چند وضعیت مناسب برای بهبود علائم یائسگی

اوتان آسانا – وضعیت خم به جلو در حالت ایستاده

در وضعیت تادآسانا بایستید (با پاهای کنار هم بیاستید، افراد مبتدی می­توانند پاها را به اندازه عرض لگن باز نگهدارند)، دست­ها را به کمر بگذارید و با پشت صاف از کشانه ران­ها به جلو خم شوید.

به بدنتان احترام بگذارید و تا حدی انجام دهید که فشار و درد ایجاد نکنید. خیلی مهم است که تا جایی به جلو خم شوید که پشت بالاتنه صاف باشد. به محض احساس خمیدگی در پشت کمی به سمت بالا برگردید و در همان جا بمانید. در طول زمان می­توانید این خمش را بهتر و بیشتر کنید.

اوتکات آسانا – وضعیت صندلی

در وضعیت تادآسانا بایستید (با پاهای کنار هم بیاستید)، دست­ها صاف و کشیده به سمت بالا ببرید به طوری که انگشتان سقف را نگاه کنند، حتما دست­ها در کنار گوش­ها باشند. مطمئن شوید که لگن به سمت پایین است و دنبالچه زمین را نگاه می­کند، ناف به سمت داخل باشد. به آرامی زانوها را خم کنید و لگن را کمی به سمت عقب بکشید جوری که زانوهای خم شده از سر انگشتان پا جلوتر نباشند و ران­ها تقریباً به موازات زمین قرار بگیرد. مراقب باشید که  بالاتنه صاف و کشیده باشد.

اوپاویشتا کونآسانا – وضعیت خم به جلو نشسته با پاهای باز

در دانداسانا بشینید (نشسته روی زمین با پاهای کنار هم)، مطمئن باشید که روی استخوان­های لگن نشسته­اید. پاها را صاف و کشیده به طرفین باز کنید (به صورت یک هفت باز). به حد بدن خود احترام بگذارید و در حد توان پاها را از هم فاصله دهید. می­توانید دست­ها را به سمت بالا بکشید و بعد از کشاله ران به سمت جلو خم شوید و دست­ها را به صورت کشیده در جلوی خود قرار دهید. افراد مبتدی زیاد در وضعیت نمانند.

ویراسانا – وضعیت قهرمان نشسته

در دانداسانا بشینید (نشسته روی زمین با پاهای کنار هم)، به آرامی پاها را از زانو به طرف راست بدن خم کنید و به شکل دو زانو قرار بگیرید. زانوها و ران­ها را کنار هم قرار داده و ساق­ها را از هم دور کنید به شکلی که باسن بین ساق­­ها قرار گیرد. مطمئن باشید که انگشتان پا در راستای پاشنه و پاشنه در راستای ساق پا قرار گیرد. بالاتنه با پشت صاف و دست­ها را به سمت بالا بکشید به طوری که بازوها در کنار گوش­ها قرار گیرند. می­توانید هم­زمان که دست­ها را بالا می­برید باسن را از زمین بلند کنید و ران­ها را عمود به زمین بگیرید و هم­زمان که دست­ها پایین می­آیند، باسن را بین ساق­ها قرار دهید.

افرادی که زانو درد دارند به هیچ عنوان این وضعیت را انجام ندهند. افراد مبتدی می­توانند از ابزار استفاده کنند.

شاوا اوداراکارشان آسانا – وضعیت پیچ خوابیده ستون فقرات

در دانداسانا بشینید (نشسته روی زمین با پاهای کنار هم) و به آرامی به پشت روی زمین دراز بکشید. پاها کنار هم باشد. دست­ها را در راستای شانه به طرفین باز کنید و کف دست­ها رو به زمین باشد. مطمئن باشید که پس سر روی زمین است و گردن گود نشده است. پای راست را خم کرده و دست چپ را روی زانوی پای راست قرار دهید. سر را به سمت راست بگردانید و انگشتان دست راست را نگاه کنید و حالا با دست چپ زانو راست را به سمت چپ آورده و به زمین برسانید. لگن و بالاتنه نیز بلند می­شوند و به سمت چپ می­روند ولی کتف­ها را روی زمین نگه دارید.

شاواسانا – وضعیت نعش یا جسم بی­جان

اگر از حالت نشسته وارد حرکت می­شوید؛ در دانداسانا بشینید (نشسته روی زمین با پاهای کنار هم) و به آرامی به پشت روی زمین دراز بکشید. تمام بدن را روی زمین لخت کنید. می­توانید از پاها شروع کنید و عضو به عضو بالا و به طرف سر بیایید (به طور ذهنی) و هر عضو را رها کنید و به عضو بعدی بروید تا جایی که تمام بدن روی زمین رها و لخت باشد. به ذهن توجه کنید و سعی کنید افکار را به کناری بزنید و ذهن را در سکوت نگهدارید (ولی برای این کار با خود نجنگید). حال توجه خود را به دم و بازدم ببرید و چند لحظه در سکوت و آرامش قرار داشته باشید. بعد از دقایقی دوباره به بدن توجه کنید و به آرامی با تکان دادن انگشتان پاها و دست­ها بدن را از حالت لختی خارج کرده و به آرامی به سمت راست بچرخید و از وضعیت خارج شوید.

پیشنهاد یوگادارما به شما عزیزانی که تا الان یوگا انجام نداده­اید این است که حتما زیر نظر مربی یوگا تمرین­ها را انجام دهید تا خدایی نکرده آسیبی به شما وارد نشود. سلامتی پایه زندگی است.

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*