن توسط سلول‌های پوست سر را بهبود می‌بخشد و مواد مغذی ضروری را به آن‌ها می‌رساند. تمرین تکنیک‌های پرانایاما و یوگا به مدت زمان کافی رشد موها را بیشتر می‌کند.

فواید یوگا برای جلوگیری از ریزش مو

وضعیت­های آسانا و پرانایامای یوگا باعث خون‌­رسانی و اکسیژن­رسانی به پوست سر می‌شود و در نتیجه به جوان­سازی موهای خشک و آسیب دیده کمک کرده و رشد مو را بیشتر می‌کند.

  • وضعیت­های خم به جلوی یوگا هم‌چون آسانا ادو موکا شوانآسانا (Adho Mukha Svanasana) و اوتانآسانا (Uttanasana)  مقدار خون­رسانی و اکسیژن­رسانی به صورت و سر را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث تحریک پوست سر می‌گردد.
  • وضعیت­های یوگا هم‌چنین به بدن در تغییر حالت از سمپاتی به حالت پاراسمپاتی سیستم عصبی کمک می‌کند تا استرس را که اصلی‌ترین عامل ریزش مو است کاهش دهد.
  • وضعیت­های آسانا (Asana) هم‌چون ساروانگ­آسانا (Sarvangasana) به تنظیم عملکرد تیروئید که نقش مهمی در رشد موها دارد کمک می‌کند.
  • وضعیت­های آرامش‌بخش در یوگا مثل واجرآسانا (Vajrasana) به برطرف کردن تنش و اضطراب کمک می‌کند و عمل گوارش که یکی دیگر از علل اصلی ریزش مو است را بهبود می‌بخشد.
  • تمرین‌های پرانایاما (Pranayama) و تمرین‌های تنفسی به اکسیژن­رسانی بهتر به بدن و پوست سر کمک می‌کنند که در داشتن موهایی سالم موثر است.
  • بالایام (Balayam) یک حرکت ساده ماساژ انگشت‌ها است که به احیای فولیکول‌های مو که به ناخن‌ها متصل هستند کمک می‌کند.

بهترین وضعیت­های یوگا که ریزش مو را قطع و رشد آن را بهبود می‌بخشند

یوگا بهترین روش برای برقراری هماهنگی بین روح و جسم و داشتن زندگی سالم است. ولی آیا واقعا می‌توان ریزش مو را از طریق یوگا متوقف کرد؟ با وضعیت­های ویژه یوگا و تمرین‌های تنفسی پرانایاما می‌توان چرخه‌ی خون‌رسانی را در سرتاسر بدن بهبود بخشید و در نتیجه موهایی سالم و بدون ریزش داشت.

ادو موکا شوان­آسانا: این وضعیت یکی از بهترین وضعیت­های یوگا برای رشد مو است که چرخه‌ی خون‌رسانی در سر و ناحیه تاج را بهبود می‌بخشد که در مقابل فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند. هم‌چنین ثابت شده است این آسانا یکی از وضعیت­های خانگی هندی برای درمان سرماخوردگی است که مرتاضان  هندی قرن‌ها انجام می‌دادند.

در این وضعیت یوگا باید ابتدا دست‌ها، پاها و زانوها را روی زمین قرار داد و دست‌ها باید در حالت عمودی و مقارن با پاها و به عرض شانه‌ها نگه داشته شوند. سپس پاهای خود را با بالابردن لگن صاف نگه می‌دارید و بر روی انگشتان پا می ایستید. کف دست‌های خود را روی زمین قرار دهید و زمین را فشار دهید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. حالا لگن خود را به آرامی پایین بیاورید و بدنتان را به حالت اولیه برگردانید.

اوتان آسانا: این یک وضعیت خم شدن به سمت جلو است و بهترین وضعیت یوگا برای داشتن شکمی تخت به شمار می­رود. هم­چنین این وضعیت یوگا باعث خون­رسانی به مغز می­شود و به جلوگیری از ریزش مو، بهبود کیفیت و پر شدن موها کمک می­کند.

