سه تمرین یوگا که میتواند درد کمر شما را کاهش داده و یا از بین ببرد

همه ما مربیان یوگا قبل از اینکه کار خود را به عنوان مربی شروع کنیم درباره تفاوت‌های بین روش‌های اصلی یوگا تعلیم دیده‌ایم. در هر دوره تربیت مربی یوگا، باید ذکر شود که این تفاوت‌ها می‌تواند موجب بهبود عملکرد و یا آسیب کمر شود. کلمات یوگای درمانی، یوگای ترمیمی و یوگای متعادل، عناوینی هستند که به شاگردان شما این اطمینان را می‌دهند که سلامتی آنها برای شما مهم است.

چنانچه شاگردی دچار مشکلی در ناحیه کمر باشد، باید درجستجوی کلاس یوگای درمانی باشد که توسط یک مربی دلسوز و به آرامی آموزش داده شود. کسی که در ناحیه کمر مصدوم شده بازی وحشتناکی رابا یک «بمب ساعتی» شروع کرده، این بمب ساعتی تحت نظر فرمانده ایست که هیچگونه سر نخی در مورد اقدامات امنیتی و اصلاحات به وی نداده و تمایلی به کمک‌رسانی به او ندارد.

از بین بردن درد کمر یکی از دلایل عمده ایست که مردم به تمرین‌های هاتا یوگا روی می‌آورند. یوگا به حقیقت می‌تواند به عنوان یک ورزش درمانی برای از بین بردن تنش و استرس در عضلات ناحیه کمر به کار برده شود. انواع مختلف حرکات یوگا می‌توانند به کاهش یا مداوای درد کمر کمک کنند. فراگیران جدید لازم است قبل از تمرین حرکات یوگا، جستجوی مربی حرفه‌ای، انجام تحقیقات و مطالعات، و انجام حرکات گرم کننده مناسب، اقدام به انجام حرکات زیر نمایند.

ستو بانداساروانگاسانا

معمول‌ترین وضعیت یوگا (آسانا) برای آموزش حرکت شیب استخوان لگن (حرکت پل) است. بالا آوردن استخوان لگن بخش پائینی شکم را تقویت می‌کند و درنتیجه تنش از عضلات بالائی کمر برداشته می‌شود. به‌علاوه بالا آوردن استخوان لگن موجب تقویت منطقه میانی و پائینی کمر و همچنین محل اتصال لگن و قسمت تحتانی ستون فقرات می‌شود. این وضعیت یکی از وضعیت‌های بنیادین هاتایوگاست و برای کسانی که در ناحیه کمر به دلیل نشستن، راه رفتن و هر گونه نادرست قرار گرفتن کمر، دچار مشکل شدهاند مفید است.

برای شروع، فرد باید روی زمین دراز بکشد و زانوهایش را خم کند. سپس با بازدم به آرامی استخوان لگن را از زمین بلند کند. هنگام بلند کردن استخوان لگن لازم است بازدم انجام گیرد تا فشار ناشی از حرکت برداشته شود. هنگام انجام حرکت به فراگیر توصیه می‌شود از فشاری که بر مفصل باسن وارد می‌شود و هر درد ممکن ایجاد شده آگاه باشد و به آن توجه کند. این وضعیت باید به آرامی و با قرار دادن زانوها به فاصله عرض لگن از یکدیگر انجام شود.

اوتان آسانا

یکی دیگر از وضعیت‌های پر طرفدار یوگا جهت کاهش و مداوای درد کمر خم به جلوی ایستاده است. نکته مهم در این تمرین یوگای درمانی این است که باید از کشاله ران (باسن) خم شد. فرد باید دست‌ها را به آرامی بالا و به سوی آسمان برده و سپس به سمت جلو خم شود.

فرد باید اجازه دهد که نیروی جاذبه کارش را انجام داده و با احتیاط و بدون اینکه دردی ایجاد شود به سمت زمین خم شود. چنانچه عضلات پشت فراگیر انعطاف لازم برای انجام چنین حرکتی را ندارند، می‌تواند زانوهایش را کمی خم کند یا از بالشتک‌های یوگا کمک بگیرید.

تریکون آسانا

وضعیت مثلث نوع پیچیده‌تری از وضعیت‌های یوگاست که درمداوای درد کمر به شدت موثر است. این وضعیت شامل متمایل شدن به طرفین و سپس بالا بردن دست است. فراگیر می‌تواند از آجر یوگا برای ایجاد تعادل در دست دیگر استفاده کند. هنگام انجام این تمرین باید از کشاله ران خم شد. ذکر اثرات درمانی انواع مختلف تریکون اساناها برای ستون مهره ها، کمر، باسن، اعضای داخلی بدن و بهداشت روانی، خود کتابی جداگانه می‌طلبد. انواع مختلف روش‌ها، چرخش مثلث، تغییر در طرز آغاز حرکت، و تنوع در مثلث پهلو، خانواده بزرگی از تریکون اسانا را تشکیل می‌دهد.

در مجموع، این سه وضعیت بهترین وضعیت‌های یوگا هستند که می‌توان برای مداوای درد کمر از آنها استفاده کرد. البته هر فراگیری شخصی منحصر به فرد است و مشکلات ویژه خود را دارد. مشاوره با پزشک خانواده قبل از شروع تمرین‌های درمانی یوگا برای درد کمر توصیه می‌شود.

مربیان یوگا باید روشی جهت اطلاع از مشکلات کمر فراگیران دراختیار داشته باشند. هیچ فراگیری نباید بدون پر کردن فرم مشخصات (شامل مشکلات ذهنی، روحی و بدنی) در کلاس شرکت کند. فراگیر با پر کردن این فرم به خودش کمک می‌کند زیرا متوجه می‌شود که در انجام تمرین‌های یوگا خطرهائی نهفته است و با پر کردن این فرم مربی خود را از مشکلات سلامتی که دارد آگاه می‌سازد.

چنانچه فراگیر جدید از پرکردن و امضای فرم سر باز زند، اجازه شرکت در کلاس را ندهید.

یوگادارما: متوجه باشید همانطور که در متن گفته شد، «هر فراگیر شخصی منحصر به فرد است و مشکلات ویژه خود را دارد» و همچنین بیماری‌ها نیز با هم متفاوت هستند. انواع و اقسام کمردردها وجود دارد که مثلاً برای بعضی از آنها، وضعیت خم به جلو بسیار صدمه زننده است. پس در صورتی که مشکلاتی دارید، حتما قبل از انجام وضعیت‌های یوگا با پزشک و یا مربی کارآزموده یوگا مشورت کنید.

منبع: www.aurawellnesscenter.com

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*