برنامه ۹ روزه برای سم زدایی بدن

رژیم می‌گیرید اما وزن‌تان پایین نمی‌آید؟ پوست‌تان جوش جوشی است و طراوتش را از دست داده؟ موهای‌تان شکننده و عرق تن‌تان بد بو و غیرقابل تحمل است؟ گاهی بالا رفتن میزان سموم بدن‌تان است که مو و حتی دستگاه گوارش‌تان را ناسازگار می‌کند. کافی است با ایجاد تغییرات اندکی در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان سموم را از بدن خود بیرون کنید تا از این مشکلات هم خلاص شوید.

سه روز اول؛ سخت نگیرید

سه روز اول کارتان را سخت نمی‌کنیم. کافی است تغییرات کوچکی را در برنامه غذایی‌تان ایجاد کنید و در روزهای دیگر هم به این تغییرات وفادار بمانید. برنامه‌تان در این روزها آسان است؛ باید حسابی استراحت کنید، لیوان آب را در دست‌تان بگیرید و آرام آرام به جای حذف کردن کامل سم زداها، سهم آنها را در رژیم روزانه‌تان کم کنید. سخت نگیرید؛ هنوز در ابتدای کار هستید و باید به شکلی عمل کنید که انگیزه‌تان تا پایان روز نهم از بین نرود.

9 samzodae01

شب 

رستوران نروید

غذای‌های آماده و سرشار از افزودنی تمام نظم بدن‌تان را به هم می‌ریزند. می‌دانیم وقت ندارید و حسابی مشغول کار هستید اما برای دفع سموم بدن‌تان باید یک فریزر و یخچال پر از مواد غذایی بدون افزودنی داشته باشید و برای شام و ناهار درست کردن وقت بگذارید. همبرگر و ناگت را فراموش کنید و سراغ چیپس و کیک‌های آماده هم نروید. بدن شما به غذای بدون نگه‌دارنده نیاز دارد.

بخوابید

تنگی وقت را با کم کردن خواب‌تان جبران نکنید. بدن شما برای دفع سمومش به استراحت و آرامش نیاز دارد. پس در هیچ شرایطی از ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه‌تان صرف نظر نکنید. مغزی که خوب استراحت می‌کند می‌تواند فرمان سم‌زدایی را صادر کند و بدنی که حسابی آرام گرفته می‌تواند از این پیام به خوبی اطاعت کند.

صبح

به جای قهوه چای بخورید

کافئین تمرکز شما را بیشتر می‌کند و نمی‌گذارد سرطان بگیرید اما برای سم‌زدایی از بدن‌تان باید میزان کافئین مصرفی‌تان را حسابی کم کنید. یک فنجان بزرگ قهوه تقریبا ۱۵۰ میلی گرم کافئین و یک لیوان چای حدودا ۵۰ میلی گرم کافئین دارد. حالا هر طور حساب و کتاب‌کنید، مسئولش خودتان هستید اما برای سم‌زدایی از بدن‌تان باید میزان روزانه مصرف کافئین‌تان کمتر از ۳۰۰ میلی گرم باشد.

در چای شکر نریزید

برای دفع سموم بدن‌تان باید میزان شکر مصرفی‌تان را هم کم کنید و سراغ شیرین‌کننده‌های کم کالری طبیعی بروید. با این راه هم بدن‌تان پاک می‌شود و هم به مرور ذائقه‌تان به خوراکی‌های کم‌شیرین عادت می‌کند. نوشیدن چای بدون شکر یا قند می‌تواند اولین قدم شما برای این کار باشد.

در طول روز

لیوان پشت لیوان آب بنوشید

اگر می‌خواهید سموم بدن‌تان دفع شوند، اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، مصرف آب بیشتر است. آب به سوخت‌وساز بهتر بدن‌تان کمک می‌کند و باعث می‌شود نمک بدن‌تان در سطح نرمالی بماند. درست است که میوه‌ها و سبزیجات بخشی از آب مورد نیاز بدن‌تان را تامین می‌کنند اما باز هم باید هر روز ۵ تا ۷ لیوان آب خالص بنوشید. آنقدر آب ننوشید که مثانه‌تان منفجر شود اما تا جایی پیش بروید که ادرارتان به رنگ زرد کمرنگ دربیاید. اگر رنگ دیگری را در ادرارتان مشاهده کردید، یکی، دو لیوان دیگر هم به این میزان اضافه کنید.

