برطرف کردن خستگی و بی حالی صبح

بهترین وقت انجام دادن ورزش‌های سبک مانند: پیاده روی، یوگا، ورزش سوئدی و مانند آنها، صبح ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از برخاستن از خواب است و اگر مایل باشید، می‌توانید جهت آمادگی بیشتر بدن، ده دقیقه درجا راه رفته یا در بیرون منزل قدم بزنید.

اگر صبح‌ها نسبت به انجام دادن تمرین‌های بدنی احساس  بی‌میلی می‌کنید، علت آن ممکن است یکی از عوامل زیر باشد که می‌توان آن را بررسی کرد تا در صورت امکان برطرف شود.

نداشتن خواب راحت و پیوسته و یا عادت به شب بیدار ماندن.

 تناول شام سنگین و یا برعکس بسیار تهی از مواد اصلی غذایی.

 عوامل روانی مانند عادات، تنبلی، ناامیدی و نداشتن انگیزه.

عامل اول را فقط با پیروی از برنامه زندگی سالم و داشتن آرامش ذهنی و عصبی که افکار و احساسات مثبت و روشن در رأس آن قرار دارد، می‌توان برطرف و یا به حداقل رساند.

برای کنترل عامل دوم باید دانست که صرف شام سنگین دستگاه گوارش را تا صبح به کار شدید وادار می‌سازد که آن نیز موجب خواب ناآرام و آشفته شده، معده و روده‌ها سبکی و آمادگی لازم را جهت تمرین‌های صبح ندارند. از طرفی شام خیلی سبک که فقط شامل مواد سبز و خام و یا اسیدی است، برای بعضی از طبایع مناسب نیست و موجب سبکی و گسستگی استراحت شبانه می‌شود. پس باید برنامه غذایی شب معتدل بوده، از افراط و تفریط به دور باشد.

عامل سوم یعنی عوامل روانی را می‌توان با تثبیت برنامه روزانه یوگا و برنامه‌های دیگر، به حداقل رساند. عامل چهارم از همه آنها متداول‌تر و برطرف کردن آن ساده‌تر است. جهت رسیدگی به آن می‌توانید از ده دقیقه پیش از آغاز تمرین‌ها، یک لیوان آب گرم را که با عسل شیرین شده باشد، جرعه جرعه بنوشید تا بر اثر جذب آنزیم‌ها و قند آن، حالت ضعف و افت فشارخون برطرف شود. اگر این شیوه موثر نبود، پیش از انجام دادن تمرین‌ها دوش گرمی بگیرید و ضمن شستشو، با لیفی زبر بدن خود را کاملاً ماساژ دهید و سپس با حوله کوچکی بدن را در حالت مالش، خشک کنید. پس از این نوع حمام جریان خون به سطح پوست آمده، میل به تحرک و تمرین‌های بدنی ایجاد می‌شود.

همان طور که قبلاً توضیح داده شد، انجام دادن تمرین‌ها در آغاز روز، دارای بازدهی بیشتری است. سعی کنید با به کارگیری شیوه‌های بالا، روز را همیشه با تمرین‌های بدنی و ذهنی یوگا که تن و روان را جهت یک روز فعالیت مفید آماده می‌کند، آغاز کنید.

نقل از کتاب تمرین‌های عملی یوگا

نوشته مسعود مهدوی پور

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*