نکاتی برای داشتن موهای سالم

بخش سوم: بهداشت مو

به جز انجام این وضعیت­های یوگا (آساناها) و حرکات پرانایانا، موارد دیگری نیز هستند که باید برای داشتن موهای سالم و جلوگیری از ریزش مو آنها را رعایت کنید:

  • اولین مورد رژیم غذایی است که نقش مهمی در داشتن موهای سالم دارد. باید سعی کنید از یک رژیم غذایی معتدل پیروی کنید که شامل میوه های تازه، سبزیجات برگدار سبز، غذاهای خون ساز، حبوبات، جوانه، پروتئین و لبنیات باشد تا مواد مغذی لازم برای رشد فولیکول‌های مو را به دست آورید.
  • تمیز نگه داشتن موها نیز بسیار مهم است. موهای خود را دو یا سه بار در هفته با آب بشویید و پوست سر خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید تا از شوره و قارچ خلاص شوید.
  • از رنگ موهای قوی، مواد شیمیایی، محصولات حالت دهنده و وسایل حرارتی استفاده نکنید تا به موهای‌تان آسیب نرسانید.
  • بعد از هر بار حمام از نرم کننده و یا شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده به طرز چشمگیری ظاهر موهای آسیب دیده شما را بهبود می‌بخشد و قوت و براقی را به آن باز می‌گرداند. هم‌چنین از موهای شما در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کند.
  • از شامپو و نرم کننده‌ای استفاده کنید که متناسب با نوع موی شما است. اگر موهای خود را رنگ کرده‌اید، از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.
  • هنگام شنا از کلاه شنا استفاده کنید تا از موهای شما در برابر تاثیرات کلر موجود در آب حفاظت کند. هم‌چنین می‌توانید بعد از شنا از شامپو و نرم کننده‌های قوی استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته در موها را جبران کند.
  • از شامپو و نرم کننده‌های حاوی سیلیکون، سولفات و الکل خودداری کنید. زیرا سیلیکون موهای شما را سنگین کرده، سولفات چربی طبیعی موهای شما را از آن می‌گیرد و الکل نیز موهای شما را کم می‌کند.
  • موهای خود را وقتی خیس هستند شانه نزنید. شانه زدن موها در حالت خیسی بزرگ‌ترین علت شکستن موها است.
  • از آب سرد برای شستن شامپو و نرم کننده استفاده کنید. آب سرد با حفظ مواد موجود در نرم کننده بر موها به مرطوب کردن و براق کردن‌شان کمک می‌کند.
  • هر روز موهای خود را نشویید. شستن روزانه موها آن‌ها را خشک می‌کند و چربی طبیعی آن‌ها را از بین می‌برد.
  • پس از حمام موهای خود را با حوله نپیچانید و به‌جای حوله از یک تی شرت قدیمی استفاده کنید. زیرا هم سبک است و هم موها در آن گره نمی‌خورند. برای خشک کردن موها، فقط کافی است با فشار دادن تی شرت آب موها را بگیرید. هم‌چنین از مالیدن موها بپرهیزید زیرا این کار هم باعث ایجاد گره و شکستگی در موها می‌شود.
  • هم‌چنین می‌توانید برای داشتن موهای سالم از مکمل‌ها و ویتامین‌های مخصوص پوست، مو و ناخن استفاده کنید.
  • هروقت لازم بود موهای‌تان را بشویید. پوست سر اگر چرب باشد لازم است هر روز موهای‌تان را بشویید. از طرفی موهای شیمیایی شده به قدری خشک هستند که نباید زیاد از شامپو استفاده کنید. با بالا رفتن سن پوست سرتان روغن کمتری تولید می‌کند، از این رو اغلب لازم نیست شامپو بزنید. ولی اگر سر شما پوسته‌های سفید داشت بدان معنی است که به اندازه‌ی کافی موهای‌تان را شامپو نمی‌زنید، که این امر منجر به شوره،خارش و بیماری‌های پوستی دیگر می‌شود.
  • شامپو را به پوست سر و نرم کننده را به ساقه مو بزنید. شستن پوست سر هدف اصلی از شامپو زدن به موی سر و مهم­تر از شستن مو است. استفاده از نرم کننده موهای شما را نرم و بی حالت می‌کند از این رو فقط به پایین ساقه مو زده شود و نه کل مو.

 راه حل و روش‌های درمانی زیبایی فراوانی برای ریزش مو و بهتر کردن رشد آن وجود دارند ولی در موارد بسیاری، این درمان‌ها عوارض جانبی جدی به همراه دارند. از این رو بهترین راه این است که به روش‌های طبیعی هم‌چون یوگا و پرانایاما (تنظیم تنفس از طریق تمرین) برای داشتن مو و پوستی سالم روی بیاوریم. نتایج این روش‌ها در طولانی مدت تایید شده‌اند و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارند.

منبع: thefitindian و مجله ایرانگان

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*