بی حوصلگی بعد از ظهر

bihoselegi01

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که در ساعاتی از روز در محل کار، رخوت و بی‌حوصلگی بر شما حاکم شده و توان انجام کارها را به صورت مناسب و پویا ندارید؟ آیا این احساس رخوت بیشتر در بعدازظهر برای شما اتفاق می‌افتد؟ خستگی و کسالت در بعدازظهر، یک پدیده رایج در بین افراد است که اگر بتوان به نحوی براین احساس غلبه کرد، می‌توان به شکلی پویاتر و با بازدهی بیشتر در ساعات بعدازظهر در محیط کار حضور داشت. در ادامه به روش‌هایی موثر برای غلبه بر این پدیده اشاره می‌کنیم.

به مدت ده دقیقه محل کار خود را ترک کرده و در فضای آزاد زیر نور آفتاب بنشینید.

می‌توانید نهار خود را در فضای آزاد میل کنید و کمی پیاده روی نمایید. با این کار علاوه بر اینکه ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از نور آفتاب جذب می‌کنید (که باعث جلوگیری از بروز پوکی استخوان و بسیاری از سرطان‌ها می‌شود)، مقدار ملاتونین تولید شده در بدن در طول روز را که به هورمون خواب مشهور است، کاهش می‌دهید که باعث رفع خواب آلودگی و رخوت می‌شود.

در وعده ناهار خود از پروتئین‌های انرژی زا به جای کربوهیدرات‌های انرژی بر، استفاده کنید.

تا می‌توانید از مصرف نان و مواد نشاسته‌ای که سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند، اجتناب کنید. یک سالاد به همراه تخم مرغ آب پز که مقداری پنیر به آن اضافه شده است، می‌تواند یک وعده غذایی مناسب و انرژی‌زا باشد.

چای بنوشید

چای و نوشیدنیهای کافئیندار میتواند خستگی و رخوت را برطرف نماید و شما را شاداب سازد. بنابراین توصیه میکنیم بستههای چای با طعمهای مختلف و یک فنجان زیبای مخصوص در محل کار به همراه خود داشته باشید و نوشیدن چای را جزو برنامه های روتین روزانه خود قرار دهید و از آن لذت ببرید. البته چنانچه می‌خواهید خواب شبانه خوبی داشته باشید، مصرف چای غلیظ و قهوه را در ساعات نزدیک به غروب کاهش دهید.

bihoselegi02

میز کار خود را تمیز کنید و ایمیلهایتان را مرتب نمایید.

از آنجا که تمیز کردن میز کار و فعالیت‌های مشابه آن، نیاز به تمرکز زیاد و یا فکر کردن ندارند، می‌تواند در زمانی که شما احساس رخوت و بی حوصلگی می‌کنید شما را سرگرم کند. مرتب شدن میز کارتان، می‌تواند برایتان انرژی زا و فرح بخش باشد.

از یک دوست صمیمی یا اعضای خانواده خود یاد کنید.

پنج دقیقه تماس تلفنی با یک دوست صمیمی، همسر، پدر، مادر و یا هر یک از اعضای خانواده، می‌تواند انرژی دوباره برای انجام کارها به شما بدهد.

یک قطره عرق یا روغن نعناع کف دست خود بریزید.

بوی نعناع یکی از رایحه‌های انرژی‌زاست. یک قطره عرق نعناع یا روغن نعناع را کف دست خود ریخته و دستان خود را به هم بمالید و بعد با دست صورت خود را مالش دهید.

حرکات کششی انجام دهید.

دستان خود را درهم قفل کرده و بدن خود را به سمت جلو، بالا و عقب کشیده و نفس عمیق بکشید. این حرکات را تا دو دقیقه تکرار کنید.

تکهای شکلات میل نمایید.

شکلات علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیادی کافئین است که تاثیر مستقیم بر رفع خستگی و شادابی فرد دارد، دارای ارزش غذایی بالایی نیز میباشد. شکلات جزو خانواده آجیلها محسوب میشود که مقادیر بالایی چربی سالم، آنتی اکسیدان، فیبر و منیزیوم برای بدن فراهم میکند. مصرف شکلات برای بیماران قلبی نیز توصیه
میشود.

آدامس بجوید.

جویدن آدامس طعم دار مانند آدامس نعنایی تند میتواند به شادابی شما کمک کند. همچنین جویدن آدامس غدد بزاقی دهان را تحریک کرده و بزاق بیشتری تولید میشود که منجر به تمیز شدن دهان و از بین رفتن باکتریها میگردد. توصیه میشود تا حد امکان از آدامس بدون شکر استفاده شود.

 

فعالیتهای گروهی انجام دهید.

ما انسانها موجودات اجتماعی هستیم و تعامل با دیگران باعث شادابی و سرزندگی ما میشود. بنابراین یک فعالیت اجتماعی هیجان انگیز که با دیگر همکاران در طول روز انجام میشود، میتواند انرژیزا و مفید باشد.

به مدت ده دقیقه ورزشهای ایزومتریک انجام دهید.

منظور از ورزشهای ایزومتریک، حرکاتی است که در آن ماهیچههای بدن را منقبض و سفت کرده و نگه میداریم. به عنوان مثال بازوی خود را به سمت بیرون کشیده،  بالا ببرید و به مدت ۵  تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. این حرکات را میتوانید با عضلات کتف، سینه، شکم، شانهها و کمر انجام دهید.

در محل کار خود گیاه رزماری نگهداری کنید.

مطالعات نشان داده که رایحه رزماری انرژیزا است و باعث شادابی میشود. علاوه بر این نگهداری یک موجود زنده و در حال رشد در محیط، باعث ارتقاء روحیه و شادابی میشود. یک برگ کوچک از این گیاه را با دست فشار دهید تا رایحه آن در محیط پخش شود.

یک اسنک عصرانه میل کنید که گردش خون را در بدنتان بهتر کند.

یک اسنک که ترکیبی از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات می باشد میتواند قند خون شما را بالا برده و به مدت طولانی بالا نگه دارد و انرژی لازم برای کار بعدازظهر را برایتان فراهم نماید.

امیدواریم با به کارگیری موارد بالا بعدازظهرهایی شاداب و پر انرژی را در محل کار تجربه کنید.

 

همچنین ببینید

درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا

اگر دل درد و دل پیچه، نفخ شکم، اسهال و یبوست امان شما را بریده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*