مختصری درباره تصویر ذهنی 

امروزه نقش تصویر ذهنی در عکس‌العمل‌های بد بر دانشمندان پوشیده نیست. تصویرهای ذهنی اثری قوی بر جسم، ذهن و روان انسان دارند. اغلب انسان‌ها تصویری از خود در ذهن دارند که مغایر با شخصیت واقعی آنهاست. ما می‌توانیم شخصیت خود را تغییر دهیم زیرا شخصیت ابزاری است که در رویارویی با جهان از آن استفاده می‌کنیم. یعنی مجموعه‌ای از عادتها، تلفیق‌ها و مهارتهایی که در زمان‌های متفاوت فرا گرفته شده و از آن برای ابراز وجود استفاده می‌شود و صرفاً اکتسابی است اما شخصیت ذاتی تغییرناپذیر است.

اغلب انسان‌ها بهتر و شاسته‌تر از آن هستند که می‌پندارند، با ایجاد تصویر ذهنی مثبت، توانایی‌ها و استعدادها و قدرتهای جدیدی در انسان پدید نمی‌آید زیرا اینها همه در انسان وجود دارند، با تغییر یکی از آنها دیگری هم خودبه‌خود تغییر می‌کند. یاس، ناامیدی، ضعف و مرض در انسان بدین جهت است که هدفهای غیرواقعی را انتخاب کرده است و یا تصویر شایسته و مناسبی از خود در ذهن ندارد.

دستگاه عصبی انسان نیز با توجه به آنچه که فکر می‌کند و یا تصور می‌کند واکنش نشان می‌دهد. ما نمی‌توانیم با ضمیر خود به مبارزه برخیزیم اما تصاویر ذهنی می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند و یا می‌توان گفت یک تصویر به هزار کلام می‌ارزد. تصاویر ذهنی مثبت می‌توانند سازنده باشند و به سرو مکانیزم درون ما جهت پیگیری اهدافمان یاری نمایند، زیرا تصاویر ذهنی تعیین کننده اهداف و فعالیتهای ما هستند.

وقتی به شما تصویر ذهنی داده می‌شود ممکن است با مشکل عدم توانایی تصویر ساختن یا به دیگر سخت شبیه سازی مواجه شوید. بدانید که ما همه این قدرت را داریم که به ور واضح زمانی که مغز متمرکز می‌شود، در ذهن خود تصویر بسازیم و می‌دانیم که در زمان حواس پرتی یا نداشتن تمرکز ذهن، این عمل دشوار می‌شود زیرا، توجه نمی‌تواند برای شکل دادن به تصویر ذهنی به اندازه کافی تمرکز کند. در این مرحله توصیه می‌شود که صرفاً افکار پراکنده خود را روی یک تصویر ذهنی خاص که قادر به تجسم آن هستید به کار برید و یا در رهاسازی بیشتر جسم و آگاهی کوشش کنید زیرا پس از ادامه تمرین‌ها و به دنبال آن رها شدن بیشتر جسم و آگاهی، تصورات شروع به ظهور می‌کنند. حائز اهمیت است که در اثنای تصویرسازی در ذهن، بدن را رهاکنیم و اجازه دهیم که تصاویر در آگاهی صعود پیدا کنند. نباید کوششی در کار باشد، این کار باید خودش به طور طبیعی انجام شود، این یک کلید موثر است.

کلید دیگر، آشنایی با تصورات به وسیله اجسام است. موقعی که جسمی تصور می‌شود، باید حتی‌الامکان در فضای ذهن جا گیرد و تاثیر آن باید داینامیک باشد یعنی اگر از شما خواسته شد که یک شیر تصور کنید، شیری آرام، نشسته در گوشه قفس را تصور ننمائید، بلکه شیری را تصور کنید که با ابهت و بزرگ است و در جنگل در جستجو و تکاپوست. از به کار بردن امور مضحک و خنده‌آور و غیره در تصویرسازی وحشت نداشته باشید زیرا این نوع تصاویر در واقع نوعی تخلیه ذهن است و البته مفید خواهد بود.

چند تمرین پیشنهادی تصویرسازی برای زمانی که در منزل تمرین می‌کنید

  • برای بهبود حافظه، مرور بر اتفاقات زندگی روزانه و مشاهده اعمال و عکس‌العمل‌های خودتان در زندگی روزانه راهی است بسیار سودمند. این تمرین می‌تواند با یاد‌آوری یک روز از زندگی یا یک هفته، یا یک ماه یا حتی یکسال انجام شود و تا یادآوری دوران کودکی ادامه یابد تنها کافی است که یک اتفاق کوچک را به یاد آورید و آن را توسعه دهید، در این صورت خاطراتی که زنجیروار به هم متصل هستند تداعی می‌شوند. روشنی و وضوح خاطرات زنده شده در ذهن، موجب شگفتی شما خواهد شد.
  • ادامه تمرین فوق، تجدید خاطرات، ضربات روحی قبلی و مشاهده آنها را در پی دارد و اگر حالت مشاهده حفظ شود طریق موثری است برای پیروزی بر احساسات و خاطرات منفی. ذهن به وسیله دوباره خلق کردن تجربه، می‌تواند توسعه یابد، اما در این مرحله نتیجه این است که اثر مثبت خواهد گذاشت نه منفی. این تمرین نه تنها کمک به از بین بردن درد می‌کند، بلکه ذهن را برای عکس‌العمل مثبت آماده می‌سازد و البته برای زمانی که موقعیت مشابه در آینده، رخ دهد.
  • از تنفس در تصویرسازی می‌توان استفاده نمود. مانند عمل تنفس با تجسم نور و تاریکی در «دم و بازدم» که ناخالصی را در بازدم بیرون می‌دهد و درد و ناآرامی را تسکین می‌بخشد. این بدان گونه اصست که دم را به سمتا قسمت آسیب دیده بدن متوجه می‌نماییم و با بازدم «درد» را آزاد می‌سازیم. در دم به قسمت آسیب دیده بدن توجه می‌کنیم با این تصور که در نوری طلایی گرم غوطه‌ور هستیم و با جذب نیروی حیاتی « پرانا» در اشعه طلایی[۱]، هنگام بازدم، بیماری‌ها را از بدن خارج کرده و به سالم سازی بدن می‌پردازیم.

امکانات بیشتری برای تصویرسازی در ذهن وجود دارد که می‌توانند با باز شدن درهای ذهن، ناخودآگاه ظاهر شوند و مورد استفاده قرار گیرند. پتانسیل خلاقیت بسیار وسیع است و به وسیله تصویرسازی در ذهن در تمرین‌ها احتمال رشد و پیشرفت در این زمینه بسیار افزایش می‌یابد.

  • [۱] – رنگ پرانا را می‌توان در طلوع و غروب خورشید در افق مشاهده کرد که به رنگ طلایی مسی است.

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*