تاثیر تغذیه بر حافظه

آیا واقعا نوع تغذیه می‌تواند بر قدرت حافظه تاثیرگذار باشد؟ محققان زیادی به این مساله اندیشیده‌اند. در حقیقت اطلاعات قابل توجهی وجود دارد که ارتباط بین نوع تغذیه و حافظه را مورد بررسی قرار داده‌اند.

نخست با غذاهای حاوی فیبر بالا شروع می‌کنیم. غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند به دلیل حجم‌دهنده بودن‌شان مفید شناخته شده‌اند زیرا این ترکیبات موجب پیش‌گیری از یبوست شده و جریان دفع مواد زاید را تسهیل کرده و از جذب مواد نامناسب جلوگیری می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کربوهیدرات‌هایی که دارای فیبر زیاد و قند کم هستند برای فعالیت‌های مغز مفیدترند. شاید به این علت که مواد غذایی پرفیبر مدت بیشتری در بدن می‌مانند و نمی‌گذارند که قند خون به شدت بالا برود.

 در تحقیق دیگری دیده شده است که کولین موجود در تخم‌مرغ می‌تواند در كاهش آلزايمر موثر باشد. همچنین میزان استیل کولین در افراد مبتلا به آلزایمر پایین‌تر است و بنابراین، مصرف تخم‌مرغ برای میانسالان توصیه می‌شود.

بهتر است مجددا به میزان میوه و سبزی تازه‌ای که روزانه می‌خورید، فکر کنید. جالب است بدانیم املاح و آنتی‌اکسیدان موجود در این مواد در اغلب رژیم‌های غذایی با فواید بسیار همراه هستند. تحقیقات روی حیوانات گوشت‌خوار که عمر کوتاهی دارند، نشان داده است که حتی در این حیوانات نیز با اضافه شدن میزان سبزی و صیفی تازه به رژیم غذایی‌شان بیشتر عمر می‌کنند و فعال‌ترند.

راجع به اسیدچرب امگا سه و خواص آن مطالب بسیار خوانده و شنیده‌اید. غذاهای حاوی این اسید چرب نیز بر حافظه اثرگذار است. تحقیقات زیادی در این زمینه در دست انجام است و محققان بر این باورند که این اسیدچرب می‌تواند از دمانس و از دست دادن حافظه پیشگیری کند. ماهی سالمون، تن، ساردین، آزاد و همچنین دانه‌های روغنی مثل کلزا یا کانولا و سویا سرشار از امگا سه هستند. از این رو، وارد کردن آنها به رژیم غذایی بسیار مفید است.

آخرین نکته درباره میزان آبی است که در روز می‌نوشید. می‌دانید که ۶۰ درصد وزن بدن ما را آب تشکیل داده و حدود ۷۵ درصد مغز از آب است بنابراین، نقش آب در سلامت ما بدیهی است. در ضمن، آشامیدن آب و نقش آن در حافظه احتیاج به تحقیق و بررسی ندارد چون کوچک‌ترین کم آبی در بدن به از دست دادن قدرت شناخت و درک منجر می‌شود.

یوگادارما: بهتر است که برای به دست آوردن یک مورد باعث ایجاد مشکلات در بدن نشویم. داشتن تعادل و دانستن طبع بدن باعث می‌شود که بدون وارد کردن زیان به سلامتی، میزان مناسب از هر ماده‌ای در بدن وجود داشته باشد.

همچنین ببینید

درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا

اگر دل درد و دل پیچه، نفخ شکم، اسهال و یبوست امان شما را بریده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*