هفت سین – بخش دوم 

نمادهای هفت سین

سیر: نماد اهورا مزدا است

سیر یکی دیگر از اجزای سفره هفت‌سین است. این گیاه از راسته مارچوبه‌سانان، از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان و سرده سیر است.

 سیر تصفیه‌کننده خون، درمان‌کننده بعضی از انواع سل ریوی، سپری مقابل تیفوئید، دیفتری، مسکن سیاه سرفه و خروسک، تسکین‌دهنده درد دندان، از بین برنده زگیل، درمان‌کننده سینوزیت و برطرف‌کننده نفخ، یبوست و درد معده است.

در تاریخچه آن چنین آمده است: خوفو دومین فرعون از دودمان چهارم فرعون‌های مصر باستان قدیمی‌ترین و بزرگترین هرم از مجموعه سه‌گانه اهرام مصر را که امروزه با نام هرم بزرگ جیزه یا هرم خوفو شناخته می‌شود، ساخته است. در واقع این هرم به عنوان مقبره‌ای برای فرعون خوفو و به دستور او طی مدت ۱۰ تا ۲۰ سال ساخته شده‌است.

به دستور خوفو یک پر سیر روی بلندترین هرم جیزه حکاکی شد. سنگ نوشته‌ای درباره  خواص طبی و درمانی سیر که روی یکی از سنگ‌های اهرام مصر حکاکی شده، نشان می‌دهد که مصریان هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می‌کردند یک پر سیر می‌خوراندند تا آنها در مقابل بیماری مصون بمانند و بتوانند با دل و جرأت بیشتری بنای عظیم و بلندی، چون اهرام ثلاثه مصر را بسازند.

هرودوت تاریخ‌نگار یونانی نوشته است نخستین شورش تاریخ بشر توسط کارگران معبد خوفو به دلیل قطع شدن جیره سیر آنها به وقوع پیوسته‌است.

سبزی یا سبزه: فرشته اردیبهشت و نماد آبهای پاک و بیکران است

سیب: فرشته زن، نماد باروری و پرستاری

سنجد: فرشته خورداد نماد دلبستگی است

یکی دیگر از اجزای سفره هفت‌سین با نام سنجد شناخته می‌شود. این محصول میوه گیاهی گلدار از رده دولپه‌ای‌ها، راسته گل سرخ‌سانان و تیره سنجدیان است.

سنجد برای تحکیم استخوان‌ها مفید است. این میوه علاوه بر جبران کمبود ویتامین c، ضد خونریزی، رفع کننده سموم معده و روده، بادشکن و مقوی قلب، ضد یرقان، درمانگر ورم کیسه صفرا، تب بُر و ضد بلغم است. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از متون ادبی از سنجد به عنوان نماد فرهیختگی و فرزانگی یاد شده است.

این میوه بر سر سفره هفت‌سین نماد سنجیده عمل کردن و نشانه گرایش به عقل است.

سرکه: فرشته امداد نماد جاودانگی است

سرکه یکی دیگر از اجزای سفره هفت‌سین است. این ماده یک محلول آبی از اسید استیک و مواد شیمیایی دیگر است. سرکه طبیعی ناظم متابولیسم (سوخت و ساز) بدن است.

این ماده بر سر سفره هفت‌سین نماد تسلیم و رضاست. در ادبیات و تمثیل ایرانی برای توصیف اضطراب، اشک و گریه از کلمه سرکه استفاده می‌شود.

سمنو: فرشته شهریور نماد خواربار است

سماک یا سماغ: فرشته بهمن نماد باران است

سماق نماد چیست؟

از اجزای دیگر سفره هفت‌سین می‌توان به سماق اشاره کرد. سماق درختچه‌ای است کوهستانی که میوه‌های خوشه‌ای دارد و میوه آن پس از کوبیده شدن به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

سماق یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. این چاشنی دوست‌داشتنی خاصیت ضد قارچی دارد و یک سلاح بسیار موثر علیه میکروبها به حساب می‌آید.

سماق به کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌کند و خواص ضد سرطانی دارد. مصرف این چاشنی از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

در اینجا بهتر است بدانید سماق در سفره هفت‌سین نماد صبر و بردباری و مظهر طلوع و آغاز دوباره است.

سکه در هفت سین مدرن نماد افزایش دارایی

سکه نیز سین مدرن سفره هفت سین است. سکه در سفره هفت‌سین نمادی از افزایش دارایی است.

و بعضی دیگر:

از اجزای دیگر سفره هفت‌سین می‌توان به قرآن کریم، آینه (نماد روشنایی)، ماهی (نماد زایش، تازگی، شادابی و تکاپو) و شمع (مظهر فروغ و روشنایی) اشاره کرد.

گفتنی است گروه‌های طرفدار محیط‌زیست و دوستدار حیوانات در سال‌های اخیر وجود ماهی در سفره هفت‌سین را به معنی کشتار سالانه میلیون‌ها قطعه ماهی و به تبع آن لطمه زدن به محیط زیست می‌دانند.

یکی دیگر از دلایل مخالفت آنها با وجود ماهی در سفره هفت‌سین بیماری‌زا بودن ماهی‌ها و احتمال انتقال بیماری‌های خطرناک مثل سالمونلا به انسان است.

آنها با این استدلال که در تابلو‌های نقاشان قاجار اثری از ماهی قرمز نیست، معتقدند سنت گذاشتن ماهی در سفره هفت‌سین، ایرانی نبوده و وارداتی است، اما برخی دیگر معتقدند مجسمه‌های ماهی قرمز به جای مانده از دوره هخامنشیان نشان از حضور دیرینه ماهی قرمز در  سفره هفت‌سین دارد. آنها می‌گویند یکی از برج‌های فلکی گاه شمار شمسی با نام برج حوت یا برج ماهی شناخته شده و ماهی قرمز نشانه‌ای از برج حوت است و در آثار به جای مانده از دوره ساسانیان دیده می‌شود.

به اعتقاد افرادی که باور دارند وجود ماهی قرمز در سفره هفت‌سین تاریخچه قابل توجهی دارد، ایرانیان در گذشته ماهی قرمز را بر سر سفره هفت سین می‌گذاشتند تا سال از برج حوت به برح حمل (اولین برج فلکی گاه شماری شمسی با نماد قوچ یا بره) تغییر کند.

منبع: گروه سیمرغ

یوگادارما: لطفا توجه داشته باشید که در مورد گذشته که صحبت می‌شود، ممکن است با تناقض‌هایی مواجه شویم ولی به هر حال برای جمع‌آوری مطالب بالا تحقیق و بررسی شده است. 

همچنین ببینید

چیدمان سفره هفت سین

چند پیشنهاد برای هفت سین امسال گندم، برنج و سکه نشانه ثروت و مکنت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*