چگونه صحیح و بدون عوارض پشت میز بنشینیم

نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر می‌تواند عوارض زیادی بر روی بدن داشته باشد. اگر با وضعیتی صحیح پشت میز ننشینیم، با عوارضی چون دردِ پشت، زانو درد، گردن درد و سورن‌سوزن شدن دست‌ها و انگشتان روبرو خواهیم شد. در این‌جا شما را با چند نکته درباره حفظ ارگونومی صحیح و نشستن راحت درطول روز آشنا می‌کنیم. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که در مقایسه با حالتی عمود، یک زاویه ۱۳۵ درجه تاثیر بیشتری برای بهبود درد کمر و پشت دارد.

poshte miz01

در هنگام نشستن توجه کنید که کمر و نشیمن‌گاه خود را تا جای ممکن به صندلی بچسبانید. ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که پاهایتان صاف بر روی زمین قرار گیرد و به همین‌ترتیب هر دو زانو هم‌سطح و صاف خواهند بود، می‌توانید زانو‌ها را کمی پایین‌تر از نشیمن‌گاه خود نگاه دارید. تکیه‌گاه صندلی خود را با یک زاویه ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه تنظیم کنید. توجه داشته ‌باشید که پشت شما در قسمت بالا و پایین به پشت صندلی تکیه داده باشد. اگر نیاز است می‌توانید از تکیه‌گاه‌های طبی یا بالشتی کوچک استفاده کنید. اگر صندلی شما دارای امکان تغییر زاویه تکیه‌گاه با میزان فشار شما است، از این قابلیت برای تغییر دادن مرتب حالت خود استفاده کنید. دسته‌های صندلی را به شکلی تنظیم کنید که شانه‌هایتان در حالتی راحت قرار گیرد و اگر فکر می‌کنید این دسته‌ها دست و پای شما را در حین کار می‌بندد، آن‌ها را از صندلی جدا کنید.

poshte miz02

نزدیک به صفحه کلید بنشینید. صفحه کلید را کاملا در جلوی خود قرار داده و مطمئن شوید که کلید‌ها در روبروی بدن شما و در مرکز قرار دارد.

poshte miz03

ارتفاع صفحه کلید را تنظیم کنید به‌طوری که شانه‌هایتان در حالتی راحت باشند و آرنج‌ها در حالتی کمی‌ باز قرار بگیرند. مچ و خود دست هم باید مستقیم باشند.

poshte miz04شیب صفحه کلید را براساس وضعیت خود تنظیم کنید. می‌توانید برای انجام این کار از پایه‌های صفحه کلید استفاده کنید. اگر به حالت عمودی یا رو به جلو نشسته‌اید، صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که نسبت به بدن شما شیب کاملی داشته باشد، ولی اگر به صندلی تکیه بیشتری می‌دهید، زاویه صفحه کلید را با شیب بسیار کمی تنظیم کنید تا مچ دستتان در حالت صاف باقی بماند

poshte miz05

از استراحت‌دهنده‌های مچ دست استفاده کنید، این‌کار به شما کمک می‌کند که حالت طبیعی دست خود را حفظ کرده و  این وسیله در سطوح سخت به عنوان یک پد برای دست شما عمل می‌کند. این وسیله تنها برای استراحت کف دست و زمانی که در حال تایپ کردن نیستید، قابل استفاده است. موس را تا جای ممکن نزدیک به صفحه کلید قرار دهید.

poshte miz06

مانیتور را در فاصله مناسبی قرار دهید. مانیتور یا اسنادی که می‌خواهید به آن‌ها نگاه کنید را طوری قرار دهید که گردن در حالتی طبیعی و راحت قرار بگیرد. مانیتور را دقیقا در روبروی خود و بالاتر از صفحه کلید قرار دهید. قسمت بالای مانیتور باید حدود۲/۳  بالاتر از سطح چشم در حالت نشسته باشد. اگر از عینک دو‌کانونی استفاده می‌کنید، مانیتور را تا یک سطح خواندن راحت پایین بیاورید.

حداقل به اندازه یک طول بازو از مانیتور فاصله بگیرید و فاصله را برای دید خود تنظیم کنید.

poshte miz07

اگر می‌خواهید از روی یک متن تایپ کنید، بهتر است که از یک پایه برای صفحات متن استفاده کرده و آن را دقیقا در جلوی خود قرار دهید. اگر جایی کافی برای قرار دادن آن‌ها وجود نداشت، از یک نگهدارنده صفحات که در کنار مانیتور قرار گرفته است، استفاده کنید. با قراردادن صحیح صفحه نمایش در جایی مناسب، می‌توانید هر نور اضافه‌ای را حذف کنید. شما باید به طور مستقیم به مانیتور نگاه کنید ولی معمولا نگاهی روبه پایین به صفحه نمایش دارید چرا که آن را به درستی تنظیم نکرده‌اید. اگر نیاز است، از پرده و نورگیر استفاده کنید. زاویه عمودی صفحه نمایش را تنظیم کرده و آن را به شکلی قرار دهید که نور‌های سقف بر روی برخورد نکرده و دید شما را با مشکل روبرو نکند.

تلفن را در محلی قرار دهید که به راحتی به آن دستیابی داشته باشید. می‌توانید از هدست یا حالت بلندگوی تلفن استفاده کنید تا راحت‌تر باشید.

poshte miz08

یک طبقه جداگانه و چرخ‌دار مخصوص صفحه‌کلید، فضایی مطلوب را برای دیگر وسایل فراهم می‌کند. در هر صورت این سینی باید موس را در کنار صفحه کلید بگنجاند. این طبقه باید امکان تنظیم ارتفاع و شیب صفحه‌کلید را هم داشته باشد و نباید شما را از دیگر وسایل مورد نیاز مثل تلفن دور نگه دارد.

اگر قسمت صفحه کلید میز شما به طور کامل قابل تنظیم نیست، شاید بهتر باشد که ارتفاع صندلی و کامپیوتر خود را تنظیم کنید. شما همچنین می‌توانید از یک کوسن بر روی صندلی استفاده کنید تا در ارتفاع و حالتی مناسب قرار بگیرید. اگر پاهایتان آویزان می‌ماند، حتما از یک استراحت‌دهنده پا استفاده کنید.

poshte miz09

هر روز استراحت‌هایی کوتاه در بین ساعت‌های کاری خود داشته باشید تا از فشار عضلانی موجود بر روی بدن خود بکاهید. مطالعات نشان می‌دهد که نشستن دائم می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. بهتر است از پشت میز بلند شوید و چند دقیقه‌ای در اطراف قدم بزنید، بایستید و حرکات کششی انجام دهید. هرچیزی که بتواند روند یکنواخت نشستن شما در پشت میز را تغییر دهد برای سلامت بدن شما مفید است.

poshte miz10

دست‌های خود را با فشار دادن بالای انگشتان خود و حرکت‌های مقاومتی به سمت عقب، ورزش دهید. این حرکت را حداقل پانزده بار برای هر دست و شش‌بار در هر روز انجام دهید. این حرکت ساده می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات تونل کارپال انگشتان در آینده جلوگیری کند. حتی اگر در حال حاضر مشکلی ندارید، با چند تمرین و ورزش ساده می‌توانید از درد‌های بسیاری در آینده جلوگیری کنید.

 

همچنین ببینید

درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا

اگر دل درد و دل پیچه، نفخ شکم، اسهال و یبوست امان شما را بریده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*