چند وضعیت آسان روزانه

در یوگا وضعیتهایی هستند که اصطلاحاً آنها را پاوان‌موکت‌آسانا می‌نامند که از سه کلمه سانسکریت تشکیل شده است. «پاوان» به معنی باد یا هوا، «موکت» به معنی رهایی یا آزاد شدن و «آسانا» یعنی وضعیت.

 این وضعیتها فواید زیادی برای عضلات، مفاصل، بافتها و در حقیقت برای کل بدن دارند. این وضعیتها هم گرم کننده هستند و قبل از هر ورزشی می‌توان انجام داد و هم به صورت انفرادی فواید خود را دارا هستند.

اگر هر فرد روزانه و به طور مرتب وضعیتهایی از این دست را انجام دهد بدنی سالم خواهد داشت. با تغییر روش و سبک زندگی خود راه را برای سلامتی، زیبایی و حال بهتر باز کنید.

۱) در حالت نشسته یا ایستاده به آرامی و با دم و بازدم بدون اینکه گردن را به بالا یا پایین ببرید به راست، وسط و به چپ بچرخانید (دم بگیرید و با بازدم گردن را به راست بچرخانید و دیوار سمت راست را نگاه کنید. دم بگیرید به وسط برگردید و با بازدم بعدی به سمت چپ بچرخانید و با دم بعدی به وسط باز گردید). این وضعیت را سه بار در سمت راست و سه بار در سمت چپ انجام دهید.

۲) در حالت نشسته یا ایستاده به آرامی و با دم و بازدم گردن را به سمت عقب و جلو خم کنید (دم بگیرید و با بازدم گردن را به سمت جلو خم کنید تا چانه به سینه نزدیک شود و با دم به مرکز برگردید و گردن را با دم بعدی به سمت عقب خم کنید و با بازدم به مرکز برگردانید). اگر گردن درد دارید بدون فشار و مقدار کمتری گردن را حرکت دهید. این وضعیت را سه بار به سمت جلو و سه بار به سمت عقب انجام دهید.

۳) در حالت نشسته یا ایستاده به آرامی و با دم و بازدم شانه‌ها را به سمت بالا و پایین حرکت دهید (همراه با دم شانه‌ها به سمت بالا ببرید و با بازدم آنها را رها کنید). سه بار انجام شود.

۴) در حالت نشسته یا ایستاده به آرامی و با دم و بازدم دستها را بالا و پایین ببرید (همراه با دم دستها صاف و کشیده به سمت بالا و با بازدم راه رفته را برگردید) سه بار انجام دهید.

۵) در حالت نشسته یا ایستاده به آرامی و با دم و بازدم دستها را از طرفین به سمت بالا و به سمت جلو حرکت دهید (همراه با دم دستها را به سمت بالا در راستای شانه آورده و همراه بازدم دستها به سمت جلو در راستای شانه و مجددا دستها به طرفین باز همراه دم و همراه بازدم به سمت جلو (کف دستها به سمت زمین است)) سه بار انجام شود.

۶) در حالت نشسته یا ایستاده با دستهای کشیده به آرامی و با دم و بازدم در حالی که انگشتان دست به هم چسبیده است، مچ دستها را با دم به سمت بالا خم کنید و با بازدم به سمت پایین ببرید و سه بار در جهت بالا و سه بار در جهت پایین حرکت دهید.

۷) در حالت ایستاده به آرامی و همراه با دم روی سینه پا بلند شوید و همراه بازدم پاشنه‌ها را روی زمین بگذارید. در صورتی که تعادل ندارید می‌توانید دستها را روی دیوار و یا روی میز قرار دهید. پنج بار انجام دهید.

۸) در حالت ایستاده یا نشسته به آرامی و همراه با دم و بازدم پارچه و یا حوله‌ای را با انگشتان پا بگیرید و رها کنید (اگر می‌توانید کمی هم از زمین بلند کنید) پنج بار انجام دهید.

۹) روی زمین به پشت دراز بکشید، زانوها را خم و پاها را کاملا چسبیده به هم نگهدارید. دستها صاف دو طرف بدن و کف دستها رو به زمین باشد. گردن را بکشید و مطمئن شوید نه در جلو و نه در عقب چین خوردگی ندارد (هیچ فشاری به گردن نباید وارد شود). همراه با دم باسن را از زمین بلند کنید و همراه با بازدم باسن را روی زمین بگذارید (در صورتی که می‌توانید در حین پایین آوردن باسن طول ستون فقرات خود را دراز کنید). پنج بار انجام شود.

۱۰) روی زمین به پشت دراز بکشید. تمام بدن را در حالت راحت و آرام رها کنید. کف دستها رو به بالا و مانند کاسه و پاها به طرفین رها شده باشد. سعی کنید تمام عضلات بدون انقباض و گرفتگی باشد. چشم‌ها را ببندید و ذهن را آرام کنید. چند لحظه‌ای سعی کنید فقط به دم و بازدم خود توجه کنید. بعد از دقایقی به آرامی پای راست خود را خم کنید و به سمت راست بپیچید و بعد از چند ثانیه با چشم‌های بسته به آرامی بشینید. با چند دم و بازدم آرام چشم‌ها را باز کنید.

این ده وضعیت آسان و راحت کمتر از ده دقیقه در روز وقت شما را می‌گیرند ولی برای تمام روز حال شما را خوب نگه می‌دارند.

امیدوارم که از این وضعیتها استفاده کنید و از تمام فواید آنها بهره‌مند شوید.

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*