کاربرد یوگا در کنترل تغییرات خلقی

نویسنده: راشل هلمز
هرکس یوگا را تجربه کرده باشد تصدیق می نماید که یوگا به کاهش استرس و اضطراب، بهبود حس و حال عمومی، کاهش علائم افسردگی خفیف یا فصلی و حتی درمان اختلال استرسی پس از حادثه (PTSD) کمک می کند. اما مجبور نیستید حرف ما را در این ارتباط بپذیرید: جزوه سلامت روان هارواد که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، تمامی این آثار مثبت را به اضافه برخی فوائد دیگر تأیید می کند و بر فوائد یوگا برای افرادی که به اضطراب و افسردگی (یکی از عوامل اصلی تغییرات خلقی ناگهانی) مبتلا هستند تأکید می نماید.
استرس و اضطراب
کمتر چیزی مانند استرس بیش از حد می تواند فرد را از کوره به در برد. این امر خود می تواند به تغییرات خلقی زودهنگام و ابراز خشم ناگهانی منجر شود و به روابط شخصی، حرفه ای و خانوادگی فرد لطمه زند. در نتیجه، سلامت روانی او حتی در صورتی که پیش از این مبتلا به هیچ نوع اختلال استرسی یا اضطرابی نبوده باشد، بیش از پیش در معرض خطر قرار می گیرد. یوگا می تواند از استرس بیش از اندازه جلوگیری نماید و اضطراب را آرام سازد. درواقع، یوگا حتی می تواند با تعدیل پاسخ های فیزیولوژیک ناخوشایند بدن همچون افزایش فشار خون و ضربان قلب، کنار آمدن با شرایط استرس زا را تسهیل نماید.
افسردگی و اختلال عاطفی فصلی (SAD)
در عین حال که درمان تخصصی برای افسردگی پیشنهاد می شود، استفاده از یوگا به عنوان درمان مکمل در کنار درمان یا دارو که می تواند دقیقا همان چیزی باشد که پزشکان آن را برای "بهبود کیفیت زندگی و کنترل تغییرات خلقی و میزان انرژی" سفارش می دهند، بکار برده شود. طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ در آلمان انجام شد ، میزان افسردگی افراد تحت آزمایش در یک برنامه سه ماهه ی یوگا، بر اساس گزارش خود آنان، ۵۰ درصد کاهش یافته است . اضطراب آنان نیز کاهش پیدا کرد. برای افرادی که می خواهند به سرعت بهبود یابند، دیده شده است که حتی شرکت کردن در یک کلاس یوگا هم فوائدی در بر دارد. یوگا همچنین می تواند با متعادل نگه داشتن بدن، هماهنگ نگه داشتن آن با چرخه طبیعت و افزایش انرژی، از افسردگی در فصل زمستان جلوگیری کند.
اختلال استرسی پس از حادثه (PTSD)
نظر جدید و مرتبطی که می تواند برای مبتلایان به PTSD امیدبخش باشد این است که یوگا می تواند به تثبیت یک سیستم عصبی همواره هشیار، با حساسیت پاسخگویی ضعیف، کمک نماید. مرکز پزشکی نظامی والتر رید در حال حاضر از یوگا برای درمان و برگرداندن سربازان به شرایط مطلوب استفاده می کند. با وجود آنکه نتایج اولیه امیدبخش به نظر آمده اند، تنها زمان می تواند بگوید تا چه حد یوگا در درمان PTSD، شامل علائم تغییر خلق، زودرنجی، اضطراب و افسردگی که هریک تأثیر مخرب خود را بر افراد مبتلا برجای می گذارد، موثر است.
در مجموع، یوگا فوائد قابل توجهی برای افرادی که تغییرات ناگهانی خلقی و سایر علائم ناراحتی روانی را تجربه کرده اند، دارد. یوگا حتی در کوتاه مدت می تواند ابزاری بدون عوارض جانبی در اختیار مبتلایان قرار دهد تا به وسیله آن هیجانات و زندگی عاطفی خود را کنترل نمایند.
مترجم: طاهره کیائی
ویراستار:فروزنده شاملو
منبع: ۲۰۱۴ – Aura Wellness Center

موسسه یوگای علمی نوا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*