درمان بی‌خوابی با وضعیت‌های یوگا

انجام مرتب یوگا فواید زیادی را برای سلامت بدن دارد که برخی از آنها عبارتند از:

داشتن عضلات قوی، بهبود حالت قرارگیری، حفاظت از ستون فقرات، مفصل‌ها و غضروف، سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی و غدد تعادل و انعطاف بهتر

اینها تنها چند اثر مثبت یوگا هستند. با انجام بوگا نه تنها به سلامت جسم کمک می‌کنید، بلکه حس و حال بهتری نیز خواهید داشت.

تاثیر یوگا در کاهش و درمان اضطراب، افسردگی، استرس و ضعف عمومی به اثبات رسیده است.

وقتی ذهن آرام بگیرد تازه می‌توان خواب عمیقی را تجربه کرد. اگر هنگام خواب از این پهلو به آن پهلو می‌شوید و خواب به چشم‌تان نمی‌آید، می‌توانید قبل از رفتن به رختخواب چند وضعیت ساده‌ی یوگا را انجام دهید و این مشکل را حل کنید.

یادگیری وضعیت‌های یوگا بسیار راحت است و انجام همگی آنها بیش از چند دقیقه از وقت شما را نمی‌گیرد.

با انجام این وضعیت‌های یوگا ذهن شما متمرکز و آرام می‌شود و جسم شما از تنش جدا شده و آماده‌ی خواب می‌شود.

این وضعیت‌های یوگا را به آرامی و نرمی انجام دهید و در هر وضعیت چند ثانیه بمانید. اگر دوست داشتید، می‌توانید هر وضعیت را دو یا سه بار هم تکرار کنید.

چند وضعیت مناسب برای بی‌خوابی

وضعیت کودک

در این وضعیت از یوگا باید زانو بزنید و روی پاهای خود بنشینید. انگشت‌های شست پا را کنار هم قرار دهید، اما زانوها را از هم باز کنید.

به طرف جلو خم شوید تا جایی که پیشانی به زمین بچسبد. دست‌ها را به سمت جلو سر دهید تا صاف شوند و کف دست و ساعد‌ها روی زمین قرار بگیرند. در حین ماندن در وضعیت آرام نفس بکشید.

درست نفس کشیدن از اصول اولیه در ورزش یوگا است.

وضعیت سگ سر پایین

به صورت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید.

در این وضعیت یوگا کف دست‌ها را جلوی شانه‌ها قرار دهید و انگشت‌ها را از هم باز کنید. در حالی که عمل دم را انجام می‌دهید زانوها را از زمین بلند کنید تا باسن رو به سقف قرار گیرد.

کشش را در دست‌ها و پاها احساس کنید و راحت نفس بکشید.

وضعیت سگ سر بالا

روی شکم دراز بکشید، دست‌های خود را کنار برجستگی‌های سینه قرار دهید و انگشت‌ها را از هم باز کنید.

در حالی که عمل دم را انجام می‌دهید سر، سینه و شکم را از زمین جدا کنید طوری که استخوان لگن قدری از زمین فاصله بگیرد.گردن را به سمت عقب خم کنید و نگاه‌تان را به سمت بالا ببرید.

پیچش ستون فقرات در حالت خوابیده

برای این وضعیت یوگا در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید به آرامی زانو‌ها را بالا و به سمت سینه بیاورید.

پاها را چسبیده به هم نگه دارید. بازوها را کاملا به طرفین و در راستای شانه‌ها باز کنید. به آرامی زانوهای خم شده‌ی خود را به سمت چپ و زمین ببرید. زانو‌ها باید در راستای لگن قرار بگیرد.

سر خود را کمی به راست بچرخانید و چند ثانیه در این حالت استراحت کنید.

به نقطه‌ی شروع باز گردید و همین کار را در سمت دیگر انجام دهید.

وضعیت سر به زانو

روی زمین بنشینید و پای خود را به سمت جلو دراز کنید.

پای راست خود را خم کنید و به سمت راست باز کنید، طوری که کف پا کنار بخش داخلی ران چپ قرار بگیرد. به طرف جلو خم شوید و کف پای چپ را که دراز کرده‌اید با هر دو دست بگیرید و در این حالت سر، سینه و شکم را به طور مستقیم در بالای ران و ساق پای چپ قرار دهید.

اگر نمی‌توانید در این وضعیت از یوگا دست‌های خود را به کف پا برسانید نیاز نیست به خودتان فشار بیاورید. تا هر جا که می‌توانید خم شوید.

چند ثانیه در این وضعیت بمانید و بعد همین کار را با پای راست انجام دهید.

وضعیت پروانه

روی زمین بنشینید و پاهای خود را مستقیم به جلو دراز کنید. سپس پاها را خم کرده و زانو‌ها را از هم دور و به زمین نزدیک کنید، طوری که کف پاها به هم بچسبند. پاشنه پاها را تا جایی که فشار نیاید به سمت لگن نزدیک کنید.

انگشت‌های پاها را با دو دست بگیرید و پشت خود را صاف کنید.

باز کردن پاها در حالت نشسته

روی زمین بنشینید و پاهای خود را تا جایی که به آنها فشار نیاید باز کنید. به جلو متمایل شوید و در این حین انگشت‌های خود را روی ران‌ها سر دهید. کشش را آنقدر زیاد نکنید که متحمل فشار شوید همین که قدری احساس کشش کنید کافی است.

در این وضعیت یوگا اگر با قرار دادن دست‌ها روی ران‌ها احساس می‌کنید نمی‌توانید تعادل خود را حفظ کنید، می‌توانید آن‌‌ها را جلوی خود روی زمین بگذارید.

وضعیت خم به جلو

سر پا بایستید و بین پاها به اندازه عرض لگن فاصله بگذارید. در حالی که عمل بازدم را انجام می‌دهید به طرف جلو خم شوید و دست‌های خود را به کف زمین برسانید.

بدون اینکه زانوها را قفل کنید یا فشار به گردن بیاورید، سر خود را تا جایی که امکان دارد به زانو‌ها نزدیک کنید. اگر می‌توانید، پشت قوزک‌های پا‌ها را با دو دست خود بگیرید.

اگر نمی‌توانید این کار را بکنید به خود فشار نیاورید و در حالی که به جلو خم شده‌اید بدن را شل کنید.

وضعیت پل

به پشت دراز بکشید. دست‌های خود را در راستای بدن در کنار خود قرار داده و پاهای خود را دراز کنید.

زانو‌ی خود را خم کنید تا کف پاها به طور کامل روی زمین و زانو‌ها در راستای لگن قرار بگیرند. در این وضعیت یوگا همان طور که بدن را به سمت بالا می‌برید، کف دست‌ها را به زمین فشار دهید. در حالی که سینه تا لگن را بالا و در راستای هم نگه داشته‌اید، شانه‌ها را رول کرده و انگشتان‌ دو دست را کنار هم بیاورید و در هم قفل کنید. قسمت بالا تنه را بیش از حد بالا نیاورید یا کمر را قوس نکنید.

وضعیت جسد

به پشت دراز بکشید، پاها را کمی از هم باز کنید و پاشنه‌ها را روی زمین قرار دهید. دست‌ها و بازو را خیلی راحت روی زمین قرار دهید طوری که کف دست‌ها رو به بالا باشد.

بدن را شل کنید و به مدت یک دقیقه به آرامی نفس‌های عمیق بکشید.

ترجمه : محسن رفیعی

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*