یوگا و سلامتی استخوان ها

نوشته: في مارتينز

تمرين باستاني يوگا كه قدمت آن به بيش از پنج هزار سال پيش بازميگردد، به كمك گلچين ماهرانه انواع مختلف تمرينات و به كارگيري پيوسته آنها، سلامتي استخوانها را به دنبال دارد. تمرينها و آساناهاي مناسب يوگا براي تقويت استخوانها با توجه به ميزان قابليت آنها در بهبودبخشي وضعيتها، افزايش انعطاف پذيري بدن و تسكين سيستم اسكلتي بدن از تنشها و فشارها انتخاب ميگردند. يوگا در افزايش تراكم استخواني نيز موثر است؛ همچنين به جذب مواد معدني موجود در استخوانها كمك كرده و در آزادسازي سلولهاي خوني موجود در مغز استخوان در جريان خون بمنظور رفع نيازهاي بدن نيز اثر بسياري دارد.

ميزان اهميت سلامت سيستم استخواني بدن
اسكلت بدن انسان شامل ۲۰۶ استخوان است. مفصلها به انتهاي بعضي استخوانها متصل هستند. مايع سينوويال با لغزنده كردن انتهاي استخوانها اصطكاك را كاهش ميدهد. ليگامنتها و عضلات از طريق نقاط اتصال و پيوستگي متصل به استخوانها هستند. يك سيستم اسكلتي سالم در حكم بنيان و چارچوب يك بدن سالم است. وضعيتهاي يوگا فرصتهاي بهينه مورد نياز براي تقويت و سالم سازي سيستم اسكلتي بدن را فراهم مينمايند.

درمان پوكي استخوان با يوگا
دكتر لورن ام. فيشمن، عضو كالج پزشكان و جراحان كلمبيا در نيويورك يك پروژه آزمايشي را با موضوع تاثيرات يوگا در پيشگيري و درمان پوكي استخوان در پيش گرفت. نتايج اين مطالعه در “مباحث توانبخشي در سالمندي” در سال ۲۰۰۹ منتشر گرديد و در اينجا قابل مشاهده است. اگرچه تعداد شركت كنندگاني كه اين تحقيق را تكميل نمودند، انگشت شمار بود، نتايج مهمي حاصل گرديد و در افرادي كه متعهدانه برنامه منظم يوگاي خود را اجرا كرده بودند، بهبود چشمگير تراكم استخواني ستون فقرات و ران مشاهده شد.

يوگا و رفع نابهنجاريهاي مفاصل و عضلانی –اسكلتي
از آنجاكه يوگا جريان سينوويال را افزايش ميدهد، حركت آزادانه مفاصل را بهبود بخشيده و دردهاي مفصلي را كاهش ميدهد. علاوه بر اين، وضعيتهايي از يوگا كه عضلات فرد را جهت اعمال فشار و كشش به اسكلت درگير مينمايند، منجر به تقويت موضعي استخوان ميشوند. سودمندي و اثرگذاري يوگا در معالجه نابهنجاريهاي عضلانی -اسكلتي دست و مچ نيز به اثبات رسيده است. ماريان گارفينكل به همراه كالج پزشكي پنسيلوانيا پژوهشهايي را در سالهاي ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ در پيش گرفتند كه تأثيرگذاري يوگا را در كاهش عوارض سندرم مچ دستي (تونل كارپال) و تقويت پنجه ها تصديق مينمايد.

ترازسازي و افزايش تعادل بدن با يوگا و وسايل كمكي
وضعيتهاي يوگا بدن را تراز نموده و تعادل آن را افزايش ميدهد. بدليل آنكه يوگا استفاده از وسايل كمكي را مجاز ميشمرد، بيماران جسمي و افراد ناتوان نيز ميتوانند وضعيتهاي يوگا را انجام دهند كه در صورت پرهيز از بكارگيري وسايل كمكي تمرين اين دسته از افراد غيرممكن خواهد بود. مربيان يوگاي آشنا با استفاده صحيح وسايل كمكي قادر هستند برنامه هاي تمريني گوناگون را متناسب با رده سني و وضعيت افراد از يكديگر تفكيك و مجزا نمايند. تفكيك تمرينات به اين شيوه مزيتهاي يوگا را براي سالم سازي سيستم اسكلتي افراد افزاش ميدهد.

مترجم: سارا آشيان
ویراستار: فروزنده شاملو
منبع: Aura Wellness Center
موسسه یوگای علمی نوا

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*