دئودورانت نزنید

جلوی عرق کردن بدن‌تان را نگیرید و مدتی جز هر روز دوش گرفتن، سراغ راه دیگری برای خلاص شدن از بوی بد عرق‌تان نروید. تعریق یکی دیگر از راه‌های دفع سموم بدن است و می‌توانید امیدوار باشید پس از تمام شدن دوره پاکسازی بدن‌تان، عرق‌تان هم بدبو و آزاردهنده نباشد. گذشته از اینها، در دوره‌ای که رژیم سم‌زدایی را رعایت می‌کنید، هر روز ورزش کنید تا عرق بیشتری از بدن‌تان بیرون برود.

سه روز دوم؛ به بدن‌تان شوک دهید

حالا که کمی از سموم بدن‌تان را بیرون کرده‌اید، با یک شوک سه روزه می‌توانید تاثیری خارق‌العاده بر این روند بگذارید. البته بهتر است پیش از رعایت این توصیه‌ها، توانایی بدن‌تان را هم در نظر بگیرید. اگر کار سختی دارید و هر روز ساعات زیادی را در آفتاب می‌گذرانید، توصیه ما برای گرفتن روزه‌های قضا یا مستحبی کمکی به سلامت شما نمی‌کند اما اگر شرایطش را دارید، می‌توانید با چند روز محروم کردن خود از غذا و هله هوله، حسابی سموم را بیرون کنید.

صبح

روزه بگیرید

برای روزه گرفتن دلیلی ندارد که تا ماه رمضان آینده صبر کنید. هر وقت بدن شما به این راه برای سالم تر شدن نیاز دارد، می‌توانید از این توصیه اسلام بهره ببرید. یکی، دو روز روزه بگیرید و در افطار و سحر هم به جای غذاهای مفصل نوشیدنی‌های طبیعی، میوه و سبزیجات تازه بخورید تا سموم بیشتری از بدن‌تان 
بیرون برود.

در هوای آلوده بیرون نروید

برای سم‌زدایی از بدن‌تان گذشته از تغذیه سالم، باید در محیطی سالم هم زندگی کنید. بهتر است در روزهای آلوده خانه‌نشین شوید یا کمترین تردد را در شهر داشته باشید. استنشاق سموم محیطی می‌تواند بدن شما را مسموم کند.

در طول روز

استرس را دور بزنید

استرس می‌تواند همه زحمات‌تان برای سم‌زدایی را هدر بدهد. بدنی که توانایی مقاومت در برابر استرس را ندارد، از عهده سم‌زدایی هم بر نمی‌آید. بهتر است برای شروع از توصیه «از فکر کردن دست بردار!» پیروی کنید، نفس عمیق بکشید و آگاهانه به سمت موضوعاتی که برای‌تان استرس‌زا هستند، نروید.

کلاس یوگا بروید

گفتیم که برای سم‌زدایی از بدن‌تان هم به ورزش نیاز دارید و هم به آرامش. با هفته‌ای سه، چهار روز یوگا کار کردن، می‌توانید هر دوی این کارها را با هم انجام دهید. یوگا به ذهن‌تان آرامش می‌دهد، بدن‌تان را آرام می‌کند و راه را برای دفع سموم از بدن‌تان باز می‌کند. پس اگر نمی‌توانید هر روز در کلاس‌های یوگا شرکت کنید، لااقل یک روز در میان این تمرین‌ها را انجام دهید.

شب

فیبر بخورید

در روزهای عادی می‌توانید یک لیوان اسموتی سم‌زدا را جایگزین شام کنید و در زمانی که روزه گرفته‌اید، می‌توانید به جای بخشی از شام‌تان اسموتی سبزیجات بخورید و معده‌تان را با غذاهای پرروغن و نمک سنگین نکنید. با گذاشتن اسموتی به جای یک وعده غذا با چربی زیاد می‌توانید منتظر نتایج حیرت انگیز این تغییر بمانید. تا می‌توانید سبزیجات برگ سبز فیبردار مصرف کنید. فیبر به سیستم هضم و دفع بدن‌تان نظم بیشتری می‌دهد و وقتی دفع بدن‌تان خوب باشد، سموم هم با سرعت بیشتری از بدن‌تان بیرون می‌روند. تنها با سه‌،چهار گرم فیبر خوردن در روز، ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز بدن‌تان به این ماده برطرف می‌شود. پس هر روز یک اسموتی سبز درست کنید تا سیستم گوارشی‌تان تنظیم شود. 

