به این ۵ دانه اعتماد کنید

دانه هایی مانند شاه دانه، تخمه کدو و …… سرشار از پروتیین، فیبرها، آهن، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ما هم با شما هم عقیده ایم که اصلاً به قد و قواره این دانه ها نمی آید این همه خاصیت داشته باشند اما عظمت خدا در این است که یک دانه کوچک را سرشار از مواد مغذی خلق کند تا ما بخوریم و سالم باشیم. برای آشنایی با این دانه های مفید و خواص شان با ما همراه باشید.

tokhmeh aftabgardan

تخمه آفتابگردان :

تخمه آفتابگردان منبع ویتامین B و فولات محسوب می شود. این تخمه های خوشمزه و البته پرطرفدار، از سیستم ایمنی و سلامت بدن بخصوص در بارداری محافظت می کنند. تخمه آفتابگردان منبع خوب ویتامین E است و نمی گذارد به سلول ها آسیب برسد و به سلامت پوست و موها کمک زیادی می کند. ویتامین E هم چنین ضد سرطان و سرشار از پروتئین است. یادتان باشد میزان سدیم این دانه غذایی زیاد است و برای همین می تواند ارزش مغذی آن را کاهش دهد.

tokhmeh kad

تخمه کدو :

تخمه کدو منبع خوشمزه ویتامین B ، آهن، منیزیم، زینک (روی) و پروتئین است. پروتئین های تخمه کدو به میزان زیادی در اسید آمینه ای به نام (تریپتوفان) متمرکز شده اند که باعث کاهش میزان استرس و اضطراب می شوند. این تخمه های خوشمزه هم چنین اسیدهای چرب ضروری زیادی دارند که به سلامت رگ های خونی کمک می کنند و کلسترول بد خون را پایین می آورند. تخمه کدو یک میان وعده خوشمزه و مقوی است که
می توانید در غذاهای تان از آن استفاده کنید.

جوانه گندم :

به عقیده متخصصان، جوانه گندم سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B است و فیبر آن یبوست را رفع و اشتها را کنترل می کند.

از آن جایی که جوانه گندم گلیسیرید پایینی دارد، میزان قند خون را بالا نمی برد و شما به مدت طولانی احساس سیری خواهید داشت.

اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در این جوانه خیلی زود می ترشد. برای همین باید داخل ظرف های دربسته و در یخچال نگهداری شوند.

tokhmehkatan

دانه کتان :

به نظر متخصصان تغذیه، تخم کتان منبع اصلی فیبرهای حلال هستند. این دانه ها میزان کلسترول را کاهش داده و باعث می شوند احساس سیری طولانی مدت داشته باشید. تخم کتان میزان قند خون را نیز کنترل
می کند.

تخم کتان اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی دارد که برای سلامت چشم ها و مغز خوب است و میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

این دانه های کوچک تامین کننده (لیگنان) ها هستند که از بروز برخی سرطان ها پیشگیری می کنند. از آن جایی که دانه های کتان پوست سفتی دارند، باید آن ها را در مخلوط کن پودر کنید. پودر تخم کتان را به اسموتی های میوه، شیر، ماست، غلات و …. اضافه کنید. یادتان باشد پودر تخم کتان را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

شاه دانه :

شاه دانه بسیار مغذی است و منبع فوق العاده پروتئین به حساب می آید. این دانه های ریز، فیبرهایی دارند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفیدند.

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در شاه دانه برای سلامت پوست و مو بسیار مفیدند. هم چنین امگا ۳ التهاب را کاهش می دهد و سلامت قلب، عروق و مغز را تضمین می کند. ترکیبات گیاهی (فیتوسترول) میزان کلسترول خون را پایین می آورند و چربی های اشباع نشده این دانه نیز قلب را در سلامت نگه می دارند.

توصیه می کنیم در سالادها، غذاها و ماست حتماً از این دانه استفاده یا همراه غلات دیگر میل کنید.

 

منبع : مجله ۷ روز زندگی

همچنین ببینید

خواص بعضی از گیاهان

ترخون اشتهاآور است رشد و ایمنی بدن را ارتقا می‌بخشد موجب تحریک مغز و سیستم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*