بعضی از خوراکی‌های ناسازگار

بسیاری از خوراکی ها، میوه ها و فرآورده های لبنی را می توان با یکدیگر مصرف کرد و از خواص و مواد زنده آنها بهره مند شد، ولی برخی از میوه ها و لبنیات با مواد دیگر جداً ناسازگار هستند و مصرف مکرر آنها سبب آسیب هایی به معده و سیستم گوارش می‌شود.

انگور میوه ای است که از لحاظ قند، ویتامین، چربی های محلول و اسیدهای آمینه ی قابل تبدیل به پروتئین، غنی و سرشار است، ولی باید بدانیم که مصرف انگور با تمام مغزهای چرب مانند گردو، بادام، پسته، فندق، کنجد و لبنیات ناسازگار بوده و اگر با هم خورده شوند، موجب فشار بیش از حد به کبد می شوند. همینطور انگور با غذاهای چرب و پروتئینی و حبوبات نیز ناسازگار است. در میان میوه ها، انگور را هرگز نباید با سیب و هندوانه تناول کرد زیرا مخلوط آنها در معده های حساس باعث درد و تورم می شود.

هندوانه نیز مانند انگور نباید با مواد لبنی، حبوبات و مغزهای چرب و غذاهای نامبرده مصرف شود.

شیر با غلات (گندم- جو- برنج) و میوه های شیرین سازگار است و چند هزار سال است که انسان ترکیب این دو* را به عنوان غذای مناسبی شناخته است. شیر با هر نوع میوه و سبزی که اسیدی و ترش مزه باشد، ناسازگار است مانند مرکبات، انار، آلو، کیوی و ماست یک فراورده تخمیر شده لبنی است و هرگز نباید در مصرف آن افراط کرد، زیرا باعث تنبل شدن روده ها و سنگینی دستگاه گوارش می شود. ماست با تمام غذاهای ترش و اسیدی مانند آب لیمو، سرکه، آبغوره و … ناسازگار است، زیرا وقتی اسید لاکتیک ماست با اسیدهای موجود در اغذیه نامبرده ترکیب شوند، موادی ایجاد می کنند که به کبد فشار زیادی می آورد.

ماست همچنین با تمام موادی که طبیعت سرد دارند نباید مصرف شود زیرا باعث افت انرژی حیاتی و در پی آن مشکلاتی برای مغز و سیستم اعصاب می شود. برخی از اغذیه سرد عبارتند از: ماهی- هندوانه- مرکبات- شاتوت- گشنیز- میوه های کال- سالاد- ترشی.

ممکن است با شنیدن اطلاعات فوق پیش خود بگویید «ما بارها این مواد را با هم مصرف کرده ایم و دچار ناراحتی خاصی هم نشده ایم»، در اینجا باید به این نکته توجه نمود که مصرف غذاهای ناسازگار نامبرده هیچ وقت باعث اتفاق ناگهانی در جسم و ذهن نمی شود، بلکه استفاده مکرر آنها، به تدریج روی معده و کبد و ترشح آنزیم های هضم کننده مواد غذایی تاثیر منفی می گذارد و پس از مدتی شخص دچار نفخ، کندی هضم غذا، اختلال در جذب، تنبلی روده و یبوست، سردرد و گاه مشکلات پوستی می شود. از آنجایی که معده و دستگاه گوارش محور و مرکز تمام دستگاه های بدن است، ناهنجاری و اختلال در کارکرد آن به تدریج تمام دستگاه های دیگر بدن ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد و در پی آن ضعف عمومی و ناراحتی های عصبی و ذهنی مزمن به وجود خواهد آمد.

* شیربرنج – فرنی – حلیم شیر – پاریج

همچنین ببینید

درباره میوه‌ها بیشتر بدانیم – بخش دوم

قند میوه خوب است یا بد؟ بیشتر حجم میوه‌هایی که خورده می‌شود را آب تشکیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*