درمان اضطراب و سلامت روان با یوگا

ایران مطلب : اضطراب یک احساس طبیعی انسان است که هر کس در زمانی آن را تجربه میکند. زمانی که با یک مشکل در محل کار مواجه می شوند بسیاری از مردم احساس اضطراب میکنند، و یا عصبی می شوند، قبل از انجام یک آزمون، و یا یک تصمیم مهم. احساس اضطراب به هنگام مواجهه با یک موقعیت چالش برانگیز، مانند یک مصاحبه شغلی، یک آزمون سخت، طبیعی است. اما اگر نگرانی و ترس زمانی که با زندگی روزانه تداخل ایجاد کند، یک اختلال اضطرابی است.

اختلال اضطراب بیماری‌های روانی جدی است. برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، نگرانی و ترس مداوم و طاقت‌فرسا می‌باشد، و می‌تواند فلج کننده باشد.

روان‌پزشکی و روان‌شناسی راه‌های بسیاری برای درمان اضطراب پیشنهاد می‌دهند اما مؤثرترین درمان‌ها اغلب ترکیبی از درمان دارویی، روان‌درمانی و درمان‌های جایگزین متناسب با وضعیت بیمار است. بعضی از افراد درمان‌های غیردارویی را به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند. به این منظور درمان‌های مکمل و جایگزین را با تفصیل بیشتری در زیر توضیح می‌دهیم:

یوگا :

تنوع بسیار زیادی در روش‌های انجام یوگا وجود دارد: بعضی از انواع آنها ممکن است شدید و سخت باشند در حالی که بعضی دیگر آرام و سبک هستند. رایج‌ترین نوع آن در ایالات متحد، یوگای «هاتا» است، که از این بخش‌ها تشکیل شده است: آسانا (حالات مختلف بدنی)، کنترل تنفس که همراه با این حرکات بدنی انجام می‌شوند، و فواصل زمانی برای مراقبه و تمدد اعصاب.

استرس در زمان برانگیختگی ذهنی و بدنی سبب ایجاد اضطراب می‌شود که افزایش ضربان قلب، افزایش تنفس، افزایش فشار خون را در پی دارد؛ اما آرامش، کنترل تنفس، در ترکیب با رفع تنش عضلانی و آرامش ذهن از ویژگی‌های یوگا است که می‌تواند روند واکنش ناخواسته به استرس (اضطراب) را معکوس کند.

اثر تمرین یوگا برای درمان اضطراب- مانند ورزش – به طور روزافزونی بوسیله تحقیقات پزشکی تایید می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که دو بار در هفته و به مدت سه ماه تمرینات یوگا را انجام دادند، ۳۰ درصد کاهش اضطراب و ۵۰ درصد کاهش افسردگی داشتند. در همان مطالعه، محققان ۱۱۳ بیمار یک بیمارستان روانی را مورد نظر قرادادند. پس از فقط یک جلسه تمرین یوگا، بیماران اضطراب، عصبانیت، خستگی و تنش کمتری احساس کردند.

مراقبه (مدیتیشن):

مراقبه خواه به دلایل آیینی یا به منظور فواید پزشکی انجام شود، سبب هوشیاری و آگاهی از ذهن است که بواسطه‌ی تنفس، تمرکز، ذکر گفتن، کنترل تفکرات یا جهت دادن به فعالیت‌های فکری صورت می‌پذیرد. مراقبه می‌تواند پاسخ‌های غریزی جنگ و گریز به استرس را که سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک می‌کند یا باعث افزایش ضربان قلب و تنگی عروق می‌شوند، آرام کند. مزیت این روش، مانند یوگا، نداشتن هیچگونه عوارض جانبی است که اغلب در درمان‌های دارویی دیده می‌شود. برآورد می‌شود که حدود ۲۰ میلیون آمریکایی هرساله از مدتیشن کمک می‌گیرند. بهترین شرایط مراقبه، محیطی آرام و وضعیت بدنی راحت (خوابیده، نشسته یا ایستاده) است. ممکن است در حال مراقبه بر یک کلمه، شیء یا مفهوم تمرکز کنید و عضلات را رها و تنفس را منظم کنید.

گیاه کاوا :

این گیاه بومی جزایر اقیانوس آرام جنوبی است. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که این گیاه برای درمان اضطراب و افسردگی مفید است. در بازار به شکل قرص و مکمل موجود است.

طب سوزنی :

در طب چینی با استفاده از قراردادن سوزن‌های بسیار ظریف در قسمت‌های خاصی از بدن، جریان انرژی در بدن دستکاری می‌شود و به این تریب اختلالات اضطرابی درمان می‌شود.

منبع: hidoctor.ir

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*