*یوگا برای کودکان*

شروع کردن یوگا در دوران کودکی به بچه‌ها شالوده‌ای عالی می‌بخشد. آنها به دلیل انعطاف پذیری و حس تعادل طبیعی خود راحت‌تر از بزرگسالان می‌توانند حالت‌های بدنی را انجام دهند و سریع پیشرفت می‌کند.

اکثر بچه‌ها طبیعتا ماجراجو هستند و فقط کمی تشویق لازم دارند. پدر و مادر به کمک مربی باید به آنها کمک کنند تا حرکت صحیح را انجام دهند. اما از طرفی باید مراقب باشند که بدن آنها به زور به یک حالت بدنی در نیاید زیرا استخوان‌ها و عضلات هنوز در حال رشد هستند.

اکثر بچه‌ها مقلدین خوبی هستند. اگر ببینند که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده به طور مداوم آسانا را انجام می‌دهد، به احتمال قوی آنها هم می‌خواهند در انجام این حرکات شرکت کنند.

معمولا تنها مشکل موجود مساله تمرکز است. اما برخلاف تصور عموم کودکان اگر به موضوعی علاقمند باشند قدرت تمرکز بالایی از خود نشان می‌دهند، بنابراین برای برانگیختن علاقه آنها می‌توان کلاس‌ها را به روشی شادتر و هیجان انگیزتر برگزار کرد مربی می‌تواند از این نکته بهره بگیرد که آساناها به نام‌های حیوانات و پرندگان و دیگر موجودات هستند می‌توانید به شاگردان اجازه دهید که مثل شیر بغرند، به حالت مار افسونگر کبری در بیایند و یا یک درخت شوند.

قدرت تخیل خود را به کار بگیرید خم شدن به جلو مثل بستن کتاب (یا درست کردن ساندويچ) است

بالانس شانه می‌تواند شبيه شمع روی کیک تولد پاشد.

مدت زمان وانهادگی معمولا کوتاه‌تر است

و کلاس كودكان ۶۰-۴۵ دقیقه طول می‌کشد

بچه‌ها  مدت زمان کوتاهتری در هر حالت بدنی می‌مانند، بنابراین تنوع بیشتری به حركات داده می‌شود.

انجام مراقبه در هنگام رشد هم ارزش زیادی دارد، زیرا قدرت تمرکز کودک را تقویت می‌کند. در مدارسی که مراقبه آموزش داده می‌شود معلمين شاهد پیشرفت فوق‌العاده شاگردان هم در کار کلاسی و هم در ارتباط‌های گروهی آنها بوده‌اند. کودکان در هر سنی می‌توانند یوگا را شروع کنند با این حال قبل از سنین ۷-۶ سالگی جلب توجه بچه‌ها مشکل است.

کودکان هر آسانایی را می‌توانند انجام دهند.

منبع : کتاب راهنمای مربیان یوگا به روش شیواناندا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*