آساناهای یوگا – تادآسانا

تادآسانا – کوه – ایستادن صحیح 

تادا Tada به معنای كوه و سما Sama به معنای راست، صاف و بی‌جنبش آمده است. از این رو تادآسانا به وضعیتی اشاره می‌كند كه در آن آدمی مانند كوه، محكم و راست می‌ایستد. تادآسانا یكی از وضعیت‌های اصلی ایستادن است.

تکنیک

۱٫ راست بایستید به گونه‌ای كه پاها در كنار هم قرار گیرند. پاشنه‌ها و انگشتان شست پاها را به همدیگر بچسبانید. سر استخوان‌های پنجه و انگشتان پاها را صاف روی زمین قرار بدهید.

۲٫ زانوها را سفت كنید و كاسه زانوها را بالا بكشید. باسن را به داخل برده و ماهیچه‌های پشت ران را بالا بكشید.

۳٫ شكم را به داخل و به سمت بالا بکشید؛ ستون فقرات را به حالت كشیده نگه دارید و گردن را راست كنید.

۴٫ وزن بدن را روی پاشنه‌های پا یا انگشتان پاها نیاندازید بلكه آن را به صورت یكسان روی پاشنه‌ها و انگشتان پاها پخش كنید. 

۵٫ وضعیت مطلوب تادآسانا آن است كه بازوها روی سر به حالت كشیده نگه داشته شود ولی برای سهولت در انجام دادن آسانا می‌توان آنها را در كنار ران‌ها نگه داشت. در این صورت بازوها موازی با بدن و انگشتان دست‌ها چسبیده به هم و رو به پایین قرار می‌گیرند. با ایستادن در تادآسانا و نگه داشتن كف دست‌ها در كنار ران‌ها به راحتی می‌توان هر كدام از وضعیت‌های ایستاده را انجام داد.

تاثیرات

افراد به روش درست ایستادن توجه نمی‌كنند. بعضی‌ها به گونه‌ای می‌ایستند كه وزن بدنشان تنها روی یك پا می‌افتاد و برخی طوری می‌ایستند كه یكی از پاها كاملا به یك جهت می‌چرخد. برخی دیگر تمام وزن خود را روی پاشنه‌ها یا لبه‌های درونی/ بیرونی پا می‌اندازند. اگر محل ساییدگی تخت كفش و پاشنه كفش را وارسی كنید متوجه این موضوع خواهید شد. به دلیل روش نادرست ایستادن و عدم توزیع یكسان وزن روی پاها بد شكلی‌های خاصی پدید می‌آید كه انعطاف‌پذیری ستون فقرات را بازداری می‌كند. حتی اگر پاها را به شكل ایستادن جدا از هم نگه دارید بهتر است كه پاشنه و انگشت شست پا را به موازات صفحه میانی median plain نگه دارید و آنها را كج نكنید. با این روش، باسن به داخل رفته و شكم در حفره خودش قرار می‌گیرد.  در این حال احساسی از سبكی در بدن ایجاد می‌شود و ذهن فعال می‌شود. اگر به گونه‌ای بایستیم كه وزن بدن روی پاشنه‌ها بیافتد احساس می‌كنیم كه مركز ثقل تغییر می‌كند؛ باسن شل می‌شود؛ شكم جلو می‌آید؛ بدن به عقب خم می‌شود و بر ستون فقرات فشار وارد می‌شود و در نتیجه آن به علت احساس خستگی ایجاد شده، ذهن كند می‌شود. بنابراین بایسته است تا بر هنر درست ایستادن تسلط یابیم.

منبع :رونوشت از کتاب چکیده  دانش یوگا

ترجمه علی رضا  اقدمی باهر

از کتاب light on yoga :b k s iyengar

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت درخت

انگلیسی: Tree pose سانسکریت: Vrksasana ترجمه: کلمه سانسکریت وریکش (Vrks) به معنی درخت است و …

یک دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید. بنده خیلی تصادفی به دنبال راهی برای کاهش درد لگنم که تو نت می گشتم ایمجی رو سرچ زدم که مرتبط با سایت شما بود. تا الان به پزشک مراجعه نکردم. میخواستم راهی پیدا کنم که این مشگلم حل شه. قضیه از این قرار بود که دو سال پیش حین خانه تکانی وسیله سنگینی رو کشیدم که درد شدید و خونریزی حتی تا یکماه داشتم. مدتی درازکش و در استراحت بود کمی بهبود پیدا کرد. اما هنوزم که هنوزه دردم خودشو مواقعی نشون میده. میخوام تمرینات یوگا رو انجام بدم. من حتی با توجه به مطلب بالایی که گذاشتین ایستادن و راه رفتنمم روی پاهام صحیح نیست. امیدوارم بتونم راهی برای دردم پیدا کنم. از شما ممنونم و اگر امکان داره مطالبی در خصوص تمرینات مربوط به قویتر شدن عضلات و یا حتی دیسکای غضروفی بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*