چرا تمرين روي عضلات پا و پايين تنه از اهميت ويژه اي برخوردار است

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این  است که اهمیت این عضلات فقط مربوط به ورزشکاران نمی‌شود و برای هر کسی ضرورت دارد که در ادامه به دلايل آن می‌پردازیم، اما اگر بنا به رشته ورزشي خود و يا هر دليل ديگري، تصور مي‌كنيد نياز به تقويت عضلات این ناحیه نداريد و فقط برای بالاتنه تلاش می‌کنید، به دلایل زیر باید تمرین‌های عضلات پا را در برنامه داشته باشید:

١) اگر تمرین‌های پای خود را حذف کنید، پس از مدتی تعادل میان بالاتنه و پایین تنه شما بهم خواهد خورد و بديهيست كه اين مساله روي ظاهر شما هم تاثير خواهد داشت.

۲) پاهای شما تکیه‌گاه محکمی در اجرای بسیاری از حرکات تمرینی بالاتنه هستند. بدون پاهای قوی از اجرای قوی در بسیاری از حرکات عاجز خواهید ماند.

۳) عضلات پا سهم بزرگی از کل عضلات بدن را شامل می‌شوند، در نتیجه انرژی بسیاری را تحت فعالیت مصرف می‌کنند. پس در چربی‌سوزي و تناسب اندام نقش بسیار موثری خواهند داشت. از طرفي در رشته هايي نظير بدنسازي، تمرین‌های اختصاصي پا مي‌تواند به رشد عضلات تمام بدن كمك كند.

٤) تمرین‌هایی نظير لانژ و اسکات به دليل ماهيت چند مفصلي بودن، تقریبا تمامی عضلات شما را درگیر خواهند کرد و فواید زیادی برای شما خواهد داشت.

٥) پاهای ضعیف در دوران میانسالی نمی‌توانند همراهان خوبی برای شما باشند! اگر می‌خواهید سالیان سال به راحتی و در سلامت قدم بزنید، باید حتماً پاهای خود را از همین حالا تمرین دهید. به عنوان مثال تقويت عضلات چهار سر ران می‌تواند فشار را از روی مفصل زانو کاهش دهد. بر خلاف باور عموم، حتی تمرین روی این عضلات (در صورت صلاحدید پزشک) می‌تواند برای اشخاصی که دچار دردهای مزمن و یا برخی مشکلات در ناحیه زانو هستند، بسیار مفید باشد.

٦) ریسک ابتلا به بسیاری از عارضه‌ها با تقویت عضلات پا کاهش چشمگیری می‌یابد. برای مثال در صورتی که عضلات ساق پای قوی‌ای داشته باشید، کمتر دچار «واریس سیاهرگ‌ها» خواهید شد، و می‌تواند عوارض ایستادن و یا نشستن طولانی مدت در این زمینه را کاهش دهد.

«همه رشته‌های ورزشی باید پاهاي خود را تقويت کنند، حتی شطرنج!»

این جمله که حتی شطرنج بازها هم به تقویت پاهای خود نیاز دارند شاید  شبیه شوخی باشد، اما اصلاً اینطور نیست!  نشستن های طولانی مدت می‌توانند سبب ابتلا به واریس سیاهرگ شوند و تنها چیزی که می‌تواند از این عارضه جلوگیری کند تقويت عضلات ساق پاست. در واقع كار روي اين عضلات و تقويت آنها در این زمینه کمک خواهد کرد.

اما موضوع اصلی بیشتر بر سر ورزش‌هایی مانند بدنسازی، شنا، فوتبال، کشتی، ورزش‌های رزمی و غیره است. ورزش‌هایی که بدون پاهای قدرتمند نمی‌توانید موفقیتی در آنها کسب کنید؛ آن هم اگر به‌خاطر ضعف در این عضلات صدمه نبینید و در تمام عمر از ادامه تمرین عاجز نمانید.

البته ناگفته نماند نوع تمرین‌ها برای هر رشته ورزشی، خاص آن رشته بوده و نمی‌توان برای ورزشکاران رشته‌های مختلف، یک برنامه عمومی تجویز کرد.

«تمرین‌های پا ضرورتی برای همه، نه فقط ورزشکاران!»

شما به عنوان یک کارمند، خانه‌دار، ورزشکار و هر شغل و شرایط زندگی‌ که دارید، به دلایلی که در این مقاله گفتیم، نیاز به تقویت عضلات پایین‌تنه خود دارید. چرا که پاهای شما پایه و ستون بدن شما هستند و به ویژه در سنین بالا، باید تکیه‌گاه و همراهان بی‌آزاری برای شما باشند. پس از اهمیت دادن به آن‌ها غافل نشوید. حتی اگر به باشگاه هم نمی‌توانید بروید، با برخی تمرین‌های پا در منزل نیز می‌توانید، پایین‌تنه خود را تقویت کنید.

منبع: کانال رسمی اطلاع رسانی ورزش یوگا تهران

بهمن ۱۳۹۹

همچنین ببینید

چیدمان سفره هفت سین

چند پیشنهاد برای هفت سین امسال گندم، برنج و سکه نشانه ثروت و مکنت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*