آیا می‌خواهید خواب عمیق و باکیفیت داشته باشید؟

خواب یکی از مهمترین جنبه‌های بقای انسان است. خواب راحت و آرام می‌تواند تاثیر شگرفی در سلامت جسم و آرامش روحی و همینطور زیبایی و درخشش پوست و همچنین داشتن انرژی کافی شما داشته باشد.

برای اینکه بتوانید خواب کامل داشته باشد و خستگی روزمره بدن را از بین ببرید، باید حداقل ۶ تا ۸ ساعت و آن هم در طول شب بخوابید. بسیاری از ما ممکن است بی‌خواب باشیم و تا حدی با آن مشکل داشته باشیم. بی‌خوابی معمولاً در طول روز با خواب‌آلودگی و نداشتن تمرکز ذهنی و بعضا تندخویی و عصبانیت مواجه می‌شوند. نداشتن خواب کافی به زندگی شبانه‌روزی این قبیل افراد صدمه می‌زند. کم‌خوابی و بی‌کیفیتی خواب باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که برای بدن زیانبارند و می‌تواند به افزایش وزن منجر شود، ترشح هورمون سیری را در بدن کاهش داده و در نتیجه مقاومت ما را در برابر غذاهای چاق کننده، کاهش می‌دهد. اما خواب بهتر (هشت ساعت خواب با کیفیت شبانه)، ترشح هورمون سیری و گرسنگی را تنظیم می‌کند و در نتیجه اشتها بهتر کنترل می‌شود.

بی‌خوابی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد، ممکن است از اضطراب، افکار مزاحم، دیدن فیلم‌های مهیج، استفاده زیاد از اینترنت قبل از خواب، بیماری، افسردگی و . . . باشد.

اول از هر چیز باید بررسی کنید که چه چیز موجب بی خوابی ما می شود و سپس به فکر راه حل باشید. 

حال با یکسری از کارها می توانید از آن جلوگیری کنید 

بطور مثال : گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سنگین  و نوشیدنیهای محرک، انجام ورزش های روزانه یوگا و پیاده روی و داشتن یک ساعت خواب ثابت میتواند راهکار خوب و عملی برای راحت خوابیدن باشد. داشتن ساعت خواب ثابت نه تنها از لحاظ فیزیکی برای‌ بدن مفید است بلکه فواید روانشناختی فراوانی نیز دارد. وقتی برای خواب خود ساعت ثابتی را در نظر میگیرید، ذهن‌ یاد میگیرد که در این ساعت خاص نیاز به آرامش و استراحت دارد و مغز میزان سروتونین و ملاتونین خود را تنظیم میکند و در نتیجه ریتم شبانه روزی را در بدن‌ برقرار می سازد.

بر اساس تحقیقات به دست آمده با انجام دادن تمرینات روزانه یوگا می توانیم خواب خوب و راحتی  داشته باشیم و بر مشکلات اختلال خواب غلبه کنیم. یوگا قبل از خواب می‌تواند به طور قابل توجهی زمان تلاش برای به خواب رفتن را کاهش دهد , چون کمک می کند که هورمون خواب یا ملاتونین افزایش پیدا کند.

نتایجی از آزمایشی که به روی تعداد معینی مردم انجام شده، مربوط به اثر آرام بخشی یوگا روی سیستم عصبی مرکزی است. 

در افراد دچار بی‌خوابی سطح هورمون استرس(کورتیزول) بالاست.

 یوگا می‌تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد و به این دلیل است که بعد از تمرین یوگا احساس آرامش می‌کنید.

  با انجام حداقل ۴۵ دقیقه تمرین‌های روزانه یوگا و مدیتیشن کوتاه کیفیت خواب افزایش پیدا کرده و  می‌توانیم مشكل را حل یا كمتر كنیم.

منبع: کانال رسمی اطلاع‌رسانی ورزش یوگا تهران

۱۶ دی ماه ۱۳۹۹

همچنین ببینید

چیدمان سفره هفت سین

چند پیشنهاد برای هفت سین امسال گندم، برنج و سکه نشانه ثروت و مکنت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*