پاهایتان سلامتی شما را فریاد می زنند

pa

پاهایتان سلامتی شما را فریاد می‌زنند

ناخن‌های بی‌رنگ پاها یا نشانه‌های عجیب می‌توانند بیانگر نوعی مشکل در بدن شما باشند. پاها فقط عضوی برای راه رفتن و سر پا نگه داشتن ما نیستند. آنها همانند تابلوی اعلانات نشان‌دهنده مشکلات داخلی بدن هستند. با آشنایی با انواع نشانه‌ها، می‌توانید بیماری‌های احتمالی بدن خود را تشخیص دهید و به پزشک مراجعه نمایید.

 

از بین رفتن موهای روی انگشتان پا

احتمال چه مشکلی وجود دارد: جریان خون ضعیف

فولیکول‌های مو خون کافی دریافت نمی‌کنند و بی‌فعالیت باقی می‌مانند و از بین می‌روند. این مشکل در پاهایی که همیشه سرد هستند بیشتر نمایان می‌شود و اصولاً براثر بیماری‌های خونی و تصلب سرخرگ صورت می‌گیرد که باعث کند شدن و ممانعت از افزایش جریان خون می‌شود. جریان خون ضعیف همچنین می‌تواند موجب مشکلات قلبی نیز بشود. پمپاژ ضعیف خون در قلب سبب مشکلات گردش خون در بدن می‌شوند.

 

انگشت های خمیده

احتمال چه مشکلی وجود دارد: مشکلات ریه، قلب یا روده و معده

افرادی که انگشتان پای آنها کج و فرم و شکل عجیبی دارند، اگر مشکلات مفصلی و استخوانی نداشته باشند، احتمالاً از مشکلات ریه، قلب یا روده و معده رنج می‌برند. فرقی هم نمی‌کند یک انگشت یا همه انگشتان آنها کج باشند. این وضعیت ممکن است نشانه مهمی از بیماری‌های ریه و حتی سرطان باشد. همچنین می‌تواند نمایشگر بیماری‌های معده یا ناراحتی‌های قلبی هم باشد.

 

پاهای همیشه داغ

احتمال چه مشکلی وجود دارد: بیماری عصب (کرختی)

احساس گرمای زیاد در پاها نشانه بیماری‌های عصبی است. بیماری‌های عصبی در نتیجه نقص در عملکرد عصب‌ها به‌وجود می‌آید و دلایل آن انواع دیابت، کمبود ویتامین و عوارض جانبی داروهای مختلف است. در وهله اول باید ریشه این بیماری را بیابید. اگر دلیلی برای آن پیدا نکردید، احتمالاً جزو بیماری‌های اعصاب است که دلایل نامعلومی دارند. درمان دردهای عصبی می‌تواند به کم شدن داغی کف پا کمک شایانی بکند.

 

بی‌حسی

احتمال چه مشکلی وجود دارد: دیابت

کم یا زیاد شدن حس اعضای بدن انسان‌ها دلیل عصبی دارد. اما در بسیاری موارد کرختی و بی‌حسی پای انسان در نتیجه ابتلا به دیابت صورت می‌گیرد. تجمع قند روی عصب‌ها باعث از بین رفتن کارایی عصب‌های بدن
می‌شود. افرادی که این مشکل را دارند، حتی اگر در کفش آنها سنگریزه هم باشد متوجه نخواهند شد. اگر این مشکل را دارید و آزمایش قند خون داده‌اید و مشکلی نداشته‌اید، ممکن است دچار لنگی پا باشید و عصب جایی که وزن شما روی پایتان می‌افتد، از بین رفته باشد. عصب‌هایی که به اطراف پا می‌روند، کشیده شده و باعث از بین رفتن حس عصبی در آن قسمت می‌شوند.

 

گرفتگی عضله

احتمال چه مشکلی وجود دارد‌: کم آبی یا پتاسیم پایین

کمبود آب بدن یا کم بودن پتاسیم در بدن می‌تواند موجب گرفتگی عضلات در پا شود. پیش از انجام فعالیت‌های سنگین حتماً موز بخورید و آب زیادی بنوشید. شب‌ها پیش از خواب حتماً پاهای خود را بکشید.

 

شکننده بودن ناخن‌های پا

احتمال چه مشکلی وجود دارد‌: کمبود ویتامین

کمبود ویتامین‌های A  و D، کلسیم و منیزیم و همچنین کمبود ویتامین D که با نور خورشید جذب بدن
می‌شود باعث شکننده شدن ناخن‌ها می‌شوند. در ضمن افرادی که کم کاری تیروئید دارند و یا مبتلا به بیماری‌های ریوی هستند بیشتر در معرض این معضل هستند و باید بیشتر از منابع ویتامین مخصوصاً ماهی استفاده کنند.

 

دردناک، ملتهب و قرمز بودن انگشت بزرگ پا

احتمال چه مشکلی وجود دارد: نقرس

نقرس بر اثر افزایش اسید اوریک در بدن ایجاد و باعث درد مفاصل می‌شود. این بیماری معمولاً در نتیجه رژیم غذایی نادرست و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز و پنیر به وجود می‌آید. وقتی انگشت بزرگ پا قرمز، ملتهب و دردناک می‌شود، به طوری که نمی‌توان حتی آن را لمس کرد، باید مراقب باشید که دچار نقرس نشده باشید. بیماران مبتلا به نقرس اصولاً اسید اوریک بسیار زیادی تولید می‌کنند و پزشکان برای کاهش درد انگشت پا، کورتیزون به انگشت پا تزریق می‌کنند در ضمن، این افراد باید غذاهای غیرمجاز همچون گوشت قرمز را حذف یا کم کنند و داروهای لازم را مصرف کنند.

 

چاله‌های روی ناخن پا

احتمال چه مشکلی وجود دارد: سوریاس

بعضی از مردم روی ناخن‌های دست یا پای خود چاله دارند، بیش از سه چهارم آنها سوریاس یا نوعی بیماری مفصلی دارند که به سوریاس مرتبط می‌شود و روی مفاصل تاثیر می‌گذارد. شاید ناخن‌ها ضخیم، زرد یا حتی قهوه‌ای باشند. این بیماری با دارو، تغییر رژیم وسبک زندگی قابل درمان است.

 

همچنین ببینید

توصيه به اهالی پياده‌روی

پياده‌روي در زندگي صنعتي اكنون يك ضرورت مهم به‌شمار مي‌آيد. اگر شما نيز پياده‌روي مي‌کنيد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*