در حالی که پاهای‌تان را جفت هم نگه داشته‌اید بایستید، نفس عمیق بکشید، دست­های‌تان را در حالی که عمل دم را انجام می‌دهید بالا ببرید و سپس خم شوید و دستان‌تان را به نوک انگشتان‌تان پا برسانید. هم‌چنین اگر می‌توانید دستان‌تان را پشت پاشنه پاهای‌تان نگه دارید. چند ثانیه با تنفس عادی در این حالت بمانید و سپس با یک نفس عمیق به حالت ایستاده برگردید.

یوگادارما: برای خم شدن به جلو حتما از کشاله ران خم شوید و پشت بالاتنه صاف باشد. وضعیت توضیح داده شده برای افراد پیشرفته است.

واجرآسانا: این وضعیت یوگا بسیار ساده و انجام آنها بسیار راحت است و بر رشد موها تاثیر فراوان دارد. هر کسی قادر به انجام این وضعیت یوگا هست. وقتی این آسانا را انجام می­دهید خون­رسانی در پوست سر بهبود می­یابد و به رشد فولیکول­های مو کمک می­کند. این وضعیت هم­چنین شکم را کوچک کرده، روند هضم را بهبود بخشیده و به کاهش وزن نیز کمک می­کند.

روی زانو بنشینید و کف دست‌های‌تان را روی پاهای‌تان قرار دهید. به مدت یک دقیقه ریلکس باشید و یک نفس عمیق بکشید و سپس پاهای‌تان را به سمت جلو بکشید.

یوگادارما: افرادی که مشکلات زانو دارند با ابزار انجام دهند.

آپان­آسانا: این وضعیت یکی از کاربردی­ترین وضعیت­های یوگا برای جلوگیری از ریزش مو است که بدن را پاکسازی کرده و سموم را از سیستم بدن خارج می­کند. این وضعیت یوگا خون را تصفیه می­کند و رشد موها را با تحریک فولیکول­های مو بهبود می­بخشد. وضعیت آپان­آسانا یکی از موثرترین تمرین­های یوگا برای کمردرد است که به شکل کردن عضله­های گرفته­ی کمر و گردن کمک می­کند.

روی کمر دراز بکشید و زانوهای خود را با یک بازدم عمیق بغل کنید. پاهای خود را با تکیه بر ران‌ها و نه دست‌ها بالا ببرید و چند ثانیه در این حالت بمانید. حالا با یک دم عمیق پاهای خود را از سینه جدا  کنید و حرکات‌تان را با تنفس هماهنگ کنید. چشمان‌تان را ببندید و سعی کنید در طول تمرین دهان‌تان را شل کنید.

ساروانگ­آسانا: وضعیت یوگا برای رشد مو، بدون وضعیت ساروانگ­آسانا ناتمام است. این وضعیت ویژه به تغذیه غده تیروئید و به خون­رسانی به مغز که بهترین درمان­ها برای ریزش مو هستند کمک می­کند. هم­چنین وضعیت ساروانگ­آسانا یکی از تمرین­های موثر یوگا برای برطرف کردن دردهای ناحیه گردن به شمار می­رود.

به پشت دراز بکشید و با یک دم عمیق پاهای خود را بالا ببرید طوری‌که نوک انگشتان پا رو به سقف قرار گیرند. بدن‌تان باید بر شانه­ها و پشت گردن تکیه کند. بدن‌تان را با دست‌های‌تان که باید وسط ستون فقرات قرار داشته باشند نگه دارید. ستون فقرات و پاها باید صاف باشند. نفس عمیق بکشید و بر غده تیروئید خود  تمرکز کنید.

