مواد غذایی موثر در کنترل احساسات ما

اغلب ما بعد از یک روز سخت و دشوار، یک وعده غذایی یا میان وعده‌ای را می‌خوریم که ما را آرام کند مانند: کلوچه، چیپس، بیسکویت و . . .

وقتی جشن می‌گیریم کیک می‌خوریم.

وقتی ناراحت می‌شویم و می‌خواهیم خبر بدی را که شنیده‌ایم به قول معروف راحت هضم کنیم، بستنی را ترجیح می‌دهیم.

خوب این چه اشکالی دارد؟

مشکلی که در این جا به وجود می‌آید این است که به همان سرعتی که مزه این خوراکی‌ها در دهان شما از بین می‌رود، اندازه دور کمرتان از بین نخواهد رفت، به ویژه اگر آنها مملو از قند و چربی نیز باشند (مانند کیک شکلاتی).

این گونه خوراکی‌ها موجب می‌شوند که سطح قند خون به سرعت بالا رود و برای جبران این حالت در بدن، انسولین به سرعت ترشح شده و در نتیجه قند خون خیلی سریع‌تر از آن پایین می‌آید، به همین دلیل است که وقتی شما غذایی را می‌خورید که شیرین است، بعد از مدت کوتاهی احساس گرسنگی بیشتری می‌کنید. در واقع شما در یک سیکل معیوب قرار می‌گیرید.

با این حال تحقیقات علمی نشان می‌دهد که شما می‌توانید وضع روحی – روانی خود را با غذاها بهبود ببخشید.

نکات زیر را زمانی که به  تجدید قوای ذهنی نیاز دارید، به کار ببندید:

غمگین هستید؟

غذاهایی را انتخاب نمایید که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین دی زیادی باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که اینها می‌توانند افسردگی را تخفیف دهند و موجب آرامش فرد شوند.

برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانید تخم بزرک (بذر کتان) و ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا را انتخاب نمایید. از منابع خوب ویتامین دی نیز می‌توان به زرده تخم‌مرغ اشاره کرد. البته نور خورشید نیز منبع خوبی از این ویتامین دی است.

استرس دارید؟

در جستجوی غذاهایی باشید که غنی از ویتامین‌های گروه ب باشند، تا تولید سرتونین در مغز شما افزایش یابد و در نتیجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شوید.

برای دریافت ویتامین ب۱۲، بشقاب خود را پر از ماهی قزل‌آلا و میگو کنید و یا این که یک کاسه بزرگ ماسه کم‌چرب میل نمایید.

در سختی هستید؟

یک راست سراغ غذاهایی که غنی از ویتامین سی هستند بروید. این ویتامین رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند. در واقع این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است. زغال‌اخته، کلم بروکلی، فلفل سبز، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی گزینه‌های خوبی برای این ویتامین هستند.

عصبانی هستید؟

این حالت خود را با پتاسیم از بین ببرید. پتاسیم، الکترولیتی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. موز، آواکادو، ذرت، سیب‌زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده معدنی هستند.

بی‌خوابی به سرتان زده است؟

برای یک خواب عمیق به سمت غذاهای غنی از منیزیم مانند نخود، عدس، جو دو سر، تخم کدو و اسفناج بروید.

این ماده معدنی به ارامش عضلات، رگ‌های خونی و لوله گوارش کمک می‌کند تا سطح ماده شیمیایی آرامشبخش یعنی همان سرتونین در شما افزایش یابد.

حالا با دقت پیشنهادات غذایی فوق را نگاه کنید و ببینید همه اینها علاوه بر این که نیازهای تغذیه‌ای شما را به خوبی برآورده می‌سازد، از افزایش وزن شما نیز جلوگیری می‌کنند.

همچنین ببینید

درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا

اگر دل درد و دل پیچه، نفخ شکم، اسهال و یبوست امان شما را بریده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*