معرفی اجمالی آقای آیینگر و سبک یوگا ایشان

قبل از هر چیز بهتر است گزیده ای اجمالی را در مورد یوگا مرور کنیم.

یوگا یعنی اتحاد و همبستگی، این اتحاد و همبستگی بین جسم، ذهن و روح است. زمانی که شما مشغول انجام آساناهای یوگا هستید، در حقیقت از جسم، روح و ذهن‌تان هم زمان استفاده می‌کنید. ولی اینجا به یوگا از دید دیگری نگاه خواهیم کرد. اینکه یوگا از سبک‌های مختلفی تشکیل شده است اما همه این سبک‌ها از یک ریشه تغذیه می‌شوند. سه سبک اصلی وجود دارد که «شیواناندا»، ساتیاناندا» و «آیین‌گر» نامیده می‌شوند. سبک‌های بسیار دیگری نیز هست که بیشتر در غرب ایجاد شده‌اند. ولی تماماً ریشه در حدود ۵۰۰۰ آسانا یوگا دارد که در سراسر دنیا استفاده می‌شوند. سبک و سیاق آنها با هم متفاوت است ولی هدف را با هم دنبال می‌کنند. به عبارت دیگر راه رسیدن به هدف متفاوت است ولی هدف نهایی که اصطلاحاً سامادی می‌گویند همیشه یکی است. هیچ سبکی به سبک دیگر برتری ندارد، گاهی بسیار متفاوت هستند ولی افراد از همه سبک‌ها استفاده می‌کنند و لذت می‌برند. شاید بهتر باشد که بگوییم که در حقیقت شخص باید سبک خود را پیدا کند تا بتواند از آن بهترین بهره را ببرد. و این امر ممکن نیست مگر با شناخت سبک‌ها.

در اینجا از سبک آیین‌گر و بنیانگزار آن صحبت خواهیم کرد و به طور اجمالی آن را معرفی می‌کنیم.

بِلور کریشناماچار سوندارا راجا آیین‌گر متولد دسامبر ۱۹۱۸ در بِلور هند معروف به ب. ک. اس آیین‌گر مبتکر سبک آیین‌گر هستند. ایشان در یک خانواده فقیر و پر جمعیت به دنیا آمدند و در دوران کودکی بسیار نحیف و بیمار بودند. در نتیجه وقتی یوگا را در نوجوانی شروع کردند و با آن آشنا شدن توانایی انجام خیلی از وضعیت‌ها را نداشتند ولی با سختی و پشتکار زیاد تلاش می‌کردند. در مسیر رسیدن به کلاس یوگا در جاده هر وسیله‌ای که می‌توانست به ایشان کمک کند و به نظرشان می‌آمد، برای انجام آساناها استفاده می‌کردند. در هجده سالگی استاد ایشان «کریشناماچاریا» ایشان را به شهر پونا هند فرستاد تا آموزش یوگا را گسترش دهد. همانطور که گفته شده به دلیل استفاده از سنگ، درخت، سنگ، چوب و غیره برای انجام آساناها، ایشان به این نتیجه رسید که می‌توان از ابزار مختلف برای انجام یوگا استفاده کرد تا هر کسی، در هر سنی، و با هر شرایط جسمانی و روحی بتوانند توانایی انجام داشته باشد.

بنابراین آقای آیین‌گر ابزاری از جمله کمربند، طناب، هورس، بلوک، آجر و غیره را خلق کردند تا به افرادی که نیاز داشتند برای انجام آسانا کمک کند. اما نکته‌ای که باید گفته شود این است که بر خلاف نظر عده‌‌ای استفاده از ابزار ایجاد عادت نمی‌کند یا وابستگی ندارد بلکه به فرد این توانایی را می‌دهد تا بتواند درونی و عمیق بدن خودش را بشناسد و آگاهی لازم را برای انجام آسانا به دست بیاورد. پس فرد در زمان انجام یک آسانا با ابزار و یا بدون ابزار کاملا در بدن خود فرو می‌رود، به استخوان‌ها و عضلات توجه می‌کند بنابراین جسم، ذهن و روح فرد به همبستگی رسیده‌اند و این اتحاد فرد را از مسایل جانبی که می‌تواند درگیر آن باشد رها می‌کند.

آقای آیین‌گر در طول عمر پربار خود که تا آگوست ۲۰۱۴ (سن ۹۵ سالگی) بود در سراسر دنیا سفر کردند و یوگا را به افراد بسیاری آموزش دادند. همچنین کتاب‌های بسیاری را تالیف کردند که از جمله کتاب «پرتوی بر یوگا»، «پرتوی بر پرانایاما»، «درخت یوگا»، «هنر یوگا» و بسیاری کتاب دیگر که به زبان‌های زیادی در دنیا و از جمله فارسی ترجمه شده‌ است و در دسترس هستند. روحش شاد

و حالا چند آسانا به سبک آیین‌گر

آزاده تبریزیان – مربی یوگا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت درخت

انگلیسی: Tree pose سانسکریت: Vrksasana ترجمه: کلمه سانسکریت وریکش (Vrks) به معنی درخت است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*