سخنی در باب شفابخشی با یوگا

 یوگا چیست؟ ورزش است؟ تمرکز و آرام بخشی صرف است؟ چرا باید یوگا کرد؟ چه زمانی تصمیم می گیریم که یوگا برای زندگیمان لازم است؟ چقدر در مورد یوگا می دانیم؟ و هزاران پرسش دیگر که از ذهن خیلی ها می گذرد اما چند درصد تصمیم می گیرند که جواب این سوالها را با حضور در سالنهای یوگا واقعا بیابند؟

بله، لازم نیست که این سوالها را از مربی یا از کسی بپرسید یا در کتابها دنبالش بگردید،یوگا یک جریان حسی است که باید بر جان انسان بنشیند آنوقت در کوتاهترین فاصله جواب سوالها را می یابید.برای آن دسته  از کسانی می گویم که این تعریف از یوگا در ذهنشان است و مدام می پرسند که یوگا فقط آرام بخشی است یا ورزش نیست و برای جوانها خوب نیست ،دیگر وقتش شده که یه سر به سالنهای یوگا بزنید یا فقط در اینترنت ببینید که کمتر کسی می تواند آساناهای یوگا را که نیاز به قدرت بدنی خوب و انعطاف بالا دارد انجام دهد اما کسانی هستند که در اثر ممارست بعد از چند ماه علاوه بر اثرات ذهنی عالی دارای بدنی قوی و زیبا با انعطاف بالا میشوند.

مشغله زیاد است یا شاید این فکر که هنوز وقتش نشده یا هنوز آنقدر به هم نریختم که از یوگا کمک بخواهم  باعث شده که به سراغش نیایید اما فکر نمی کنید که وقتش شده این ورزش را که تا این حد یک انسان را متحول می کند وارد زندگی اتان کنید؟اکنون کلاسهای من پر شده از شاگردانی که می گویند دکتر یا روانشناسشان توصیه کرده که برای درمان و بهتر شدن یوگا کنند یا زندگی زناشویی اشان در حد فروپاشی بوده و می خواهند از یوگا آرامش و مدیریتزندگی را بیاموزند.البته هستند کسانی که به موقع تصمیم گرفته اند یوگا را وارد زندگی اشان کنند.

اما چرا یوگا از ورزشهای دیگر تا این حد متمایز است؟

با سالها انجام دادن ورزشهای دیگر مثل بدنسازی ، آمادگی جسمانی ، شنا و …که هنوز هم دوستشان دارم و انجام می دهم اما یوگا یک وجه تمایز منحصر به فرد دارد و این که دو جنبه دارد:

۱- جنبه جسمانی که علاوه بر تقویت ماهیچه ها و مفاصل انرژی های راکد شده در بدن را آزاد می کند تا خمودی و رخوت را از بین ببرد و از لحاظ جریان انرژی بدن را متعادل کند جنبه دوم

۲- جنبه ذهنی علاوه بر اینکه ذهن را از آشغالهای مزاحم خالی می کند تمرکزمان را به جای اینکه روی مسائل فرعی و غیر مهم زندگی باشد به بدنمان بر می گرداند .با درونمان ارتباط برقرار می کنیم تا بدانیم چه می خواهیم و در نهایت با یک حس آرامش و رضایت از سالن بیرون می رویم.

این است معجزه یوگا سلامتی، جریان انرژی و حیات، آرامش ذهن، تقویت ماهیچه ها و مفاصل، کنترل بر اعمال و رفتار خود و در نهایت یک انسان ساتویک و متعادل

نوشته : نگین نصیحتی

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*