شاشانگ­آسانا: این آسانای یوگا یک وضعیت بسیار مفید برای رشد موها به شمار می‌رود. زیرا برای انجام دادن این حرکت یوگا لازم است سرتان را به زمین برسانید که به خون‌رسانی به سر کمک می‌کند. جریان خون خوب در پوست سر به معنی موهای سالم و قوی است. برای انجام این حرکت لازم است زانو بزنید و لگن‌تان را روی پاشنه پاهای‌تان نگه دارید. حالا به سمت جلو خم شوید و سر خود را روی زمین بگذارید و پاشنه پاهای‌تان را با دست‌هایتان بگیرید. تا پنج نفس عمیق در این حالت بمانید و سپس به حالت اول برگردید.

اوشترآسانا: این وضعیت یوگا یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی طبیعی برای رشد موها به شمار می‌رود. زیرا طی این وضعیت نه تنها خون به سمت پوست سر جریان پیدا می‌کند، بلکه اختلالات ناشی از غده‌ی تیروئید را که منجر به ریزش مو می‌شوند نیز برطرف می‌کند. اگر این وضعیت  روزانه انجام شود بعد از مدتی به بهترین درمان خانگی برای ریزش مو تبدیل می‌شود.

روی زانوها بنشینید طوری که بدن‌تان صاف باشد. با پاهای‌تان یک زاویه‌ی قائمه تشکیل دهید. حالا ستون فقرات‌تان را به پشت خم کنید و دستان‌تان را به پاشنه پاهای‌تان برسانید. همین که به عقب  خم می‌شوید، صورت‌تان را رو به بالا و به سمت سقف بگیرید. چند ثانیه در این حالت بمانید و در حالی که به آرامی و نرمال نفس می‌کشید به حالت اولیه برگردید.

اوتان پاد آسانا: رشد مو به طور غیرمستقیم به سیستم تولید مثل ربط دارد. زیرا در این حالت پاها بالا برده می‌شوند و به این صورت جریان خون در ناحیه‌ی لگن بهتر می‌شود و به عملکرد بهتر اعضای تولید مثل کمک می‌کند.

برای انجام این وضعیت یوگا لازم است روی زمین دراز بکشید و دستان‌تان کنارتان باشد. حالا پاهای‌تان را بکشید و آنها را از زمین بالا ببرید و همزمان سر و بالا تنه خود را از زمین بلند کنید طوری که شکل V را تشکیل دهید. برای یک دقیقه در این وضعیت بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید.

پاوان موکت آسانا: این وضعیت یکی از کاربردی­ترین وضعیت­های یوگا برای متوقف کردن ریزش مو است که هم‌چنین به برطرف کردن نفخ کمک می‌کند و عمل هضم را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین کمر را تقویت کرده و چربی‌های ناحیه شکم را می‌سوزاند.

به پشت دراز بکشید و با یک دم عمیق پای راست خود را به سمت سینه جمع کنید و زانوی خود را در سینه بگیرید. در این حالت با یک عمل بازدم بدن خود را شل کنید و پای خود را به حالت اول بر گردانید. حالا دوباره با یک دم عمیق دیگر همین حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.

بالایام یوگا: از جمله روش‌های درمانی برای ریزش مو بالایام یوگا است که توسط بابا رامدو در سراسر جهان شهرت یافت. این وضعیت یوگا بسیار ساده است و هر زمان و هر جایی می‌توان آن را انجام داد. حتی اگر در دفتر کارتان نشسته باشید، می‌توانید این وضعیت را انجام دهید.

برای انجام این وضعیت فقط لازم است نوک انگشتان دست‌تان را به هم بمالید. انگشتان‌تان را به سمت کف دست‌تان خم کنید. حالا دستان‌تان را به هم نزدیک کنید طوری که ناخن‌های‌تان به هم بخورند و به مدت پنج دقیقه آنها را به‌هم بمالید. ناخن‌های انگشت شست را جدا از هم نگه دارید.

منبع: thefitindian و مجله ایرانگان

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*