با هندوانه زندگی کنید!

اكثر ما هندوانه را خيلي دوست داريم اما خريدن آن خيلي سخت به‌نظر مي‌رسد. خيلي از ما شنيده‌ايم كه مي‌گويند هندوانه خوب بايد صداي طبل بدهد ولي با اين شرايط خريدن هندوانه خيلي سخت است، راه‌هاي ساده‌تري هم وجود دارد. هندوانه را بشناسیم.

  هندوانه چه ويتامين‌هايي دارد؟

اگر شما هم از طرفداران هندوانه هستيد مي‌توانيد خوشحال باشيد چون يكي از مغذي‌ترين و مفيدترين ميوه‌ها را دوست داريد. هندوانه منبع غني از ويتامين C است و به غير از آن نياز بدن را به ويتامين A و B6 به‌خوبي تامين مي‌كند. علاوه بر همه اينها هندوانه سرشار از تيامين و مواد معدني از جمله پتاسيم و منيزيم است و مقادير زيادي هم كاروتينوئيد، لوتئين و بتاكاروتن دارد. راستي يادتان باشد از تخمه هندوانه غافل نشويد؛ تخمه هندوانه هم مواد مغذي زيادي دارد. تخمه هندوانه منبع خوبي براي تامين پروتئين و چربي‌‌هاي غيرمضر است. تخمه هندوانه ۳۵درصد پروتئين، ۵۰درصد چربي و ۵درصد فيبر و مقاديري هم منيزيم، كلسيم، پتاسيم، آهن و فسفر دارد.

  نگهداري، سخت‌تر از خريد است

اكثر ما هندوانه را خيلي دوست داريم اما خريدن آن خيلي سخت به‌نظر مي‌رسد. خيلي از ما شنيده‌ايم كه مي‌گويند هندوانه خوب بايد صداي طبل بدهد ولي با اين شرايط خريدن هندوانه خيلي سخت است، راه‌هاي ساده‌تري هم وجود دارد. هندوانه خوب را مي‌توان از وزن آن شناخت. هندوانه خوب نسبت به اندازه آن سنگين است. پوست هندوانه هم در خريد كمك بزرگي براي ماست. پوست هندوانه شيرين صاف و بدون چين و چروك است. رنگ پوست هندوانه هم نه خيلي شفاف است و نه خيلي كدر.

گاهي هم پيش مي‌آيد كه در رستوران يا يك كافه فقط بخواهيم يك ‌قاچ هندوانه بخريم. در اين شرايط ديگر خريد هندوانه اصلا سخت نيست. همه ما هندوانه را هرچه سرخ‌تر باشد بيشتر دوست داريم. هندوانه سرخ شيرين‌تر است. بهتر است كه هندوانه رگه‌هاي سفيد نداشته باشد. اگر هم هندوانه هسته داشت، هسته‌ها هر چه تيره‌تر باشند، نشانه‌اي از اين است كه هندوانه شيرين‌تر است.

از خريد هندوانه مهم‌تر، نگهداري از آن است. هندوانه را بايد بعد از برش در يخچال نگه داشت تا تازه بماند و طعم آن از بين نرود. اگر نمي‌توانيم هندوانه را همان‌قدر بزرگ در يخچال جاي دهيم مي‌توانيم آن‌ را به قطعات كوچك‌تر ببريم اما بهتر است آن‌ را خيلي كوچك نكنيم. قطعه‌ها هر چه بزرگ‌تر باشند بهتر است. تكه‌هاي هندوانه را بايد با محافظ غذا بپوشانيم تا نه آب آن خشك شود و نه اين‌كه بوي غذا‌هاي درون يخچال را بگيرد.

  هندوانه از كجا آمده؟

مصري‌ها زودتر از همه به اين ميوه خوشمزه رسيدند و احتمالا گرمي بيش از حد هوا، كم آبي و آب و هواي گرم و خشك خيلي هم در اين كشف بي‌تاثير نبوده‌اند. هندوانه خيلي زود عطش را برطرف مي‌كند و احساس تشنگي را در ما از بين مي‌برد. از آنجايي كه حدود ۹۲درصد هندوانه از آب است، احتمالا در زمان‌هاي دور مصري‌ها بيشتر از آب از اين ميوه براي رفع تشنگي خود استفاده مي‌كردند.

    چگونه متنوع هندوانه  بخوريد!

برخي از ما به حدي هندوانه دوست داريم كه در هر شرايطي خوردن آن براي‌مان لذت‌بخش است اما عد‌ه‌اي هم هستند كه تنوع را بيشتر مي‌پسندند، حتي در خوردن هندوانه!

