اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) و یوگا . . .

انحراف و چرخش ستون مهره ­ها به طرفين (اسكوليوزيس)، ممكن است بر اثر عوامل مادرزادي و يا اختلالات هورموني ايجاد شود و البته سبک زندگی نیز م ی­تواند تاثیرگذار باشد(۱). اين عارضه مي ­تواند بر كمربند شانه ­اي و لگني تاثير نامطلوب داشته باشد. هم چنين در برخي اوقات با محدود كردن قفسه سينه باعث فشار و اختلال در تنفس مي­شود. كج شدن كمربند لگني، اختلاف محسوسي در طول اعضا ايجاد مي­كند كه ممكن است يك پا كوتاهتر از پاي ديگر شود. اسكوليوزيس، همچنين بر غضروف، استخوان و عضله­ هاي ستون مهره­ها تاثير نامطلوب دارد.

براي بهبود اين عارضه، مي­توان از بعضي از وضعیت­هاي توصيه شده در يوگا، استفاده كرد. وضعیت­هاي خم به جلو، خم به عقب و پيچ­ها، عضله­ هاي پشت را تحت كشش و انقباض قرار مي­دهند. اين وضعیت­ها عضله­ هاي كوتاه شده را اصلاح کرده و در طول اعضاي نامتقارن، هماهنگي ايجاد مي­كنند (چند وضعیت مناسب).

یوگادارما: قابل توجه است که باید بدانید، تحدب و تقعر اسکولیوز به کدام سمت هست و اینکه شکل آن c  یا s شکل هست. چون به طور مثال در یوگا با انجام پیچ امکان دارد اسکولیوز تشدید شود. همانطور که می­ دانید وضعیت­ها در یوگا متعادل و در دو سمت بدن انجام می ­شود و این امر برای اسکولیوز بويژه c شکل ممکن است تشدید کننده باشد. در نتیجه توصیه این است که حتما زیر نظر مربی باتجربه یوگا وضعیت­ها را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

  1. در این دوران که از ابزار الکترونیکی زیاد استفاده می­ کنیم، متاسفانه سبک زندگی ما عوض شده است. استفاده از کامپیوتر، تلویزیون، گوشی، لب تاب و غیره به شکلی شده است که باعث شده ما ساعات زیادی نشسته، لم داده، ایستاده و . . . باشیم. و همین امر باعث قرارگیری اشتباه و فشار بسیار به ستون فقرات می ­شود.

همچنین ببینید

یوگا قدم به قدم – وضعیت خم به جلو ایستاده

انگلیسی: Standing Forward Bend سانسکریت: Uttanasana ترجمه: کلمه اوت (ut) نشاندهنده شدت، (tan) یعنی کشیدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*