یوگا، استرس را به انرژی مثبت تبدیل می‌کند

نوشته : کیمیا سینگ      (Kimaya Singh)

جهان مدرن ما سرشار از عوامل استرس‌زاست، از ترافیک گرفته تا صفهای طولانی خرید که مجبور به طی آن هستیم. ظاهرا عوامل تشدید کننده اضطراب و ناکامی پیوسته ما را احاطه کرده و همه ما زندگی ناآرامی را تجربه می‌کنیم، پس تمرین‌های منظم یوگا برای سلامتی‌مان ضروری است. با پرانایاما می‌آموزیم که چطور ریتمیک و منظم نفس بکشیم و تمامی استرس موجود در ذهن و جسم را تخلیه کنیم.

تکنیکهای تنفس ریتمیک

همانگونه که در وبسایت انجمن اضطراب و افسردگی امریکا[۱] می‌توانید مشاهده کنید، نخستین شیوه  کنترل اضطراب، انجام دادن تمرین‌های یوگاست. متمرکز شدن بر تمرین‌های یوگا، عوامل ایجادکننده انرژی منفی را خنثی می‌کند و از بعد جسمی نیز یوگا باعث فعال شدن آرام کننده‌های طبیعی بدن می‌شود، این امر دستگاه عصبی را به تعادل اولیه خود بازگردانیده و ما را در کنترل  مثبت عوامل اضطراب‌زا یاری می‌کند.

وقتی به منظور تسکین نگرانی، یوگا می‌کنیم, باید کمتر به آساناها و بیشتر به تکنیکهای تنفس تمرکز کنیم. بدین منظور پخش موسیقی آرامش بخش, فضا را خوشایند کرده و ریتم یکنواختی برای تنفس متمرکز به دست می‌دهد. پخش موسیقی حتی پیش از شروع کلاس نیز فضایی آرام ایجاد می‌کند. مکان یوگا نیز به اندازه خود تمرین یوگا باید الهام بخش آرامش و  انرژی مثبت باشد.

مزایای تجسم

بسیاری از شاگردان یوگا که شیوه‌های باستانی آرام‌سازی (relaxation) را به کار می‌گیرند, به تکنیکهای تجسم به خوبی پاسخ می‌دهند. از شاگردان خواسته می‌شود که در ذهن مکانی را مجسم کنند که در آن در آرامش مطلق باشند. این مکان می‌تواند ساحلی آرام باشد یا پله‌های پرخزه یک معبد سنگی. معلم یوگا با این تجسم بذری در ذهن شاگرد می‌کارد که پس از رشد، تبدیل به ابزاری می‌شود که او می‌تواند همیشه و همه جا آن را برای آرام‌سازی خویش به کارگیرد.

گفته می‌شود که انسان برای یادگیری و خلاقیت به کمی استرس نیازدارد, اما مشکل هنگامی به وجود می‌آید که اضطراب فرد را احاطه کرده و به تمامی زوایای زندگی روزمره‌اش رخنه می‌کند. موسسه تحقیقاتی فرانکلین اعلام کرد که اضطراب مداوم، تاثیری قوی بر مغز دارد و در حافظه و نیز توانایی فرد در یادگیری اطلاعات جدید اخلال ایجاد می‌کند. پس با یادگیری تنفس پرانایاما, اضطراب منفی را با بازدم خارج کرده و نور و گرمای معبد درون را جایگزین احساسات منفی و ناکامی و خشم می‌کنیم. فراموش نکنید که احساسات ناخوشایند می‌توانند به قدرتی مثبت و آرامش ذهنی بدل شوند.

مترجم: هما جابری زاده

منبع:  2014 – Aura Wellness Center

ویراستار: فروزنده شاملو


[۱] – Anxiety and Depression Association of America.

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*