  •  تا به حال چيزي در مورد سوپ هندوانه شنيده‌ايد؟ تهيه آن خيلي سخت نيست، كافي است تكه‌هاي هندوانه، طالبي و كيوي را با هم مخلوط و سپس به آن‌ها ماست اضافه كنيد.
  •  حتما تخمه هندوانه را از ياد نبرده‌ايد. تخمه هندوانه بيشتر در كشور‌هاي آسيايي طرفدار دارد. معمولا تخمه‌ها را قبل از مصرف تفت مي‌دهند تا طعم آن بهتر شود.
  •  باورتان نمي‌شود اگر بدانيد حتي پوست هندوانه هم خوردني است. مي‌توان با استفاده از چاشني‌ها پوست هندوانه را طعم‌دار كرد و آن ‌را باب طبع‌هاي شيرين و ترش به هر ۲ صورت مربا يا ترشي مصرف كرد.
  •  با سالاد هندوانه چطوريد؟ كافي است هندوانه را با پياز قرمز خلال شده، نمك و فلفل سياه مخلوط كنيد و طعم يك سالاد تابستاني جديد را بچشيد.
  •  آب هندوانه را از قلم نيندازيد! آب هندوانه خنك در روز‌هاي گرم تابستان براي رفع عطش عالي است. تهيه آن هم بسيار ساده است؛ كافي است تكه‌هاي هندوانه را در مخلوط‌كن بريزيد و چند تكه يخ هم به آن اضافه كنيد. در انتها آب هندوانه را از درون صافي رد كنيد تا هسته‌هاي آن جدا شوند. كسي هست كه اين نوشيدني لذت‌بخش را دوست نداشته باشد؟!

انرژي خود را با هندوانه تامين كنيد

از اين به بعد به جاي نوشيدن نوشيدني‌هاي انرژي‌زا هندوانه بخوريد. هندوانه سرشار از ويتامين‌هاي گروه B است كه توليدكنندگان انرژي بدن هستند. تازه با خوردن هندوانه ديگر لازم نيست نگران ضرر‌هاي نوشيدني‌هاي انرژي‌زا باشيد. بهترين حسن خوردن هندوانه به جاي اين نوشيدني‌ها اين است كه كافئين ندارد و به جاي كاهش آب بدن و ايجاد تشنگي، عطش را به سرعت رفع مي‌كند.

  •   هندوانه بخوريد تا پير نشويد؛ خوردن هندوانه يكي از بهترين و آسان‌ترين راه‌هاي جلوگيري از پيري است. هندوانه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست كه پوست ما را شاداب و جوان نگه مي‌دارند و از آن مهم‌تر هندوانه از كاهش ديد ناشي از افزايش سن جلوگيري مي‌كند. اينطور كه به‌نظر مي‌رسد خوردن هندوانه در تقويت بينايي حتي از هويج هم موثرتر است.
  •   با هندوانه ديگر از خطر ابتلا به سرطان نترسيد؛ كافي است در برنامه غذايي روزانه خود اندكي بيشتر به هندوانه توجه كنيد تا خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها حتي از نزديكي شما رد هم نشود. يكي از مهم‌ترين مواد مغذي موجود در هندوانه آنتي‌اكسيدان‌ها هستند و در مبارزه با سرطان‌ها هم همين آنتي‌اكسيدان‌ها هستند كه راديكال‌هاي آزاد سرطان‌زا را از بين مي‌برند.
  •   بيماري‌هاي قلبي؟! حتي فكرش را هم نكنيد يكي ديگر از انواع آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در هندوانه ليكوپن نام دارد. مسئوليت اين آنتي‌اكسيدان محافظت از ما در برابر خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي است. علاوه بر بيماري‌هاي قلبي اين آنتي‌اكسيدان خطر ابتلا به سرطان پروستات را به‌شدت كاهش مي‌دهد.
  •   معمولا عصبي هستيد؟ هندوانه بخوريد و به همه چيز با آرامش بينديشيد. همانطور كه قبلا هم گفتيم يكي از ويتامين‌هاي اصلي موجود در هندوانه ويتامين B6 است و اگر قصد داريد يك برنامه غذايي سالم و مقوي براي خود و خانواده‌تان تنظيم كنيد نبايد اين ويتامين را از ياد ببريد. يكي از مهم‌ترين عملكرد‌هاي ويتامين B6در بدن افزايش مواد شيميايي موجود در مغز است كه حس عصبانيت و ناراحتي و در مقابل آن‌ها آرامش فردي را كنترل مي‌كند. پس اندكي هندوانه بخوريد و نگران شلوغي‌ها و مشغله‌هاي دنياي اطراف خود نباشيد.

منبع: مجله اینترنتی برترین ها

یوگادارما: اعتدال در مصرف هرگز فراموش نشود.

همچنین ببینید

درباره میوه‌ها بیشتر بدانیم – بخش دوم

قند میوه خوب است یا بد؟ بیشتر حجم میوه‌هایی که خورده می‌شود را آب تشکیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*