 

روش تهیه اسموتی سبز:

  نصف پیمانه شیر سویا

·           نصف پیمانه آب

·         یک عدد گلابی متوسط

·         یک عدد کلم برگ سبز کوچک


سه روز سوم

به آخر ماجرا نزدیک شده‌اید. حالا که حجم اصلی سم‌ها از بدن‌تان بیرون رفته‌اند، باید با اضافه کردن برخی مواد به رژیم‌تان مقاومت بدن خود را بالا ببرید و با کمک‌شان سم‌های مزاحم را از بدن‌تان بیرون کنید. در آخر هم با کمک یک کلینیک تخصصی و علمی ماساژ می‌توانید پرونده سم‌زدایی در تابستان را ببندید. البته یادتان نرود که رعایت قانون‌های گفته شده به همین ۹ روز محدود نمی‌شود و این قانون‌ها را باید همیشه در سبک زندگی‌تان جا دهید.

صبح

ماست پروبیوتیک بخورید

پروبیوتیک‌ها چاره کار شما هستند. برای سم‌زدایی از بدن‌تان می‌توانید دست به دامان محصولات پروبیوتیک شوید. با این کار باکتری‌های خوب را به بدن‌تان وارد می‌کنید و آنها را به جنگ باکتری‌های بد می‌فرستید. موثرترین کاری که پروبیوتیک‌ها در بدن شما می‌کنند، سر و سامان دادن به فعالیت دستگاه گوارش‌تان است. پس با خوردن لبنیات پروبیوتیک هم ذخیره کلسیم بدن‌تان را بالا ببرید و هم باکتری‌های بد را از بدن‌تان بیرون کنید.

9 samzodae02

آب و لیمو بخورید

آبلیموهای صنعتی که هیچ اثری از لیمو در آنها دیده نمی‌شود را بیرون بریزید و هر هفته لیموی تازه بخرید. هنگام صبح یا بعد از هر وعده غذا، یکی دو لیموی سبز تازه را در یک لیوان آب بچکانید و بدون اضافه کردن شکر یا نمک سربکشید. لیموی تازه در سم‌زدایی معجزه می‌کند و ویتامین C فراوانش بسیاری از بیماری‌ها را از شما دور می‌کند.

شب

خود درمانی نکنید

درمان خودسرانه با آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند بدنی مسموم را به شما هدیه کند. فصل تابستان رو به اتمام است و سرماخوردگی که با آمدن پاییز می‌آید، ممکن است شما را به فکر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها بیندازد اما مراقب باشید! این داروها که مثل نقل و نبات در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند هم سیستم ایمنی بدن‌تان را ضعیف می‌کنند و هم جسمی مسموم را به شما هدیه می‌کنند. پس تا با نظر یک پزشک متخصص مجبور به مصرف این داروها نشده‌اید، سراغ‌شان نروید.

ماساژ بگیرید

فکر می‌کنید ماساژ گرفتن فقط یک راه لوکس برای در کردن خستگی است؟ اشتباه می‌کنید! یک ماساژ علمی می‌تواند به روند سم‌زدایی بدن‌تان سرعت دهد. حالا که اصول سم زدایی را یکی یکی رعایت می‌کنید، می‌توانید در پایان هفته در یک مرکز معتبر ماساژ بگیرید تا از تلاش‌هایی که در طول هفته انجام داده اید، بهتر نتیجه بگیرید.

در طول روز

از کربوهیدرات فاصله بگیرید

هیچ چیز مثل یک سیب‌زمینی آبپز نمی‌تواند همیشه در دسترس باشد و در کوتاه‌ترین زمان گرسنگی شما را برطرف کند اما مراقب باشید در خوردن این میان‌وعده دوست داشتنی افراط نکنید و هر شب برای شام کوکوی سیب زمینی درست نکنید. زیاد از حد کربوهیدرات خوردن، به همان اندازه دوستی با شکر سموم بدن شما را بیشتر می‌کند.

آرتیشو بخورید

سری به بازار تجریش بزنید. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد می‌توانید پیدا کنید. آرتیشو یکی از گیاهانی است که شاید در هر گوشه شهر پیدایش نکنید اما در میوه فروشی‌های میدان انقلاب یا تجریش می‌توانید آن را پیدا کنید و برای دفع سموم بدن‌تان از آن کمک بگیرید. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند بدنی سالم را به شما هدیه کند.

 

منبع: گروه سرگرمی پرشین فان

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*